سخنگوی قوه‌قضائیه تغییرات ایجاد در ساختار دستگاه قضایی را اعلام کرد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

​به گزارش تسنیم، غلامحسین اسماعیلی در نخستین روز هفته قوه‌قضائیه در حاشیه تجدید میثاق رئیس و مسئولان عالی قضایی با آرمان‌های بنیانگذار کبیر جمهوری اسلامی ایران، از جمله اقدامات قوه قضاییه را چابک‌سازی و کوچک‌سازی ستاد قوه‌قضاییه عنوان کرد و گفت: در این سه ماه مطالعات گسترده‌ای در این زمینه انجام شد و نهایتاً در پایان هفته قبل و در آغاز هفته قوه قضاییه ساختار جدید و قوه قضاییه به تصویب رئیس قوه‌قضائیه رسید.

سخنگوی قوه قضائیه تاکید کرد: در این ساختار که برخی از معاونت‌ها در همدیگر ادغام می شوند، برخی از ادارات کل و مراکزی که تاکنون مستقیما زیر نظر رئیس قوه‌قضاییه اداره می‌شدند با همدیگر  ادغام یا به معاونت‌هایی که تناسب داشتند واگذار شده‌اند.

اسماعیلی افزود: در ساختار جدید در حوزه ستادی قوه قضاییه تقریبا 40 درصد از واحدهای که مستقیماً با رئیس قوه‌قضاییه ارتباط داشتند را ادغام یا حذف کردیم. بر این اساس مقرر شده است در ساختار تفصیلی قوه قضائیه متناسب با کوچک‌سازی ساختار اصلی، حداقل 20 درصد از پست‌های سازمانی ستادی حذف و نیروهای شاغل در ستاد قوه‌قضائیه متناسب با ساختار جدید به سقف و مراجع قضایی منتقل شوند.

وی گفت:  از شنبه هفته آینده ساختار جدید را در قوه‌قضاییه اجرا خواهیم کرد و همانطور که گفتم شاهد کوچک‌سازی ستاد و چابک‌سازی آن خواهیم بود؛ یعنی معاونت فرهنگی و امور اجتماعی در هم ادغام می‌شوند و تبدیل  به معاونت پیشگیری فرهنگی و امور اجتماعی می‌شود.

اسماعیلی ادامه داد: مرکز آمار و فناوری قوه قضاییه در معاونت راهبردی ادغام و معاونت راهبردی و فناوری قوه قضاییه بوجود می‌آید و  اداره کل حفظ حقوق شهروندی نیز در بازرسی ویژه قوه‌قضاییه ادغام می‌شود. همچین  اداره کل امور‌بین الملل در معاونت امور بین الملل و ستاد حقوق بشر اقدام می‌شود و  چند مرکز نیز در معاونت حقوقی قوه‌قضاییه ادغام خواهد شد.  مرکز سلامت قوه قضاییه در معاونت مالی و پشتیبانی قوه قضائیه ادغام خواهد شد و بسیاری از ادارات کل و مراکز دیگر در ساختار جدید به صورت ادغامی و کوچک‌سازی و چابک سازی ان‌شاالله عملیاتی و اجرایی شود.

سخنگوی قوه قضائیه خاطر نشان کرد: همچنین  در هفته قوه قضائیه که امروز روز آغازین آن را  با تجدید میثاق با آرمان‌های امام عظیم‌الشأن و شهید مظلوم آیت الله دکتر بهشتی و سایر شهدا آغاز کردیم، برنامه‌های متنوعی خواهیم داشت. رویکرد برنامه‌های هفته قوه‌قضاییه در سال حاری متفاوت با رویکرد و برنامه‌های 39 سال گذشته است. امسال جلسات، همایش‌ها و نشست‌های قوه قضاییه را به جای جلسات تشریفاتی به جلسات کاربردی بدل کردیم.

وی با اشاره به این که نشست عمومی قوه قضاییه روز سه‌شنبه هفته جاری برگزار خواهد شد، گفت: این نشست در دو نوبت صبح و بعد از ظهر برگزار می‌شود و یک نشست کاملا تخصصی و کاربردی با رویکرد برنامه‌های تحولی و آینده قوه‌قضاییه خواهد بود و علاوه بر آن پیش‌بینی شده در کنار سایر برنامه‌هایی که در این هفته داریم، انشاءالله به زودی نشست مشترک مسئولان عالی قوه‌قضائیه و دولت برگزار شود.

وی تاکید کرد: این نشست های کاربردی که حکایت از رویکرد همدلی و هماهنگی در بین قوای سه گانه مملکت است و نوید می‌دهد برای مردم و جامعه آثار مثبتی را به دنبال داشته باشد  که به زودی  عملیاتی و اجرایی خواهد شد.