عضو اندیشکده شورای آتلانتیک در واشنگتن سیاست های ترامپ را متناقض و سر در گم دانست و گفت: آمریکای ناقض برجام، خواستار برگزاری نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی شده است که به سود او نخواهد بود.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

"باربارا اسلاوین" کارشناس ارشد اندیشکده شورای آتلانتیک روز چهارشنبه در گفت وگوی اختصاصی با ایرنا این مطلب را درباره درخواست آمریکا برای برگزاری این نشست به دنبال تصمیم جمهوری اسلامی ایران برای افزایش غنی سازی اورانیوم، مطرح کرد.

وی افزود: آمریکا این نشست را برای رسیدگی به "نقض برجام" درخواست کرده است که خود از سیاست های متناقض و مبهم است. مشخص نیست دقیقاً این نشست قرار است چه بکند، مگر اینکه بخواهد اعلام کند که همه طرف ها به برجام پایبند باشند.

این تحلیلگر مسایل بین المللی ادامه داد: خب ایالات متحده که خود به برجام پایبند نیست. برای همین فکر نمی کنم برگزاری آن به سود آمریکا باشد. این هم از دیگر اقدام های گیج کننده و عجیب این دولت است.

اسلاوین درباره سمت و سوی سیاست ایالات متحده پس از ناکامی از سیاست فشار حداکثری بر ایران گفت: موضوع مشخص این است که ترامپ می خواهد دوباره رای بیاورد. این موضوع این امیدواری را ایجاد می کند که درگیری نظامی رخ نخواهد داد.

وی اظهار کرد: در عین حال، این دولت بسیار سردرگم و متناقض است و هرکسی در آن یک حرفی می زند. هیچ مشخص نیست که سیاست نهفته در پس فشار حداکثری قرار است چه چیزی باشد.

**بولتون به دنبال امنیتی کردن پرونده ایران

عضو ارشد اندیشکده شورای آتلانتیک در خصوص تاثیر سیاست گام به گام کاهش تعهدات برجامی ایران بر موضع اتحادیه اروپا گفت: هنوز سطح غنی سازی ایران زیر پنج درصد و پایین است. برجام برای اروپایی ها یک دستاورد بزرگ است. گام های تازه ایران فشار را به اروپایی ها افزایش داده است تا اینستکس را فعال کنند و در زمینه تجاری اقداماتی انجام دهند.

اسلاوین افزود: همزمان اروپایی ها به مقاومت سیاسی در برابر ایالات متحده ادامه می دهند و با مخالفت با ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت، مانع تلاش ها برای امنیتی کردن موضوع ایران از این کانال می شوند. این دقیقاً کاری است که جان بولتون می خواهد انجام بدهد.

وی با بیان اینکه نقش اروپایی ها مهار تحرکات آمریکا و ایران در این مرحله است، ادامه داد: آنها تلاش می کنند که سازوکار مالی به راه افتد و مانع از اقدام تند واشنگتن بشوند. آنها همچنین می خواهند مانع از آن شوند که ایران دست به اقدامی تحریک آمیز بزند که پرونده آن به شورای امنیت برگردانده شود.

** در انتظار مجمع عمومی سازمان ملل

این روزنامه نگار آمریکایی در پاسخ به اینکه تحریم های ضد ایرانی در عمل به طور همه جانبه علیه ایران برقرار شده اند، موضع اروپا و بازگشت یا عدم بازگشت پرونده ایران به شورای امنیت چه اهمیتی می تواند داشته باشد، اظهار کرد: هنوز آمریکا در حاشیه قرار دارد. می دانم که تحریم ها، هزینه شدیدی برای ایران داشته است اما مهم این است که پرونده ایران به شورای امنیت ارجاع نشده است.

اسلاوین تاکید کرد: اگر ساز و کار ماشه فعال شده و تحریم های شورای امنیت بازگردد، کل برجام فرو خواهد پاشید. در نتیجه بازگشت به میز مذاکره پیچیده تر خواهد شد و همین طور در آینده برداشتن تحریم هایی که در قالب شورای امنیت اعمال خواهد شد، سخت تر خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: بر این اساس اروپایی ها از ایران می خواهند که با احتیاط گام بردارند و تا پایان دوره ترامپ صبور باشند. امیدوارم که این تابستان بدون رویداد خاصی پشت سر گذاشته شود.

این تحلیلگر مسایل ایران و آمریکا افزود: پس از سپری شدن تابستان برنامه نشست مجمع عمومی سازمان ملل را در نیویورک خواهیم داشت که محل مهمی برای دیپلماسی و رایزنی میان ایران و اروپایی ها و چه بسا آمریکایی ها خواهد بود.

اسلاوین با تاکید بر اینکه "ایران باید بسیار با احتیاط عمل کند و گام های قابل بازگشتی بردارد تا در آینده برجامی وجود داشته باشد که بتوان به آن رجوع کرد"، عنوان کرد: اگر خیلی تند پیش برود، قطعاً اروپایی ها را به سمت ایالات متحده خواهد برد.