رئیس قوه قضائیه با تاکید بر نقش مردم گفت: سرمایه اجتماعی سرمایه بی بدیلی برای نظام، کشور و دستگاه قضایی است و خدمتگزاران مردم باید این سرمایه عظیم را باور داشته باشند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی روز سه شنبه در همایش سراسری قوه قضائیه افزود: خواست مردم، قضاوت مردم، گره گشایی و حل مشکلات مردم، نگاه مثبت و رضایت مردم و افزایش اعتماد عمومی بسیار مساله مهمی است که اینها شعار نیستند.

وی ادامه داد: خدمتگزاران باید مردم را باور داشته باشند همانگونه که امام راحل (ره) حقیقتاً باور داشتند و مقام معظم رهبری نیز مردم را باور دارند.

رئیس قوه قضائیه با تاکید بر اهمیت سلامت در دستگاه قضائی و اداری افزود: معتقدم تک تک همکاران در ارتقا و تضمین سلامت اداری در دستگاه قضائی نقش دارند و همه همکاران باید دستگاه قضائی را خانه اول خود بدانند. این دستگاه هیچ گونه کاستی را برنمی تابد.

رئیسی اضافه کرد: زیبنده نیست در دستگاهی که پاکان حضور دارند؛ قضات متدین، پرکار، پرتلاش و مخلص فعالیت می‌کنند، یک یا چند ناپاکی چهره این دستگاه را در اذهان مردم تیره و چند نقطه سیاه در صفحه سفید خودنمایی کند.

وی گفت: همکاران دستگاه قضائی ضمن تضمین و ارتقای سلامت دستگاه قضا وظیفه دارند سلامت اداری در سایر دستگاه‌ها را نیز دنبال کنند زیرا سلامت می‌تواند اعتمادساز باشد.

رئیس قوه قضائیه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به موضوع تحریم‌ها اظهار داشت: تصور دشمن این است که با فشارهای اقتصادی می‌تواند ما را تحت تاثیر قرار دهد اما زهی خیال باطل. درست است که کشور ما در همه بخش‌ها با مشکلات اقتصادی مواجه است و ممکن است دستگاه قضائی نیز از این مساله بی نصیب نباشد و برخی اقدامات تحولی را با کندی مواجه کند اما مصمم هستیم با کار مضاعف اقدامات ما دچار کندی نشود.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی گفت: در دستگاه قضایی یک قالب متناسب برای قضای اسلامی با الهام گرفتن از الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت تدوین می شود.

وی اظهار داشت: دستگاه قضایی یک دستگاه پویا و زنده است و باید علاوه بر قالب و محتوای نظام قضایی کشور، ساز و کار و پیگیری و اجرای نظام حقوقی اسلام را در قالبی متناسب با این محتوا تعریف کنیم.

رئیسی افزود: در گام دوم با الهام گرفتن از الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت می توان یک قالب متناسب برای قضای اسلامی تعریف کرد. البته ما در این زمینه عجله ای نداریم و معتقدیم حوزه و دانشگاه و پژوهشگران و اندیشمندان با جزمیت علمی می توانند در دستگاه قضایی تحول ایجاد کنند.

وی افزود: کارهای مقدماتی در این زمینه با همکاری دبیرخانه الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت انجام شده است.