ایرنا: نامزدهای دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا(سال ۲۰۲۰) در نخستین مناظره انتخاباتی خود بر بازگشت به برجام تاکید کرده و آن را بهترین توافق دانستند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

‌در نخستین مناظره انتخاباتی دموکرات ها که شامگاه چهارشنبه در فلوریدا برگزار شد، ۱۰ نفر از نامزدهای دموکرات شرکت کردند که یکی از سوالات آن مربوط به ایران بود و مجری برنامه سوال کرد: اگر رییس جمهوری شوید با ایران چگونه رفتار خواهید کرد، آیا حاضرید به توافق هسته ای باز گردید؟

نامزدهای دموکرات حاضر در این برنامه دست های خود را به علامت تایید بالا بردند و سپس «کری بوکر» سناتور دموکرات آمریکا اظهار کرد: ترامپ با خروج از برجام ما را به مسیر خطرناکی برد. ما نیازمند مذاکره برای بازگشت به برجام هستیم. آن برای امنیت منطقه اهمیت دارد.

«تولسی گابارد» عضو مجلس نمایندگان آمریکا و نامزد این انتخابات نیز اظهار کرد: این رییس جمهوری و اطرافیان جنگ طلبش ما را به سمت جنگ با ایران می برند. من ۱۶ سال در ارتش و در جنگ عراق بوده ام. هرگونه جنگ با ایران به مراتب از جنگ عراق بدتر خواهد بود و بحران مهاجران ایجاد می کند.

وی تاکید کرد: ما مخالف جنگ با ایران هستیم و باید به توافق هسته ای برگردیم. ما می توانیم در آن صورت از دستیابی ایران به سلاح های اتمی جلوگیری کنیم.

این نامزد ریاست جمهوری آمریکا در پاسخ به این سوال که اگر آنها حمله کنند، چه تصمیمی خواهید گرفت، گفت: اگر آنها به نیروهای ما حمله کنند ما باید پاسخ دهیم اما دولت ترامپ این شرایط را ایجاد کرد. ترامپ باید به برجام بازگردد.

سناتور «امی کلوباچر» هم در این مناظره با تاکید بر اینکه برجام توافق خوبی است و به آن باز خواهم گشت، تاکید کرد: تصمیم اخیر ایران امنیت ما را کاهش می دهد. مطمئن هستم که هرگونه جنگی باید با مجوز کنگره باشد. این رییس جمهوری (ترامپ) روزی چندبار توئیت می کند که ما در حال رفتن به جنگ هستیم.