مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد که «ایالات متحده آماده مذاکره بدون پیش شرط با ایران است». این اظهارات در حالی صورت گرفت که پیش از این آمریکایی‌ها ۱۲ پیش شرط برای مذاکره با ایران مطرح کرده و سرسختانه بر سر شروط خود ایستاده بودند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

فریدون مجلسی تحلیلگر مسائل بین‌الملل در سرمقاله‌ای در روزنامه آرمان، نوشته است: می‌توان این رفتار ایالات متحده را نوعی تاکتیک برای کشاندن ایران به پای میز مذاکره دانست، اما اگر این رفتار آمریکایی‌ها و تغییر موضع آنها تاکتیکی باشد هم ایران باید این تغییر موضع را زیر نظر بگیرد. از طرفی حسن روحانی، رئیس‌جمهور اعلام کرد که «در طول این مدت نشان دادیم در برابر قدرت‌های زورگو و زیاده‌خواه، تسلیم نمی‌شویم، ما اهل منطق و مذاکره‌ایم؛ اگر با احترام کامل و در چارچوب مقررات بین‌المللی کنار میز مذاکره بنشیند، نه اینکه فرمان مذاکره صادر کند». باید گفت وقتی قرار باشد مذاکره میان دو کشور شکل گیرد، این شرط خود به خود اجرا می‌شود.

وقتی دو طرف خواهان مذاکره هستند، با احترام از یکدیگر درخواست می‌کنند تا هماهنگی‌های لازم در این خصوص انجام می‌شود. وقتی از لحن احترام‌آمیز صحبت می‌کنیم باید این را بدانیم که مذاکره خود باعث برقرار شدن چنین لحنی خواهد شد. در این میان اخباری نیز منتشر می‌شود که دموکرات‌ها در پیام‌هایی که برای مقامات ایرانی ارسال کرده‌اند، خواستار صبر استراتژیک ایران بر سر برجام شده‌اند. تصور می‌کنم این اخبار ساخته مقامات دولت ترامپ است. زیرا آنها متهم هستند که از روسیه و کشورهای بیگانه در انتخابات بهره برده‌اند، می‌خواهند اتهام مشابهی را به دموکرات‌ها نسبت دهند.

دموکرات‌ها در حال حاضر دولت آمریکا را در دست ندارند و یا تشکیلاتی را که بخواهد سیاست‌گذاری خارجی را طراحی کند، در دست ندارند. ممکن است در یک دیدار خصوصی حرف و سخنی ردوبدل شده باشد اما اگر هم به فرض چنین باشد، چنین سخنی به هیچ وجه نمی‌تواند رنگ سیاسی یا حزبی داشته باشد؛ آن هم در کشوری که دولت مستقر برای روشن شدن ارتباط با روسیه پیش از انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ درگیر روند قضائی شده و حتی امکان استیضاح نیز وجود دارد. در مجموع جدای از اختلافاتی که میان دموکرات‌ها و جمهوریخواهان در ایالات متحده وجود دارد، باید دید این تغییر مواضع متوالی از سوی آمریکا به کجا می‌انجامد.

 

منبع: روزنامه آرمان