دیپلمات سابق آمریکا در عربستان پیشنهاد وزیر امور خارجه ایران برای امضای پیمان عدم تعرض میان ایران و همسایگان آن در خلیج فارس را برای کاهش تنش ها در منطقه مهم توصیف کرد و گفت دولت ترامپ اجازه چنین کاری را به عربستان نخواهد داد، زیر مخالف کاهش تنش ها میان کشورهای همسایه در منطقه خلیج فارس است.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

"مایکل اسپرینگمن" مدیر سابق امور روادید کنسولگری آمریکا در جده روز یکشنبه به ایرنا گفت که عربستان خود را در سیاست‌های ضد ایرانی اسیر کرده است و از پذیرش طرح ایران هراس دارد.

وی با اشاره به برگزاری نشست‌های اخیر در مکه اظهار کرد رژیم سعودی می‌خواهد با این نمایش‌های سیاسی بر شکست‌های خود در منطقه سرپوش بگذارد. بعید است که این کنفرانس‌ها دستاوردی عملی برای عربستان داشته باشد.

*** اهمیت پیمان عدم تعرض

این دیپلمات سابق آمریکایی در خصوص سخنان اخیر محمد جواد ظریف مبنی بر آمادگی جمهوری اسلامی برای امضای معاهده عدم تعرض با دولت‌های منطقه خلیج فارس، گفت: پیشنهاد وزیر خارجه ایران، بسیار منطقی است و راهکاری برای کاهش تنش‌ها در منطقه خلیج فارس است.

اسپرینگمن افزود: اما اشکال در عربستان سعودی است چرا که (این پیشنهاد) با سیاست‌های آن و شرکایش در شورای همکاری خلیج فارس تناقض دارد. در عین حال، مشکل اینجاست که با سیاست‌های ضد ایرانی اسرائیل برخورد خواهد کرد.

وی تصریح کرد: مخالفت عربستان با طرح منطقی ایران، به افزایش همکاری ایران و عراق و همگرایی فزاینده آنها نیز مربوط است. عربستان نگران این روابط نزدیک میان دو کشوری است که در زمانی نه چندان دور در وضعیت تخاصم و جنگ قرار داشتند.

این کارشناس مسائل عربستان افزود: به نظر می‌رسد ما با یک محور تازه ای روبه رو هستیم که عراق و ایران و شاید در کنار انها ترکیه، روسیه و چین در حال صف آرایی در برابر عربستان، اسرائیل و شورای همکاری خلیج هستند. ایران و عراق بر خلاف عربستان و متحدانش، رژیم‌های پادشاهی نیستند.

*** مخالفت آمریکا

این دیپلمات سابق آمریکایی درباره واکنش آمریکا به هرگونه پذیرش احتمالی طرح پیشنهادی ایران از سوی عربستان برای کاهش تنش‌ها به ایرنا گفت: ما هنوز واکنش مشخصی در واشنگتن ندیده‌ایم. اما با توجه به سخنان و مواضع رئیس جمهوری، وزیر خارجه و مشاور امنیت ملی ایالات متحده به نظر من آنها به شدت مخالف هرگونه توافق آشتی جویانه و کاهش تنش‌ها (میان کشورهای منطقه) هستند.

اسپرینگمن خاطرنشان کرد: آنچه مد نظر (دولت ترامپ) قرار دارد نابود کردن اقتصادی و سیاسی ایران است.

*** ناکامی نشست‌های مکه

ایرنا در ادامه پرسید: شهر مکه در عربستان سعودی میزبان سه نشست سران اتحادیه عرب، شورای همکاری خلیج فارس و سازمان کنفرانس اسلامی بود که در جریان آن، ریاض خواستار مقابله با نفوذ منطقه‌ای ایران شد. آیا مقابله با ایران واقعاً نیازمند برگزاری سه اجلاس همزمان در عربستان بود؟

اسپرینگمن پاسخ داد: نه، اصلاً! ببینید این سه اجلاس مربوط به سه سازمان بود. یکی، شورای همکاری خلیج فارس که مجموعه‌ای از کشورهای وابسته و عمدتاً کوچک در خلیج فارس است. دوم، سازمان همکاری‌های اسلامی که اساساً غیرسیاسی است و سوم، اتحادیه عرب که یک مجموعه ورشکسته و تابع سیاست‌های آمریکاست. همین مجموعه بود که در پاسخ به خواسته غرب، سوریه را که عضو مؤسس اتحادیه عرب بود را از اتحادیه اخراج کرد.

این دیپلمات پیشین، نشست‌های برگزار شده در عربستان را بدون دستاورد ارزیابی کرد و افزود: به نظر من، آنها نمایشی برای اعلام مواضع بودند. آنها جنبه تبلیغاتی داشتند و تلاشی برای فرار به جلو از ناکامی‌های سعودی در برابر ایران، یمن و قطر بودند.

وی تاکید کرد: عربستان تلاش دارد که چهره خود را بازسازی کرده و نشان دهد که در جایگاه رهبری جهان عرب قرار دارد، هرچند واقعیت غیر از این است.

*** اهمیت مواضع عراق

اسپرینگمن موضع رئیس جمهور عراق را در جریان برگزاری نشست مکه مهم ارزیابی کرد و گفت سخنان وی درباره ضرورت حسن همجواری با ایران دقیق و درست بود.

وی تصریح کرد: به نظرات وی این را هم باید افزود که عراقی‌ها نتایج مخرب سیاست‌های آمریکا را در کشورشان دیده‌اند و نمی‌خواهند آن مصائب دوباره تکرار شوند.

این دیپلمات پیشین ادامه داد: عراقی‌ها با ایران مرز طولانی داشته و به گاز و برق ایران نیاز دارند. آنها نمی‌توانند با ایران دشمنی کنند.