سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به وظایف این نهاد در امر انتخابات، گفت: شورای نگهبان در دو بخش نظارت بر صلاحیت نامزدها و نظارت بر فرآیند اجرای انتخابات نقش دارد.

شورای نگهبان بر صلاحیت نامزدها و نظارت بر فرآیند اجرای انتخابات نقش دارد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش خبرگزاری فارس از یزد، عباسعلی کدخدایی ظهر امروز در جمع اساتید دانشگاه میبد با اشاره به وظایف این نهاد در امر انتخابات، افزود: شورای نگهبان در دو بخش نظارت بر صلاحیت نامزدها و نظارت بر فرآیند اجرای انتخابات (صحت‌وسقم انتخابات) نقش دارد که البته این نقش در سایر کشورهای جهان همانند فرانسه، ایالات‌متحده آمریکا، ژاپن و آلمان نیز توسط برخی ساختارها انجام می‌شود.

سخنگوی شورای نگهبان بابیان اینکه تفسیر قانون اساسی که در جهت صیانت از قانون است ازجمله وظایف شورای نگهبان است، بیان کرد: اکثریت اظهار نظرات در مورد عملکرد شورای نگهبان مربوط به حوزه نظارتی شورای نگهبان در امر انتخابات است که البته این اظهارنظرها و حتی پیشنهاد‌ها مورد استقبال ما است.

وی با اشاره به پاسخگو بودن شورای نگهبان در قبال عملکرد خود، تصریح کرد: در دوره‌های مختلف و متعدد انتخابات مسائل زیادی مطرح می‌شود و خیلی نوبت به شورای نگهبان جهت ارائه توضیحات نمی‌رسد. نظارت بر صلاحیت افراد باید به‌صورت محرمانه انجام شود و در صورت عدم احراز صلاحیت افراد، ما موارد را به خود فرد اعلام می‌کنیم.

عضو هیئت‌علمی و استاد تمام دانشگاه تهران در پایان بابیان اینکه شورای نگهبان شرایط حداقلی افراد را بررسی می‌کند، گفت: شورای نگهبان ابزار شایسته سنجی ندارد. فرد ممکن است بعد از انتخاب شدن مرتکب خطاهایی بشود که طبیعتاً این موارد بر عهده ما نیست و باید گروه‌ها، جناح‌ها و احزاب که فرد را به مردم معرفی کرده‌اند، پاسخگو باشند.

انتهای پیام/3404