عضو فراکسیون مستقلین ولایی مجلس گفت: باید همه قوا دست به دست هم بدهند و هماهنگ باشند تا قوانین چون اعاده اموال نامشروع اجرایی شود.

 اجرای قانون اعاده اموال نامشروع باید با هماهنگی همه ارکان نظام باشند
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

عزت الله یوسفیان ملا در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به اجرای قانون اعاده اموال نامشروع مسئولان، گفت: به اجرای این قانون خوشبین نیستم.

نماینده مردم آمل و لاریجان در مجلس با اشاره به تلاش مجلس شورای اسلامی افزود: به نظر من اجرای این مصوبه به نتیجه نمی رسد؛ الان اصل 49 قانون اساسی چقدر به نتیجه رسیده است؟ چراکه بنیاد مستضعفان و برخی دیگر دستگاه ها هم در گذشته این کار را انجام دادند. بنیاد مستضعفان و دیگر بنیاد ها از مصادره اموال متولد شدند.برخی محاکم مصادره اموال را در زمینه کاری خودشان قرار دادند؛ولی به نتیجه نرسید.البته این موضوع برای رژیم های گذشته بود که اموال را رها کرده و رفته بودند.

وی با اشاره به عدم اجرای درست اصل 49 قانون اساسی ادامه داد: اینکه این قوانین ممکن است تاحدودی بازدارنده باشند و باعث ترس و نگرانی یک عده ای ممکن است بشوند؛ اما اینکه این قوانین از یک عده ای حساب بکشد و بپرسند چقدر اموال و مستقلات دارید ؛ قابل قبول نیست و اجرایی و شدنی نیست.

یوسفیان ملا ادامه داد: این قوانین جانمی افتد و قابل اجرا به این معنی نیست تا الان هم شدنی نبوده است؛ چراکه همچنان مفاسد اقتصادی وجود دارد و هنوز اتفاقی برای آن نیفتاده است و از نظر من جلوی مفاسد اقتصادی را نمی گیرد.

قوه قضاییه به تنهایی نمی تواند موضوع اعاده اموال نامشروع را پیگیری کند

عضوکمیسیون برنامه و بودجه مجلس خاطرنشان کرد: از نظر من مصوبه اعاده اموال نامشروع اجرایی نیست؛ قوه قضاییه یکی از ارکان است نباید فشار روی آن باشد، بلکه باید همه قوا دست به دست هم بدهند و هماهنگ باشند تا این قوانین بتوانند اجرایی شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم با اشاره به این موضوع که در برخی فسادهای بانکی و یا فسادهای مالی با دانه درشت ها برخورد نمی شود، مطرح کرد: گاهی اوقات یک عده ای که جرم کمتری دارند،گرفتار می‌شوند ولی دانه درشت و همچنان می مانند ؛ چراکه اموال آن ها آشکار نمی شود. این کار از پایه و ابتدا مشکل دارد و قوه قضاییه به تنهایی نمی تواند در مقابل این موضوع قرار بگیرد، از آنجایی که از مشکلات دستگاه قضایی خبر دارم؛ این قضیه قابل اجرا نیست و عملاً به نتیجه نمی‌رسد.

برای جلوگیری از فساد و رانت باید ریشه ای عمل کرد

وی با اشاره به برخی مفسدان اقتصادی خاطرنشان کرد: مثلا در گذشته فاضل خداداد در اختلاس 123 میلیارد تومانی دستگیر و اعدام شد و اگر نتیجه داشت شهرام جزایری نباید پدیدار می‌شد؛ شهرام‌جزایری هم مجازات و حبس سنگین کرده ایم، اما بابک زنجانی از جای دیگر پیدا شد، و نشان می دهد راهکارها این ها نیست و جلوی فساد باید از ابتدا گرفته شود و باید ریشه‌ای عمل شود.

عضو فراکسیون مستقلین ولایی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: وقتی پول زیاد دست یک فرد می رسد، هزار اتفاق برای آن می افتد. ممکن است فساد ایجاد شود؛ همه افراد خانه و زمین نمی خرند و ممکن است کلی پول در پاریس داشته باشند ، چند ساختمان در اروپا داشته باشند؛ ولی آنها را نمی‌توان گرفت و مصادره کرد. /