در این روزها هرچند خبرهای متناقضی درباره استیضاح، استعفا یا برکناری بیژن نامدار زنگنه به گوش می رسد اما تصمیم روحانی این است که او در کابینه بماند.

زنگنه، استیضاح، استعفا، برکناری؛ او در کابینه ماندگار است
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

امید کرمانی‌ها: یک خبر سیاسی مهم در حوزه سیاست خارجی از سال گذشته این بوده که آمریکا نفت ایران را در لیست تحریم ها قرار داد و سفت و سخت هم رصد می کند تا مبادا خریداری به تهران برود یا تهران با لحاظ تسهیلاتی کشوری را تحریک به خریداری نفت خود کند.

18806_691

هدف و نیت واشنگتن به صفر رساندن فروش نفت ایران است تا در قالب فشار حداکثری، ایران خواسته های یکجانبه دولت ترامپ را بپذیرد. این وضعیت فرصت طلبان را به طمع می اندازد تا با وعده و وعید بیژن نامدار زنگنه را راضی کنند تا اختیار فروش نفت را به آنها واگذار کند.

در روزهای پرتلاطم وزارت نفت بازار شایعات هم داغ است، همین مسئله انگیزه سوداگران بیشتر دامن می‌زند. یکی از شایعاتی که در هجمه‌های اخیر علیه وزارت نفت قابل مشاهده است، تمایل سرمایه‌گذاران خارجی و عدم استقبال بیژن نامدار زنگنه از آن‌ها است؛ موضوعی که با واکنش‌وزارت نفت مواجه شد.

 

تعجب بیژن نامدار زنگنه از ادعاهای مشتریان قلابی نفت

 

در زمان اوج تحریم و وضعیتی که ریسک سرمایه گذاری در بازار نفت ایران زیاد است، در اتفاقی عجیب روزی نیست که بیژن نامدار زنگنه با مشتریان پر و پاقرص مواجه نشود اما بیژن نامدار زنگنه در مواجهه به این ادعاها، نه تنها دست و پای خود را گم نمی کند، بلکه شخصیت کامل سفت از خود نشان می دهد که یک قطره نفت هم از گوشه مشت او نمی چکد.

همین مسئله داد بسیاری از نمایندگان مخالف دولت را درآورده است به طوریکه استیضاح بیژن نامدار زنگنه را دائم در رسانه ها مطرح می کنند و مانور تبلیغاتی روی این موضوع را در دستورکار روزانه قرار دادند.

 

نزدیکی استیضاح از رگ گردن به بیژن نامدار زنگنه

 

آنها می گویند «استیضاح آقای زنگنه کاملا اقتصادی است نه سیاسی. چون او عملا راهی را در فروش نفت می رود که کشور را به وضعیت کنونی رسانده است و برنامه ای برای دورزدن تحریم ها ندارد» اما آقای زنگنه نظر دیگری دارد و معتقد است «برای دور زدن تحریم ها راهکارهایی را در حال اجرا دارد اما به نمایندگان نمی گوید چون لو می رود و این روش ها بی اثر می شوند».

حتی شایعه کردند بیژن نامدار زنگنه استعفا داده است که این مسئله سریع تکذیب شد. حسینعلی حاجی دلیگانی از منتقدان جدی  بیژن نامدار زنگنه​ در این باره می گوید «بعید است آقای زنگنه استعفا داده باشد ولی این را می دانم اگر همه وزرا بگویند خوب است آقای زنگنه استعفا دهد، آقای روحانی قبول نمی کند و می گوید زنگنه شیخ الوزراست و باید در کابینه بماند».

 

افشاگری مهم در حمایت بیژن نامدار زنگنه

 

چندی پیش غلامعلی جعفرزاده نایب رئیس فراکسیون مستقلین ولایی در حمایت از بیژن نامدار زنگنه ادعای مهمی را مطرح کرد، او در قالب یک افشاگری مهم گفت: ادبیات و توجیهات نمایندگان مخالف وزیر نفت در جاهایی بیرون از مجلس تدوین می‌شود. یکی از مقامات دولت احمدی‌نژاد گزارشی تهیه کرده با این محوریت که گره فروش نفت کشور نه تحریم بلکه بسته شدن راه‌های دور زدن تحریم توسط آقای زنگنه است. او این گزارش را در جلسات عالی کشور به شکل جدی و با اصرار بر لزوم برکناری وزیر نفت مطرح کرده و تأکید داشته که در همین شرایط می‌توان روزی دو میلیون بشکه نفت را براحتی فروخت».

برخی منظور جعفرزاده را به سعید جلیلی یا رستم قاسمی از مقامات دولت احمدی نژاد منتسب می کردند اما سیدمحمدجواد ابطحی و جبار کوچکی نژاد دو عضو فراکسیون نمایندگان ولایی و از حامیان استیضاح بیژن نامدار زنگنه صحت این سخنان را زیر سئوال بردند و تکذیب کردند.

 

بیژن نامدار زنگنه سکوت نمی کند

 

البته بیژن نامدار زنگنه نیز این طور نیست که خود را به بی خیالی بزند و حاضر نباشد به شایعات و اخبار مطرح شده علیه خود جواب دهد. او از هر فرصتی برای جواب دادن استفاده می کند و اتفاقا پاسخ هایی می دهد که منطقی به نظر می رسد. بیژن نامدار زنگنه درباره ادعای مخالفتش با سرمایه گذاری خارجی و راه های دورزدن تحریم ها با بیان این‌که شاید روزانه ۱۰ نفر برای خرید نفت به ما مراجعه می‌کردند که ۷۰ درصد آن‌ها مشتری واقعی نیستند، گفت: محتمل است که بخواهند اطلاعات بگیرند که ما چطور نفت می‌فروشیم و چطور می‌خواهیم پول‌هایمان را دریافت کنیم، می‌خواهند از تمام سیستم ما سردرآورند، البته تا آن‌ها حرف می‌زنند متوجه منظورشان می‌شویم.می‌فهمیم که می‌خواهند از داخل و خارج، ایرانی و غیرایرانی از ما اطلاعات به دست بیاورند، خیلی‌ها می‌گویند؛ یک فرد ثروتمندی هست که ۳۰ میلیارد دلار پول دارد و آماده است ۳ میلیارد دلار آن را فوری پرداخت کند که ما همه این داستان‌ها را می‌دانیم و این داستان تکراری است. برخی از این داستان‌سرایان می‌گویند " فردی عاشق ایران بوده و اصلاً یک شیخ کویتی است و فوری پول می‌آورد."، اما بیش‌تر مواقع این داستان‌ها کذب محض است.

 

ماجرای کارتخوان در دفتر زنگنه

 

شایعات درباره زنگنه فقط محدود به اینها نیست. چندی پیش مطرح شد که نیروهای امنیتی در دفتر او کارتخوان، ارز و طلا کشف کردند. بعد از انتشار این خبر، وزارت نفت و وزارت اطلاعات با صدور اطلاعیه های جداگانه توضیح دادند.

 

توضیحات وزارت نفت

 

روابط عمومی وزارت نفت این طور توضیح داد:

۱. در آخرین روزهای پارسال یکی دیگر از نمایندگان همسو با آقای ابوترابی‌ خبر کشف دستگاه پوز در دفتر وزیر محترم نفت را مطرح کرد و مدعی شد برخی اعضای دفتر از طریق این دستگاه از مراجعان و پیمانکاران وجوهی را دریافت ‌کرده‌اند. این شایعه که جز با هدف تخریب و جریان‌سازی منفی صورت نگرفته بود همان موقع تکذیب و از فرد مدعی به مراجع ذیصلاح شکایت شد.

۲. پس از گذشت قریب ۲ ماه آقای ابوترابی‌ همان ادعا را تکرار و البته تعداد پوزهای مکشوفه را نیز به سه دستگاه افزایش داده‌اند. با این روند دور از انتظار نیست که در اظهارنظرهای بعدی این آقایان تعداد دستگاه‌های پوز مکشوفه به ۳۰ یا ۴۰ برسد! همان‌گونه که جای تعحب ندارد اگر از زبان آن‌ها اعلام شود که موفق به کشف تونلی از دفتر وزیر نفت تا خزانه بانک مرکزی شده‌اند!

۳. وزارت نفت بار دیگر وجود هرگونه دستگاه پوز در دفتر وزیر که با قصد و نیت مورد ادعای این آقایان از آن استفاده شد باشد را تکذیب می‌کند و همه این ادعاها را از طریق قانونی پیگیری خواهد کرد.

 

اطلاعیه وزارت اطلاعات

 

وزارت اطلاعات نیز یک روز پس از توضیحات وزرات نفت اطلاعیه ای را صادر کرد:

1- استفاده از پوز کارتخوان در دفتر وزیر نفت از سوی یک کارمند اداری آن دفتر بوده که این موضوع از سوی معاونت اقتصادی وزارت اطلاعات پیگیری و با کارمند خاطی برخورد مقتضی صورت گرفت. اضافه می‌نماید متعاقباً به دستور وزیر محترم نفت، کارمند (قراردادی) یاد شده، درآن زمان از ادامه خدمت معلق می‌گردد.

2- گردش ده میلیارد تومانی پوزهای یاد شده صحت ندارد، همچنین میزان گردش و تراکنش‌های ثبت شده در کارتخوان‌ها صرفاً دلیل بر وجود و اثبات تخلف و جرم احتمالی در تمامی تراکنش‌های ثبتی نمی‌باشد. مضافاً بررسی‌های تکمیلی پیرامون تراکنش‌های موجود در دستورکار قرار دارد.

3- ادعای کشف مقادیری طلا و ارز از نامبرده و یا دفتر وزیر محترم نفت کذب می‌باشد.

4- ادعای بروز بحث و اختلاف بین وزرای نفت و اطلاعات پیرامون این قضیه کاملاً کذب و خلاف واقع می‌باشد، کما این که در سایر اقدامات مقابله با مفاسد در وزارت نفت، وزیر محترم نفت حمایت و پشتیبانی از اقدامات ضد فساد وزارت اطلاعات داشته‌اند.

5- روابط عمومی وزارت اطلاعات انتظار دارد رسانه‌های محترم و دیگر صاحبان تریبون قبل از ذکر و انتشار اخبار و مطالب مرتبط با اقدامات وزارت متبوع، موارد را با این مرکز مطرح و پس از راستی‌آزمایی و اطمینان از صحت، اقدام به انتشار نمایند.

6- در شرایطی که دشمن با تحمیل جنگ اقتصادی و تحریم‌های شدید نفتی، به دنبال شکستن قدرت نظام مقدس جمهوری اسلامی و آسیب به وحدت و انسجام ملی می باشد، دقت و هوشیاری سیاسی و انقلابی برای پرهیز از بروز اختلافات داخلی، ضرورت ملی و میهنی محسوب شده و انتظار دارد همه دلسوزان نظام با حفظ و رعایت اصول اخلاقی، در تقویت و همگرایی بیشتر جهت مقابله با دسیسه‌های دشمن خارجی کوشا باشند.