​ایلنا نوشت: یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: آمریکایی‌ها نمی‌توانند اجماع جهانی به وجود بیاورند شاید رای‌هایی را از بعضی اعضای حکام با زور یا تطمیع یا تزویر به دست بیاورند اما در سازمان ملل تحقیقا تحت هیچ شرایطی این اجماع به وجود نخواهد آمد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

ابوالفضل حسن‌بیگی، درباره آخرین اقدامات آمریکا علیه سیاست خارجی ایران گفت: ترامپ پس از دستور خارج شدن از برجام همه تلاش خود را به کار گرفت تا بقیه اعضای برجام هم از این معاهده خارج شوند اما به لحاظ تعهدات و شرایطی که برای جمهوری اسلامی ایران به وجود آمده، اروپایی‌ها، روس‌ها و چینی‌ها همواره معتقد بر حفظ برجام بودند تا جمهوری اسلامی ایرانهم در این زمینه خویشتن‌داری کند.

اهم اظهارات وی را در ادامه بخوانید:

* از آنجایی که ایران نیازمند استفاده از مزایای برجام است، اعلام کردیم که باید ساز و کاری را ایجاد کنید تا ما بتوانیم مزایای اقتصادی برجام را هم داشته باشیم چراکه ما درجای دیگر ضررهایی را داریم. اروپایی‌ها در این راستا تلاش کردند که یک ساز و کار اقتصادی مثل روسیه با چین راه‌اندازی کنند که هنوز موفق نشدند.

* اخیرا با توجه به شکست‌های پی در پی ترامپ و مخصوصا بعد از سقوط پهپادشان و همچنین ملاقاتی که نخست وزیر ژاپن با مقام معظم رهبری داشت و ایشان به صراحت اعلام کردند که ما به آمریکایی‌ها اعتماد نداریم و لذا هیچ مذاکره‌ای هم نخواهیم داشت، مجموع این عوامل باعث شد که ترامپ با افت ۱۲ درصدی روبرو شود، به تبع آن جان بولتون و همراهانش دست و پا می‌زنند که بتوانند به نوعی جبران کنند تا درانتخابات آتی آمریکا شکست نخورند.

* به همین دلیل بود که به انگلیسی‌ها فشار آوردند و آن‌ها هم کشتی جمهوری اسلامی را متوقف کردند و امروز خوشبختانه افکار عمومی در سطح کشور یکپارچه فریاد می‌زند که ما آمادگی مقابله با تحریم و ایستادگی علیه تحریم را داریم اما آمادگی تحقیر را نداریم درنتیجه از دولت ونیروهای مسلح می‌خواهند که مقابله به مثل کنند. در ادامه انگلیسی‌ها در این رابطه به وحشت افتادند. 

* جان بولتون برای اینکه بتواند انگلیسی‌ها را آرام کند به نوعی جنگ روانی و شعارهایی را به راه انداخته که هیچ اثری ندارد و لذا آمریکایی‌ها همه اقداماتی که می‌خواستند را انجام داده‌اند  و در این راستا چیزی برای گفتن ندارند جز اینکه به دنبال این هستند که خودشان و افکار عمومی داخل کشورشان را آرام کنند.

*( در پاسخ به این سوال که فکر می‌کنید افزایش غنی‌سازی اورانیوم ایران به بالای ۳.۶۷ درصد چه تاثیراتی را در حوزه سیاست خارجی و بین‌المللی به همراه خواهد داشت؟) : شرایط دقیقا به قبل از برجام برمی‌گردد. آقای نتانیاهو زمانی به سازمان ملل رفت و دستپاچه و نگران و ناراحت شد و سریعا از آمریکا کمک خواست که وارد صحنه شود و درنهایت برجام حاصل آن اقداماتی شد که آقای نتانیاهو انجام داد. اگر جمهوری اسلامی یک گام دیگر به جلو رود، آمریکا و اسرائیل به وحشت می‌افتند.

* (در پاسخ به این سوال که فکر می‌کنید ما گام دوم را در کاهش تعهدات برجامی برخواهیم داشت؟) :‌ جمهوری اسلامی قاطع ایستاده است و آمریکایی‌ها اگر بخواهند فشار بیشتری بیاورند، تحقیقا گام سوم را هم برخواهیم داشت و آن این است که جمهوری اسلامی ایران تحت هیچ شرایطی هیچ توجهی به تذکرات حکام یا آمریکایی‌ها نخواهد داشت و ما آزادانه اقداماتی را انجام می‌دهیم از جمله افزایش بالاتر از غنای بیست درصد و همچنین به میزان آب سنگین خود هم اضافه خواهیم کرد و هیچ تعهدی در مقابل بدخواهی‌ها و زیاده خواهی‌های آمریکا نخواهیم داشت.

* سه مولفه را می‌توانیم در گام سوم دنبال کنیم اول اینکه غنای بالای ۲۰ درصد را انجام دهیم دوم اینکه مجازیم از NPT خارج شویم و سوم اینکه با کشورهای اعضای مقاومت می‌توانیم تبادلاتی داشته باشیم که این تبادلات به طور جدی می‌تواند برای منافع عربستان سعودی و اسرائیل خطرناک باشد لذا آمریکایی‌ها تحقیقا نباید وارد چنین ریسکی شوند.

* (در پاسخ به این سوال که آیا افزایش غنی‌سازی ایران به بیش از ۳.۶۷ درصد می‌تواند به آمریکایی‌ها جهت ایجاد اجماعی علیه ما کمک کند؟) : اروپایی‌ها و همچنین چین و روسیه همواره معتقدند که جمهوری اسلامی نباید از برجام خارج شود و برجام نفعش برای همه دنیا است و لذا اگر حکام بخواهد اقداماتی را انجام دهد و به منافع ملی و امنیت ملی ما خسارتی وارد شود، دست جمهوری اسلامی باز است.

* آمریکایی‌ها نمی‌توانند اجماع جهانی به وجود بیاورند شاید رای‌هایی را از بعضی اعضای حکام با زور یا تطمیع یا تزویر به دست بیاورند اما در سازمان ملل تحقیقا تحت هیچ شرایطی این اجماع به وجود نخواهد آمد.

 

قطار هسته‌ای ایران ترمز نبریده است

جلال میرزایی درباره موافقت شورای حکام نسبت به درخواست آمریکا جهت برگزاری نشست ویژه جهت بررسی برنامه هسته‌ای ایران گفت: اینکه آمریکا از شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درخواست تشکیل جلسه داده تازگی ندارد، قبلا هم اعمالی از این دست را انجام داده‌اند، فارغ از این مسائل باید توجه داشته باشیم که آمریکا نفوذ بیشتری در این سازمان دارد.

اهم این گفتگو را به نقل از ایلنا در ادامه بخوانید:

* (با اشاره به تاکیدات اروپایی‌ها مبنی بر جلوگیری از افزایش تنش بین‌المللی) :نگاه اروپایی‌ها ناظر بر حفظ برجام است و می‌خواهند از افزایش تنش‌ها جلوگیری کنند و به دیپلماسی فرصت دهند و به ایران فشار وارد نکنند، همچنین با توجه به رویکرد روس‌ها و چینی‌ها به نظر می‌رسد این جلسه با جلسات قبلی که علیه ایران قطع‌نامه می‌گرفتند متفاوت باشد و اتفاق خاصی رخ ندهد.

* (با بیان اینکه در دولت نهم و دهم از اصطلاح «قطار هسته‌ای ایران ترمز ندارد» استفاده می‌شد.) :الان قطار هسته‌ای ایران ترمز نبریده و خیلی آهسته در حال حرکت است. ایران اعلام آمادگی کرده که این کاهش تعهدات برجامی با توجه به رفتار اروپایی‌ها می‌تواند متوقف یا کند شود. ایران تنها منتظر این است که اروپایی‌ها به تعهدات خود عمل کنند. با توجه به اینکه جمهوری اسلامی ایران حساب‌ شده عمل می‌کند، بعید است که اروپایی‌ها به این سمت بروند که بیانیه‌ای علیه ایران صادر کنند.

* (در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها برای افزایش میزان غنی‌سازی ایران به بیش از ۳.۶۷ درصد چشم تیز کرده‌اند و می‌خواهند از این اقدام احتمالی ایران جهت ایجاد اجماع جهانی علیه ما استفاده کنند و به جهان بگویند برنامه هسته‌ای ما خطر آفرین است.) : آمریکایی‌ها نهایت تلاش خود را انجام می‌دهند که با توجه به اقداماتی که ایران انجام می‌دهد به نوعی ما را عصبانی و وادار کنند که اقدامات شتاب‌زده‌ای انجام دهیم و آن موقع با استفاده از عصبانیت و شتاب‌زدگی ایران، اجماعی علیه برنامه هسته‌ای ما در شورای حکام ایجاد کرده و سپس به سمت ساز و کار شورای امنیت بروند.

* (با اشاره به شرایط داخلی و بین‌المللی حاکم بر دولت تدبیر و امید) : در دولت روحانی با ظرافت عمل می‌شود و تمامی جوانب را در نظر می‌گیرند و سعی می‌کنند گام به گام جلو رویم تا فرصتی به آمریکایی‌ها داده نشود که بتوانند در کوتاه‌ترین فرصت ممکن اقداماتی علیه ما انجام دهند.

* (درباره تاثیرات اقدام احتمالی ایران در گام دوم کاهش تعهدات برجامی خود) : همانطور که رئیس‌جمهور اظهار کرد واقعیت این است که اقدامات ایران در راستای حفظ برجام است و برای خروج از برجام نیست.

*متاسفانه اقداماتی که آمریکا انجام داد و تعللی که اروپایی‌ها داشتند، باعث شد موقعیت دولت برای حفظ برجام در داخل کشور روز به روز سخت‌تر شود. دولت با اقداماتی که تعریف کرده سعی می‌کند فضای داخلی را به سختی مدیریت کند تا شاید با استفاده از دیپلماسی بتواند برجام را با همکاری اروپایی‌ها حفظ کند.