یک دیپلمات روسیه گفته مسکو در حال رایزنی با کشورهای اروپایی جهت ملحق شدن به ساز و کاری است که اروپایی‌ها برای تسهیل تجارت با ایران تأسیس کرده‌اند.

بعد از چراغ سبز آلمان و هلند؛ تأکید دوباره مسکو بر جدی گرفتن «اینستکس» توسط اروپایی‌ها
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

«پر فیشر» مدیر آلمانی اینستکس (ساحت) همزمان با سفر وزیر امور خارجه آلمان به ایران خواهد آمد.

 فیشر با همتای ایرانی خود دیدار و آخرین تحولات مربوط به عملیاتی کردن سازوکار اینستکس را بررسی خواهد کرد.

هچنین دولت هلند در پاسخ به پرسشهای پارلمان این کشور پیرامون اقدامات اتحادیه اروپا در مقابله با تحریمهای آمریکا علیه ایران، در نامه ای به تاریخ چهارشنبه ۵ ژوئن (۱۵ خردادماه) به سران نهاد قانونگذاری این کشور که در تارنمای رسمی دولت منتشر شد، ضمن اعلام حمایت از اینستکس، از برنامه خود برای سرمایه گذاری و پیوستن به این سازوکار مالی اروپایی خبر داد.

به گزارش تسنیم، یک دیپلمات روسیه گفته مسکو در حال رایزنی با کشورهای اروپایی جهت ملحق شدن به ساز و کاری است که اروپایی‌ها برای تسهیل تجارت با ایران تأسیس کرده‌اند. 

«ولادیمیر چیزوف»، نماینده دائم روسیه در اتحادیه اروپا در گفت‌وگو با خبرگزاری اینترفاکس تصریح کرد روسیه در حال گفت‌وگو با کشورهای اروپایی برای همکاری در ساز و کار موسوم به «اینستکس» است. 

اینستکس بهمن‌ماه سال گذشته توسط انگلیس، فرانسه و آلمان با هدف ادعایی دور زدن تحریم‌های آمریکا علیه و ایران و تسهیل تجارت با این کشور راه‌اندازی شد، البته کشورهای اروپایی از وعده‌های اولیه خود عقب‌نشینی کرده و گفته‌اند این ساز و کار فعلاً محدود به مبادله اقلام مجاز ذیل تحریم‌های آمریکا خواهد بود. 

واشنگتن مخالفت خود را با این ساز و کارتجاری اعلام و به شرکت‌های اروپایی درباره تجارت با ایران هشدار داده است. تا کنون اینستکس به هیچ مبادله تجاری منجر نشده است. 

چیزوف اذعان کرد که اینستکس تا کنون موفق نبوده است. او گفت: «ما داریم رایزنی‌هایی انجام می‌دهیم. آنها این را پنهان نکرده‌اند که اینستکس با مشکلات جدی ایجاد شد و کماکان هم مشکلاتی پیش رو دارد. با وجود این، طرح‌های خود برای جنبش بخشیدن به این ابزار را کنار نگذاشته‌اند.»