عارف نامزد انتخابات ریاست جمهوری 1400 می‌شود
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث آنلاین: محمدرضا عارف رئیس فراکسیون امید مجلس از مشی سیاسی اصلاح طلبان در انتخابات مجلس و ریاست جمهوری رونمایی کرد و گام اول را برای اجرای این مشی برداشت. او گفت «در انتخابات مجلس یازدهم باید راه خود را از فرصت‌طلبان و کسانی که می‌خواهند از اعتبار اصلاح‌طلبان سوء‌استفاده کنند، جدا کنیم.»

با وجود صحبت های عارف، احمد بخشایش اردستانی کارشناس مسائل سیاسی و نماینده ادوار مجلس می گوید «حرف های این روز اصلاح طلبان را نباید جدی گرفت باید دید زمان انتخابات معادلات سیاسی چگونه رقم می خورد».

احمدبخشایش اردستانی درباره موضع محمدرضا عارف و مرزبندی او با جریان اعتدال و اصولگرایان همسو با علی لاریجانی گفت: این موضع انفعالی است. فراکسیون امید تصور می کرد همچون سال گذشته دو فراکسیون مستقلین و ولایی نامزد اختصاصی برای کرسی ریاست مجلس معرفی می کنند و در یک رقابت سه قطبی، پیروز میدان محمدرضا عارف خواهد بود.

وی با اشاره به اهداف فراکسیون امید برای حضور مستقل در انتخابات هیأت رئیسه سال آخر مجلس افزود: آنها اگر کرسی ریاست را در اختیار می گرفتند، به افکارعمومی می گفتند که سال آخر مجلس را در اختیار داشتند اما وقتی نبردند اعلام کردند فراکسیون امید در اقلیت قرار دارد و مسئولیت عملکرد مجلس دهم با اصولگرایان است بنابراین ای مردم بدانید که اصلاح طلبان مقصر نیستند.

این کارشناس مسائل سیاسی یادآور شد: در عرصه سیاسی کشور این خبر پیچیده که آقای علی لاریجانی  در انتخابات ریاست جمهوری حاضر می شود و یکی از کاندیداهای آن رقابت خواهد بود بنابراین هدف اصلی اصلاح طلبان مقدمه چینی برای ورود مستقل به عرصه انتخابات مجلس و ریاست جمهوری و مرزبندی روشن با اعتدال است.

وی ادامه داد: البته نباید این رویکرد اصلاح طلبان را قطعی و طولانی مدت تحلیل و تفسیر کرد. آنها بر اثر شکست در انتخابات هیأت رئیسه فقط خواستند یک پیامی به جامعه بدهند و بگویند حتی دیگر با دولت همراه نیستند و مسئولیت دولت به عهده اعتدال گراهاست. اما اگر واقعا چنین نیتی داشتند خوب از مدت ها پیش اعلام می کردند و دائم نمی گفتند «تکرار می کنیم».

نماینده ادوار مجلس اظهار کرد: البته فشار این روزها روی آقای روحانی زیاد است و اگر استعفا دهد کار خوبی می کند چون روال و رسم خوبی برای آینده می شود. خود من به شخصه چند مرتبه به نمایندگان و وزرا می گفتم «این مشکلاتی که در موضوع موسسات مالی رخ داده، سیف را عوض کنید، به لحاظ روانی برای جامعه خوب است».

وی با بیان اینکه وقتی یک مشکلی در کشور به وجود می آید، افکارعمومی دنبال مقصر می چرخد، افزود: معتقدم در فضای امروز کشور چرا آقای روحانی استعفا ندهد وقتی در مدیریت معیشت مردم ناتوان است خوب کنار برود. این چه روالی است که وقتی کسی برای مسئولیتی انتخاب شد حتما باید کل دوره اش را تمام کند.

بخشایش اردستانی اظهار کرد: اصلاح طلبان به آقای روحانی می گویند استعفا بدهد اما اهداف دیگری را دنبال می کنند، موضع اخیرشان را هم به همین اهداف مرتبط می دانم. آنها می خواهند با اعلام جدایی از دولت، خود در حافظه مردم منتقد وضع موجود نشان دهند. البته جامعه از اصلاح طلبان چنین مسئله ای را نمی پذیرد. در واقع اصلاح طلبان دل به هیجانات و فضای دوقطبی انتخاباتی بستند. ناگفته هم نماند که جدایی اصلاح طلبان از دولت آسیبی به دولت نمی زند چون دولت به اندازه کافی اُسیب دیده و اعتبارش را از دست داده است و دیگر چیزی برای باختن ندارد.

وی درباره نگاه علی لاریجانی به رویکرد جدید اصلاح طلبان گفت: گذشت زمان خیلی از دردها و مشکلات عرصه سیاسی را حل می کند، تا انتخابات ریاست جمهوری 2 سال زمان باقی است، خیلی فراز و فرود سیاسی به وجود خواهد آمد که مباحث امروز از یاد خیلی ها خواهد رفت و فراموش خواهد شد.

این استاد دانشگاه اظهار کرد: گرچه اصلاح طلبان از الان می گویند ما هم یک پای انتخابات ریاست جمهوری هستیم اما آقای عارف در انتخابات ریاست جمهوری سال 92 نیز رقیب آقای روحانی بود و در لحظه آخر به دستور آقای خاتمی به نفع آقای روحانی کنار رفت.

وی افزود: نکته دیگر آنکه هرچند عارف تلاش می کند خود را نامزد جریان اصلاحات در انتخابات ریاست جمهوری معرفی کند اما او عملکرد مطلوبی در مجلس نداشت و مواضع قابل توجهی هم به نفع مردم اتخاذ نکرد. صحبت های پسرش درباره ژن خوب هم جای خود محل بحث است. همه این فاکتورها را باید کنار هم گذاشت و بررسی کرد.

بخشایش اردستانی یادآور شد: باید فضای انتخبات را در همان وقت خودش دید، هیچ کس امروز نمی تواند بگوید ترکیب نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری 1400 شامل چه کسانی می شود. وقتی شورای نگهبان ترکیب نهایی نامزدها را اعلام کند آن زمان باید دید که اصلاح طلبان از چه نامزدی حمایت می کنند.