یک کارشناس مسائل سیاسی، تصمیم دولت در رابطه با "کاهش تعهدات هسته‌ای" را موضعی شفاف و شجاعانه و در راستای خطوط ترسیم شده در آرمان‌های امام و انقلاب در سیاست خارجی و تضمین اقتدار ملی و منطقه‌ای دانست.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

محمد کاظم انبارلویی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره مهمترین توصیه‌های امام خمینی برای تحقق اهداف انقلاب اسلامی در حوزه سیاست خارجی گفت: بر اساس وصیت‌نامه سیاسی عبادی امام خمینی (ره) که هفت سال قبل از رحلت ایشان نوشته شده است سه پیام در ارتباط با سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران مورد توجه قرار گرفت. پذیرش قطعنامه ۵۹۸ که تصویری از سیاست خارجی و مرام‌نامه سیاست خارجی بود، پیام به مهاجران جنگی و پیام به روحانیت. در هر سه پیام مانیفست انقلاب اسلامی و وظایف مربوط به سیاست خارجی بیان شده است.

وی با اشاره به بخش‌هایی از بیانیه‌ای که در رابطه با قطعنامه ۵۹۸ در آن مقطع منتشر شد، گفت: نکات فوق‌العاده مهمی در این بیانیه مورد اشاره قرار گرفت از جمله این‌که "ما می‌گوییم تا شرک هست مبارزه هم هست و تا مبارزه هست، ما هستیم. ما بر سر شهر و مملکت با کسی دعوا نداریم. ما تصمیم داریم پرچم «لا اله الّا الله» را بر قلل رفیع کرامت و بزرگواری به اهتزاز درآوریم." هم‌چنین در پیامی که به مناسبت میلاد امام زمان در دوم فروردین سال ۶۸ منتشر شد؛ سه ماه قبل از ارتحال ایشان، گفتند: هنوز در قدم‌های اول مبارزه علیه شرق و غرب هستیم. مسئولان باید بدانند انقلاب ما محدود به ایران نیست و ندا و پیام آن در جهان و در میان ملل مسلمان گسترده خواهد شد.

این کارشناس مسائل سیاسی در ادامه با اشاره به تصمیم اخیر دولت برای کاهش تعهدات هسته‌ای در چارچوب برجام اظهار کرد: این تصمیم اعلام یک موضع شفاف و شجاعانه به دشمن است که اگر به پیمان خود عمل نکنید لزومی نمی‌بینیم به این توافق و تعهدات مان پایبند باشیم. برخی فکر می‌کردند با این اعلام پرونده به شورای امنیت می‌رود یا جنگ می‌شود اما دیدیم که آمریکایی‌ها عقب‌نشینی کردند و الان التماس مذاکره با ایران می‌کنند. البته کلیدواژه "مذاکره" یک فریب است و ما هرگز تن به مذاکره نمی‌دهیم. فقط در یک حالت ممکن است از این مرحله عبور کنیم که کاخ سفید اعلام کند به تعهداتش عمل می‌کند و اگر هم مذاکره پیشنهاد می‌کند باید غرامت و خسارتی که در این مدت به ایران وارد کردند را بپردازند.

انبارلویی گفت: همان‌طور که رئیس‌جمهوری اعلام کردند مذاکره با آمریکا دیوانگی است و ترامپ به دنبال یک دیوانه می‌گردد و دولت و ملت ایران حاضر به مذاکره در چنین شرایطی نیست و این پیام مهم از رهنمودهای امام و رهبری است.