عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس، تاکید کرد: ایران در چارچوب برجام و از ظرفیت‌های پیش‌بینی شده در این توافق استفاده کرده، ما اگر در تامین منافع ملی کوتاهی کنیم برای مردم کشور پاسخی نخواهیم داشت.

آمریکا بااعمال تحریم‌ فرصت‌های توسعه و نوآوری برای ایران ایجاد کرده
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

کمال دهقانی فیروزآبادی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت ، با اشاره به فرصت کوتاه باقی‌مانده اروپایی‌ها در قِبال جمهوری اسلامی ایران و تهدید آمریکایی‌ها مبنی بر اعمال تحریم‌های بین‌المللی پس از گام دوم ایران در کاهش تعهدات برجام، گفت: از سویی مسئله حقوقی و موضوع چارچوب‌دار حقوقی برجام است که به در این مورد ناقض اصلی این توافق امریکا بوده و بعد از امریکا کشورهای اروپایی بودند.

اثبات عدم استقلال و وابستگی به آمریکا ماحصل رفتارهای اروپا در مدت اخیر

نماینده مردم تفت و میبد در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: در مجموع کشورهای طرف برجام غیر از امریکا را سه کشور در اروپا به علاوه اتحادیه اروپا شامل می‌شود که طرف مذاکره با جمهوری اسلامی ایران بودند البته جدای از روسیه و چین که مواضع منطقی در این مدت داشتند، ما از اتحادیه اروپا یک نوع عدم استقلال و وابستگی دیدگاهی به امریکا را شاهد بودیم.

وی افزود: کشورهای اروپایی نشان ندادند که می‌توانند به شکل مستقل متعهد به برجام باشند، در واقع اجازه دادند در گردابی که امریکا خلاف قوانین، عرف و قواعد بین‌الملل که اصل به وفای عهد است، فرو بروند. اروپایی ها در موضوع موافقت نامه هسته‌ای به طرف مقابل توجهی ندارند حال آنکه طرف مقابل آنها جمهوری اسلامی کشوری با خوداتکایی، قدرت و اقتدار بالا است.

غربی‌ها می‌دانند که که ایران در مواضع حقوقی، عقلانی و اخلاقی کاملا ثابت قدم است

دهقانی فیروز آبادی یادآور شد: طرف 4+1 کشوری است که با استقلال سیاسی دنبال تامین منافع ملی خود بوده و با توجه به اصل به وفای عهد به تعهدات خود پایدار است لذا ما در این رابطه نباید به صورت یک طرفه متضرر شویم. خوشبختانه همه مسئولان کشور در موضوع حفظ منافع ملی یک صدا هستند.

این نماینده مردم در مجلس دهم، خاطرنشان کرد: امریکا اما از سوی دیگر وارد جنگ اقتصادی شده و جمهوری اسلامی را تحت فشار قرار داده تا ما را وادار به تسلیم کند. حال آنکه کسانی که تاریخ جمهوری اسلامی را دقیق در غرب مطالعه کردند به خوبی می‌دانند که ایران در مواضع حقوقی، عقلانی و اخلاقی کاملا ثابت قدم است هرچند شاید در موارد جزئی اشتباهی کنیم اما بر روی اصول اساسی خود ثابت قدم هستیم.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی در جریان پیروزی انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و جنگ تحمیلی،و اقدامات تروریستی منافقین، جریان حمایت از محور مقاومت، دفاع از مردم مظلوم فلسطین و یمن و مبارزه قاطع با داعش ثابت قدمی خود را نشان داده است. غربی‌ها به خوبی می‌دانند ایران با جدیت بر روی مبانی اصولی خود پافشاری می‌کند قطعا هویت و منافع ملی ایران هم دراین سطح تعریف می‌شود.

ایران با خوداتکایی مسیر رشد و بالندگی در سطح بین‌المللی را پیدا می‌کند

دهقانی فیروزآبادی یادآور شد: ایران در نهایت با خود اتکایی به داخل و با ایجاد فرصت‌هایی برای رشد و بالندگی در سطح بین‌المللی مسیر خود را پیدا می‌کند اما خلاف جریان آب شنا کردن آمریکا کار عاقلانه‌ای نیست زیرا این نوع اقدامات هزینه هایی به مردم ما وارد و بی‌اعتمادی عمومی را برای آمریکا به ارمغان آورده است.

آمریکا با تحریم‌ فرصت‌های توسعه و نوآوری برای ایران ایجاد کرده است

نماینده مردم تفت و میبد در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: امریکا از سوی دیگر با تحریم و فشار عیله جمهوری اسلامی، فرصت‌هایی برای توسعه، نوآوری و اتکاء به نفس بیشتر ما ایجاد کرده است، وضعیت از سطح درگیری ایران و امریکا فراتر رفته زیرا کنشگران سیاسی بین المللی و رسانه ها امریکا را در موضع ضعف قرار دادند. این اقدامات موجب شده تا پرستیژ ساختگی آمریکا در فضای بین‌الملل مبنی بر مدافع حقوق بشر و حمایت از دموکراسی رنگ ببازد.

وی افزود: این مطالب فقط در حوزه سیاسی نیست، امریکا در حوزه اقتصادی هم یک جانبه گرایانه رفتار و عمل کرده است که تقابل با چین و اروپا نمونه آن است. در حوزه سیاسی هم با همین سیاست از توافق های بین المللی مانند برجام و غیره خارج شده است.

جمهوری اسلامی با اتکاء به ظرفیت‌های برجام گام برمی‌دارد

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران در چارچوب برجام از ظرفیت‌های پیش‌بینی شده در این توافق استفاده کرده است، ما اگر در تامین منافع ملی کوتاهی کنیم برای مردم کشور پاسخی نخواهیم داشت لذا مقامات در همین راستا باید گام بردارند و در کنار تامین منافع ملی، مسائل داخلی را با جدیت بیشتر حل کنیم و نقایصی که در ساختارهای پولی و بانکی و اقتصادی و مدیریتی است حل کنیم./

پایان پیام