وزارت خارجه اسپانیا با اشاره به گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تأیید عبور ایران از سقف ذخایر اورانیوم 3.67 درصد، خواستار کاهش ذخایر اورانیوم ایران شد و اعلام کرد که با شرکای اروپایی به دنبال تسهیل روابط تجاری با تهران هستند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش فارس، وزارت خارجه اسپانیا با صدور بیانیه‌ای به گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خصوص تأیید عبور ایران از سقف 300 کیلوگرم اورانیوم با غنای 3.67 درصد واکنش نشان داد.

پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت خارجه اسپانیا گزارش کرد، وزارت خارجه اسپانیا با اشاره به خروج آمریکا از برجام مدعی شده است که خروج یکی از امضاکنندگان توافق هسته‌ای ایران و 1+5، ایران را از پایبندی به این توافق معاف نمی‌کند.

این بیانیه ادامه می‌دهد: «دولت (اسپانیا) از مقامات ایران درخواست می‌کند تا سطح ذخایر اورانیوم غنی‌شده را به مقدار مجاز که در توافق اشاره شده است، کاهش دهند».

وزارت خارجه اسپانیا در ارتباط با تلاش کشورهای اروپایی برای تسهیل روابط تجاری با ایران گفت: «اسپانیا با شرکای خود در اتحادیه اروپا برای ساده‌تر کردن روابط تجاری قانونی با ایران و همچنین حفظ مفاد توافق هسته‌ای که همچنان سهم مهمی در نظام عدم اشاعه و ثبات منطقه‌ای ایفا می‌کند، همکاری می‌کند».

به دنبال تشدید مواضع ضد ایرانی دولت آمریکا و تعلل اروپایی‌ها در اجرای وعده‌ها و تعهدات برجامی آنها، شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران اردیبهشت ماه امسال همزمان با سالروز خروج آمریکا از برجام با صدور بیانیه‌ای خطاب به کشورهای عضو این توافق اعلام کرد: «جمهوری اسلامی ایران در راستای صیانت از امنیت و منافع ملی مردم ایران، و در اعمال حقوق خود مندرج در بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام، از روز ۱۸ اردیبهشت ۹۸ برخی اقدامات خود در توافق برجام را متوقف می‌کند».

بر اساس این بیانیه، ایران پایبندی به سقف برجامی ذخایر اورانیوم با غنای پایین و آب سنگین را متوقف کرد. ایران همچنین قرار است از روز ۱۶ تیر، در گام دوم کاهش تعهداتش به برجام، اقدامات دیگری از جمله افزایش احتمالی سطح غنی‌سازی را در دستور کار قرار دهد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی این هفته تایید کرد که میزان ذخایر اورانیوم با غنای ۳.۶۷ درصد ایران از مرز ۳۰۰ کیلوگرم که در توافق هسته‌ای به عنوان سقف مجاز ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران در نظر گرفته شد، عبور کرده است.

 

همچنین جوسب بورل سرپرست وزارت امور خارجه اسپانیا گفت: توقیف نفتکشی که از ایران حرکت کرده بود پس از ارائه درخواست آمریکا از انگلیس صورت گرفته است.

شبکه تلویزیونی فرانس ۲۴ روز پنجشنبه به نقل از یک منبع اسپانیایی اعلام کرد، توقیف نفتکشی که از ایران حرکت کرده بود، در پی درخواست آمریکا از انگلیس در جبل الطارق صورت گرفته است.

به گزارش ایرنا، دولت جبل الطارق روز پنجشنبه اعلام کرد که مقامات این منطقه و نیروی دریایی انگلیس یک ابرنفتکش که ادعا می‌شود حامل نفت ایران به سوریه بود را توقیف کرد.

"فابیان پیکاردو" نخست وزیر جبل الطارق خاطرنشان کرد که این پالایشگاه سوریه مشمول تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه است که در ماه مه ۲۰۱۱ اعمال شده اند.

جوسب بورل سرپرست وزارت امور خارجه اسپانیا در این باره گفت: توقیف نفتکشی که از ایران حرکت کرده بود پس از ارائه درخواست آمریکا از انگلیس صورت گرفته است.

وی که به عنوان جانشین فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا معرفی شده است، خاطرنشان کرد: مادرید در حال بررسی توقیف این کشتی و تاثیر آن بر تمامیت ارضی اسپانیا است.

به نظر می‌رسد که توقیف این کشتی در آب‌های اسپانیا صورت گرفته است. اسپانیا حاکمیت انگلیس بر آب‌های اطراف جبل الطارق را به رسمیت نمی‌شناسد.

در همین حال سخنگوی نخست وزیر انگلیس با استقبال از توقیف این نفتکش گفت: ما از اقدام قاطع در زمینه اجرای تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه دولت سوریه استقبال می‌کنیم و مقامات جبل الطارق را که در توقیف موفقیت آمیز عملیات صبح امروز دست داشتند تحسین می‌کنیم.