ایرنا: سفیر تام الاختیار جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه اعلام کرد: اقدامات آمریکا در مورد کره شمالی، ایران و موضوعات دیگر از جمله طرح معامله قرن نشان می دهد که این کشور در سیاست خارجی خود گرفتار سردرگمی شده است.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

مهدی سنایی در میزگردی که با حضور سفرای کشورهای اسلامی و مقام‌های روس در خبرگزاری روسیه امروز برگزار شد در واکنش به طرح معامله قرن از سوی آمریکا با بیان این مطلب اظهار کرد: آزادی فلسطین آرمان مقدسی است که همچنان برای جهان اسلام حل نشده باقی مانده است.

وی ادامه داد: هر چه زمان می‌گذرد مظلومیت ملت فلسطین بیشتر نمایان و ظلم‌های رژیم صهیونیستی برای ملت جهان آشکارتر می‌شود.

سفیر ایران گفت : اگر موضوع فلسطین را با ۲۰ سال پیش مقایسه کنیم به این نتیجه می رسیم که در شرایط کنونی سازمان‌های بین المللی همدردی بیشتری با مردم فلسطین دارند و از نظر آنها اقدامات رژیم صهیونیستی قابل قبول نیست.

سنایی ادامه داد: طرح معامله قرن که از طرف آمریکا پیشنهاد شده ، "افتضاح قرن " به حساب می‌آید ضمن این که ساده لوحانه است که تصور شود موضوع به این مهمی با صرف چند ۱۰ میلیارد دلار حل خواهد شد.

وی با بیان این که سیاست جمهوری اسلامی ایران از ابتدا تا امروز بر حمایت از مردم مظلوم فلسطین استوار بوده است، اظهار کرد: ایران خواهان حمایت از ملت فلسطین و تأسیس حکومت مستقل فلسطینی است.

سنایی افزود: متاسفانه وحدت مسلمانان جهان دچار خدشه شده و این جهان اسلام است که می‌تواند به حل مساله فلسطین کمک کند.

سفیر جمهوری اسلامی ایران بار دیگر با یادآوری این که موضع جمهوری اسلامی ایران درباره کشورهای عربی خلیج فارس بر گفت وگو و تفاهم استوار شده است و ایران بر حفظ وحدت و گفت وگو با کشورهای مسلمان و عرب تاکید دارد، افزود: ایران همیشه با احترام به کشورهای عربی و کشورهای حوزه خلیج فارس برخورد کرده است.

سنایی گفت: در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بر همکاری با کشورهای اسلامی تاکید شده ؛ در واقع وحدت مسلمانان از الگوهای اصلی تهران است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی از طرف امام خمینی (ره) بنیانگذار انقلاب اسلامی مطرح شده است.

وی با بیان این که یکی دیگر از اصول ایران عدم مداخله خارجی است، یادآور شد: بسیاری از مشکلات کشورهای اسلامی ناشی از اقدامات کشورهای استعمارگر است، امروز هم مداخله خارجی نمی‌گذارد کشورهای اسلامی به وحدت برسند.

سفیر ایران خاطرنشان کرد: امروز کارخانه‌های ساخت آمریکا بیش از هر زمانی به تولید سلاح می پردازند و ما شاهد هستیم که واشنگتن با تهدید خواندن ایران به دنبال فروش بیشتر سلاح‌های خود است و به عنوان کشوری ثالث نمی‌گذارد که همسایگان با یکدیگر به توافق برسند هر چند که به نظر ما کشورهای مسلمان آماده گفت وگو هستند و دیر یا زود به این نتیجه می رسند که باید به وحدت دست یافت.

وی با بیان اینکه ما می‌دانیم گروه تروریستی داعش چگونه بوجود آمد و از کجا (آمریکا و اسرائیل) حمایت شد، تصریح کرد: ایران از گفت وگو حمایت می‌کند و سیاست‌های روسیه نیز بر حمایت از مذاکره و گفت وگو استوار شده است.