معاون وزیر امور خارجه کشورمان در پایان نشست کمیسیون مشترک برجام در وین اعلام کرد اگرچه سه کشور اروپایی اقداماتی را در مورد اینستکس انجام داده‌اند اما این اقدامات هنوز با خواسته‌های ایران فاصله زیادی دارد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

سید عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه کشورمان روز جمعه در پایان نشست کمیسیون مشترک برجام در وین اتریش اعلام کرد اگرچه پیشرفت‌های خوبی در زمینه عملیاتی شدن ساز و کار مالی موسوم به «اینستکس» صورت گرفته اما اروپایی‌ها هنوز تا برآورده کردن خواسته‌های ایران ذیل برجام فاصله زیادی دارند.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان به خبرنگاران گفت: «ما یک نشست طولانی داشتیم که بیش از سه ساعت به طول انجامید. این نشست در مجموع سازنده و مثبت بود و در قیاس با نشست‌های قبلی، گامی رو به جلو محسوب می‌شود. البته هنوز تا تحقق خواسته‌های جمهوری اسلامی ایران فاصله زیادی باقی مانده است.»

عراقچی افزود: «در عین حال ما این گام‌های رو به جلو را بررسی خواهیم کرد. من گزارش اقدامات انجام‌شده را به تهران انتقال می‌دهم تا در این زمینه تصمیم‌گیری شود.»

وی با اشاره به اینکه نمایندگان کشورهای اروپایی در نشست کمیسیون مشترک برجام توضیحات مبسوطی در مورد روند عملیاتی شدن اینستکس ارائه کرده‌اند، اظهار داشت: «اینستکس دیگر عملیاتی شده و اکنون دو یا سه مورد کاری نیز در حال انجام شدن است و ظرف روزهای آتی تبادلات مالی انجام می‌شود.»

معاون وزیر امور خارجه با اعلام اینکه کشورهای دیگری نیز قصد دارند به عنوان سهامدار به اینستکس بپیوندند، گفت: «کشورهای اروپایی قصد دارند برای اینستکس اعتباراتی را در نظر بگیرند. اینستکس به روی همه کشورهای اروپایی باز است. آنها می‌توانند با ایران معامله داشته باشند و نمایندگان اروپایی حاضر در نشست امروز قول دادند که به‌زودی سایر کشورها نیز بتوانند از اینستکس برای معامله با ایران استفاده کنند.

عراقچی در ادامه خاطرنشان کرد: «اینستکس به مرحله عملیاتی رسیده است، اما کمتر از انتظار ماست. بدون اینکه خرید نفت از ایران انجام شود یا اعتبارات مشخصی برای آن در نظر گرفته شود، اینستکس نخواهد توانست انتظارات ما را برآورده کند. به همین دلیل کشورهای اروپایی باید بحث صادرات نفتی ما را به‌صورت جدی در دستور کار قرار دهند.»

وی در خصوص سایر مباحث مطرح‌شده در نشست امروز نیز گفت: «ما در بحث راکتور اراک نیز پیشرفت خوبی داشتیم و همه اعصا متعهد شدند که کار ساخت آن طی یک جدول زمانی مشخص به پایان برسد.»

معاون سیاسی وزیر امور خارجه اعلام کرد کشورهای باقی‌مانده در برجام (ایران و 1+4) توافق کرده‌اند که به‌زودی نشستی در سطح وزرای امور خارجه برگزار کنند که البته درباره محل و زمان دقیق این نشست در آینده تصمیم‌گیری و اطلاع‌رسانی خواهد شد.