رئیس ستاد حقوق بشر قوه قضائیه گفت: تحریم‌ها علیه ایران و تحریم‌هایی که آمریکا در نقاط دیگر به کار می‌برد، علیه چندین متن حقوق بشری بوده و جنایت در حق یک ملت است

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه که در یک برنامه تلویزیونی گفت‌وگو می‌کرد، در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که "گفته می‌شود آمریکا تلاش می‌کند با فشار و ایجاد نگرانی در اروپا، ایران را تحت فشار بگذارد، به نظر شما اروپایی‌ها در روند تحولات برجامی چه خط مشی‌ای را در پیش بگیرند؟" بیان کرد: کشورهای عمده اروپایی در مخالفت با منافع ما خیلی نیازی به تحریکات آمریکا ندارند و باید آن‌ها را به خوبی بشناسیم. درباره برجام باید توجه کنیم که ۱+۴ وجود ندارد. اگر آمریکا از برجام خارج شود، دیگر برجامی وجود ندارد. خروج معنایش این نیست که ما هستیم و عمل نمی‌کنیم، خروج یعنی باید عمل کند. بنابراین ما باید روشن بگوییم که ۱+۴ نداریم.

به گزارش مثلث آنلاین وی خاطرنشان کرد: ما باید تحریم‌ها را برداریم و نباید از مکانیزم ماشه بترسیم. ما باید به غربی‌ها نشان بدهیم که از تحریم‌ها نمی‌ترسیم و راهش این است که دولت تحریم‌ها را بازسازی کند.

لاریجانی در پاسخ به این سوال که پیش‌بینی شما از تحولات برجام چیست و آیا آمریکا از آن خارج خواهد شد؟ بیان کرد: معتقدم آمریکا همیشه طلب‌کار باقی می‌ماند و برجام را عمل نمی‌کند و سعی می‌کند غُل و زنجیری که بر پای ما با برجام گذاشته شده است، حفظ شود تا منافع ما از برجام کم باشد.

وی افزود: من پیش‌بینی نمی‌کنم که آمریکا از برجام بیرون بیاید بلکه همیشه غُر زده و فکر می‌کند ما می‌ترسیم و برجام را عملا توخالی می‌کند و اروپایی‌ها نیز با او کنار می‌آیند.

لاریجانی در پاسخ به این سوال که مهمترین دستاورد ایران در دو سال اخیر پس از امضای برجام چه بوده؟، گفت: لااقل به یک تجربه‌ای رسیدیم ولی از راهی سخت. برجام برای ملت ما عبرت بزرگی داشت که هرگز نباید برای منافع ملی‌مان سازش داشته باشیم.