روزنامه نیویورکر در گزارشی با بیان نظرات چند نماینده مجلس نمایندگان آمریکا و چند مقام سابق دولت این کشور نوشت که ترامپ در دام لفاظی‌ها و راهبرد نامنسجم خودش در قبال ایران گرفتار شده است.

نیویورکر: ترامپ در دام سیاست‌های نامربوط خودش در قبال ایران گرفتار شده است
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، روزنامه آمریکایی نیویورکر در گزارشی درباره راهبرد سیاست خارجی دولت دونالد ترامپ نوشت: در اوت سال 2013 «باراک اوباما» به همراه «جو بایدن» معاونش در «رُز گاردن» کاخ سفید در مقابل رسانه‌ها حاضر شد تا درباره تصمیم خود برای حمله موشکی به سوریه توضیح دهد. وی گفت: «تصمیم برای حمله به سوریه را به کسب مجوز از کنگره منوط می‌کنم. مجوزی که البته هیچوقت صادر نشد و حمله ای نیز صورت نگرفت.»

نیویورکر نوشت:

رز گاردن ترامپ همان توئیتر است. روز جمعه همه دنیا منتظر بودند که رئیس جمهور آمریکا در زمینه تصمیمش برای اقدام نظامی علیه ایران و سپس لغو این تصمیم توضیحاتی ارائه کند.

بالاخره ترامپ در ساعت 9 صبح به وقت شرق آمریکا 4 توئیت بلند بالا کرد که در آن تلاش کرده بود توضیح دهد چه اتفاقی افتاده است. مثل همیشه اول از همه از تصمیمش برای خروج از توافق تمجید کرد و باز هم برجام را یک توافق وحشتناک خواند.

نیویورکر افزود: وی سپس درباره ساقط شدن پهپاد جاسوسی این کشور در خلیج فارس مدعی شد که این پرنده وقتی در آبهای بین المللی بود ساقط شده است و سپس به تشریح اینکه چرا این حمله را لغو کرده است پرداخت.

این روزنامه آمریکایی با اشاره به دلایل ادعایی ترامپ برای لغو این حمله در ادامه افزود: همانطور که همه کارهای ترامپ سریعا با واکنش زیاد روبرو می‌شود این اظهارات وی نیز سریعا واکنشهای زیادی را برانگیخت. سخت‌ترین آن انتقاد طیف گسترده‌ای از جمهوریخواهان بود. برخی ستایشها نیز از طرف افرادی که غیرممکن به نظر می‌رسید بیان شد، از جمله «جان برنان» رئیس اسبق سازمان سیا که مکررا از همه سیاستهای ترامپ انتقاد کرده است.

برنان به شبکه ام اس ان بی سی گفت: «من از تصمیم ترامپ برای عدم انجام این حمله نامناسب تقدیر میکنم چرا خطرات غیرمترقبه‌ای به وجود می آورد.»

برنان افزود «من از ترامپ تمجید می‌کنم چرا که در اتاقی که تندروهایی مثل جان بولتون و مایک پامپئو حضور داشتند و او را به سمت تقابل نظامی هل می‌دادند تصمیم عاقلانه‌ای گرفت.»

با این حال برخی از جمهوریخواهان از تصمیم ترامپ انتقاد کردند و آن را با عقب نشینی اوباما از حمله موشکی به سوریه در سال 2013 مقایسه کردند.

«آدام کیزینگر» نماینده جمهوریخواه مجلس نمایندگان گفت: «آمریکا با بحران اعتماد به نفس مواجه است. تصمیم اوباما برای لغو حمله به سوریه تبعاتی داشت که هنوز هم احساس می‌شود. ما نباید رفتارهای تحریک آمیز ایران را بدون پاسخ بگذاریم. لغو حمله نظامی این پیام را ارسال کرد که شما واقعا نمی‌دانید چه خطوط قرمزی دارید. مثل اینکه خطوط قرمز ما زیاد هم قرمز نیستند.»

«کوین مک کارتی» رهبر اقلیت مجلس نمایندگان ضمن دفاع از تصمیم ترامپ اما گفت که «اینجا یک بازی دراز مدت است؛ اما مشکل این است که نقشه برای این بازی دقیقا چیزی است که ترامپ کم دارد.»

وی با اشاره به اینکه اقدامات ترامپ علیه ایران نشان می‌دهد او به دنبال تغییر رژیم این کشور است اما خودش آن را رد می‌کند تاکید کرد که این غیرقابل انکار است که سیاستهای ترامپ ما را به لحظات اینچنینی کشانده است.

«بن رودز» مقام ارشد دولت اوباما نیز گفت: «آنچه که اکنون می‌بینیم این است که ما بین لفاظی‌های جنگ طلبانه و خصمانه ترامپ گیر افتاده ایم... و ترامپ می‌گوید که نمی‌خواهد آمریکا را وارد یک جنگ دیگر در خاورمیانه کند. اینها دونقطه کاملا ناسازگار استراتژیک هستند. آنها مکررا می‌گویند ما جنگ نمی‌خواهیم اما هرکاری که می‌کنند در مسیر احتمال بروز جنگ است...»

این روزنامه آمریکایی در پایان نوشت: ترامپ پنج شنبه شب از یک "لبه" عقب‌نشینی کرد اما سیاستی که او را به این آشفته بازار برده است هنوز پابرجاست.

بامداد پنج‌شنبه گذشته، یک فروند پهپاد جاسوسی آمریکایی که وارد حریم هوایی ایران شده بود، توسط پدافند هوایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران سرنگون شد.

رئیس‌جمهور آمریکا روز جمعه هفته گذشته در خصوص علت صرفنظر از اقدام نظامی علیه ایران در توییتر خود نوشته بود: «شب گذشته آماده شلیک به سه سایت مختلف برای تلافی بودیم که پرسیدم چند نفر کشته خواهند شد؟ پاسخ یک ژنرال این بود: "۱۵۰ نفر قربان". ده دقیقه قبل از حمله، آن را متوقف کردم، چون متناسب با ساقط کردن یک پهپاد بدون سرنشین نبود.»