مدیرکل پیشین بخش خاورمیانه وزارت خارجه درباره اعلام آمادگی وزیر خارجه آمریکا برای مذاکره بدون پیش شرط با ایران و اینکه آیا این موضع گیری جدید، ارتباطی به میانجیگری سوئیس و دیگر کشورها دارد یا خیر، گفت: هنوز روشن نیست میانجیگری ها واقعا میانجیگری بوده یا انتقال پیام. اما سیاست آمریکا این گونه است که پس از هر گامی که برای اعمال فشار برمی دارند، پیام های مثبتی می فرستند و اعلام آمادگی می کنند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، که به سوئیس سفر کرده گفته است که کشورش حاضر است «بدون پیش‌شرط» با ایران مذاکره کند. این در حالی است که پمپئو پیشتر 12 پیش شرط برای مذاکره مطرح کرده بود. از طرفی، اخیرا سفر رئیس جمهور سوئیس به آمریکا و دیدارش با ترامپ، زمزمه های میانجیگری این کشور میان ایران و آمریکا را شدت بخشیده بود.

قاسم محبعلی، مدیرکل پیشین بخش خاورمیانه وزارت خارجه در گفت و گو با خبرنگار «انتخاب»، درباره اظهارات اخیر پمپئو، و اینکه آیا این موضع گیری جدید، ارتباطی به میانجیگری سوئیس و دیگر کشورها دارد یا خیر، گفت: هنوز روشن نیست میانجیگری ها واقعا میانجیگری بوده یا انتقال پیام. اما سیاست آمریکا این گونه است که پس از هر گامی که برای اعمال فشار برمی دارند، پیام های مثبتی می فرستند و اعلام آمادگی می کنند.

آمریکایی‌ها دنبال مذاکره دوجانبه هستند؛ علاقه‌مند نیستند که میانجی بپذیرند / پومپئو با اظهارات امروزش می‌خواهد به اروپا، ژاپن و کشور‌های منطقه آرامش دهد / آمریکایی‌ها علاقه‌مندند که تنش خواهی و جنگ طلبی را متوجه ایران کنند / هنوز روشن نیست میانجی‌ها واقعا میانجی بوده‌اند یا حامل انتقال

او ادامه داد: در چک لیستی که آنها بعد از خروج از برجام ایجاد کرده بودند، موارد زیادی اضافه شده مانند بازگشت تحریم ها، تحریم های نفتی، تحریم سپاه و تروریست خواندن سپاه و اخیرا آوردن نیروهای نظامی به منطقه. آمریکایی ها قصد دارند ایران را با این طرح را تحت یک انتخاب قرار دهند. اگر ایران این طرح را رد کند، آمریکا این فرصت را پیدا می کند که اقدامات بعدی را پیاده کند و اگر قرار به رفتن پای میز مذاکره باشد، موضوعات مذاکره مشخص است؛ آینده برجام شامل ادامه آن پس از 2023 و بازرسی ها و غنی سازی. مسائل منطقه ای ایران از جمله حضور در سوریه، عراق، یمن و لبنان، مسئله موشک ها و مسئله تروریسم و حقوق بشر. این موضوعات ثابت هستند.

این تحلیلگر مسائل بین الملل افزود: آمریکایی ها برای اینکه یک آرامشی به متحدان خود مخصوصا اروپایی ها، ژاپن و کشورهای منطقه بدهند، علاقه مند هستند که تنش خواهی و جنگ طلبی را متوجه ایران کنند.

محبعلی ادامه داد: آمریکایی ها موضوعات مذاکره تغییر نکرده و همان هایی است که قبل از خروج از برجام مطرح بود و آقای ترامپ گفته بود دنبال یک توافق جامع هستیم که همه موضوعات را دربربگیرد.

او تصریح کرد: آمریکایی ها دنبال مذاکره دوجانبه هستند و علاقه مند نیستند که میانجی بپذیرند. بنابراین ممکن است آن شرط های آمریکا بخشی از یک بازی بوده باشد تا ایران واکنش نشان دهد و زمینه فشار حداکثری فراهم شود. در واقع آمریکایی ها در هر مرحله یک اعمال فشار دارند و یک اعلام آمادگی برای مذاکره.