عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران از حقوق و مطالبات خود به هیچ وجه کوتاه نمی‌آید گفت: اروپا موظف به اجرای تعهدات خود بدون کم و کاست است.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

علی‌اکبر کریمی در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در اراک، با اشاره به اینستکس اظهار داشت: اینستکس کانال مالی است که اروپایی‌ها پس از خروج آمریکا از برجام و ادعای کشورهای اروپایی برای باقی‌ماندن در برجام و متعهد بودن نسبت به تعهداتی که در برجام توسط 1+5 صورت گرفته بود، وعده اجرایی شدن و تحقق آن را ماه‌های پیش دادند.

وی افزود: اروپایی‌ها بعد از چندین ماه مذاکره، در نهایت وعده ایجاد یک کانال مالی دادند که علی‌رغم مذاکرات و پی‌گیری‌ها هیچ آثار مثبتی از این کانال مالی تحت عنوان اینستکس برای جمهوری اسلامی ایران وجود ندارد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با توجه به ضرب الاجل جمهوری اسلامی ایران برای کاهش حجم تعهدات در برجام و گام‌برداشتن در چارچوب برجام و تعیین وقت 60 روزه برای گام دوم خود، سبب شد تا اروپایی‌ها به تکاپو بیفتند و تلاش کنند تا جلوی جمهوری اسلامی ایران را بگیرند.

کریمی با اشاره به تلاش اروپا در راستای رسیدن به اهداف خود در این کانال مالی بیان کرد: اروپا وعده‌ فعال شدن این کانال مالی و ادعای نخستین تراکنش مالی در این قالب اعلام کردند، در حالی که انتظار جمهوری اسلامی ایران از این کانال مالی این است که اروپا و مجموعه 1+5 در برجام به تعهدات خود پایبند بوده و محقق شوند.

وی تصریح کرد: اگر اروپا ادعا می‌کند که به دنبال تحقق تعهدات هستند و جای آمریکا را پر می‌کنند باید این انتظارات به طور کامل محقق شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: باید به تعهدات خود در برجام در زمینه رفع تحریم فروش نفت و خرید نفت توسط اروپائیان از جمهوری اسلامی ایران، تبادل کامل و بدون محدودیت در بخش وجوه مربوط به صادرات ایران در زمینه صادرات نفتی و کالاها، مبادلات بانکی و حواله وجوه بین شبکه بانکی ایران با بانک‌های اروپایی پایبند باشند.

کریمی با اشاره به تعهدات اروپاییان در برجام افزود: اروپا با ادعای اقدامات بسیار جزئی، محدود و عمل به تعهدات خود جمهوری اسلامی ایران را ملزم می‌کنند تا در این چهارچوب باقی‌بماند در حالی که این کار به مصلحت کشور نیست.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: باید با توجه به مصالح کشور، انتظارات و مطالبات به حق جمهوری اسلامی ایران به طور کامل بگیریم و به هیچ عنوان از وعده خود کوتاه نیاییم.

کریمی افزود: باید به دوران قبل از برجام برگردیم و اروپاییان به تعهدات خود پایبند باشند این که انتظار قانع شدن ما به به بخش کوچکی از برجام، درست نیست.