خبرگزاری ایرنا: «یوشیهیده سوگا» سخنگوی ارشد دولت ژاپن گفت که کشورش برای نتیجه بخش بودن سفر «شینزو آبه» نخست وزیر به ایران از هیچ تلاشی فروگذار نخواهد کرد

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

روزنامه آساهی روز جمعه به نقل از این مقام ژاپنی نوشت: سفر به تهران اولین سفر یک مقام ارشد ژاپن پس از چهار دهه به ایران است و ما باید تلاش کنیم تا سفری پربار و پرمعنا باشد.

این روزنامه با اشاره به اینکه قرار است دیدارهایی میان مقام های رده بالای جمهوری اسلامی ایران با آبه انجام شود، می نویسد که دولت هنوز به طور کامل جزییات این سفر و برنامه های مربوط را اعلام نکرده است.

نشریه می نویسد که سفر یک سال پس از خروج دولت دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا از برجام انجام می شود و برای همین بسیار مورد توجه است و مهم هدف آن است که کاستن از تنش های منطقه ای به حساب می آید.

آساهی می نویسد که دولت ژاپن اصلاً خواستار وجود تنش در این منطقه نیست این کشور بخش عمده ای از خرید نفتی خود را از خاورمیانه انجام می دهد برای همین به ثبات این منطقه بسیار اهمیت می دهد.

روزنامه با اشاره به اظهارات منابع دیپلماتیک آورده است احتمال می رود تلاش های آبه در تهران به نتیجه برسد و راه برای گفت و گوی ایران و آمریکا باز شود البته یکی از اهداف اصلی این است که از درگیری نظامی جلوگیری شود آبه برای این منظور تلاش می کند و می تواند موثر باشد.

آساهی بدون اشاره به منابع مذکور تصریح کرد که آبه با رهبر ایران دیدار خواهد کرد او پیشنهاد گفت و گوی ایران و آمریکا را بدون هیچ پیش شرطی مطرح خواهد کرد.

نشریه از قول منابع می افزاید که ایران و ژاپن دو کشور با روابط دوستانه سنتی و گرم هستند آبه با دست خالی ایران را ترک نخواهد کرد و ایران هرگز برخورد نامناسبی با نخست وزیر ژاپن نخواهد داشت او به هر حال بدون برنامه به ایران نمی رود حتماً تضمین هایی در اختیار دارد و گفت و گوهای موثری با طرف ایرانی خواهد داشت.