نماینده عراق در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی چهارشنبه شب با دفاع از برجام گفت: برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) یک دستآورد دیپلماتیک چند جانبه است و بغداد بر حمایت از آن بار دیگر تأکید دارد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 نماینده این کشور بر اهمیت ادامه پایبندی به برجام به عنوان یک دستآورد دیپلماتیک چند جانبه تأکید کرد.نماینده عراق افزود: هرگونه خروج از توافق هسته‌ای (ایران) می‌تواند فجایعی را برای تمامی کشورهای همسایه به دنبال داشته باشد.

دولت بغداد در پایان بار دیگر خواستار بازگشت تمامی طرف‌ها به میز مذاکرات شد و بر لزوم باز بودن باب دیپلماتیک برای عبور از این بحران تأکید کرد.شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه در حالی که آمریکا از توافق هسته‌ای ایران و ۱+۵ خارج شده و بر خلاف توافق صورت گرفته تحریم‌ها علیه ایران را برگردانده است، به درخواست واشنگتن نشست فوق العاده ای را در برابر اقدام ایران در کاهش برخی تعهدات برجامی خود برگزار کرد.

آمریکا اردیبهشت ماه ۹۷ از توافق هسته‌ای ایران و ۱+۵ خارج شد؛ اقدامی که با محکومیت دیگر امضا کنندگان این توافق و جامعه جهانی رو به رو شد. جمهوری اسلامی ایران نیز پس از یک سال صبر راهبردی از اردیبهشت ماه ۹۸ و در پی انجام نشدن تعهدات دیگر امضا کنندگان این توافق، اقدام به کاهش برخی تعهدات خود از جمله سطح غنی سازی طبق توافق برجام کرد.

این درحالی است که آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکنون ۱۵ بار تعهد و پایبندی ایران را به برجام تأیید کرده است.

محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه کشورمان در این باره گفته بود: در صورتی که اروپایی‌ها اقدامات لازم را برای اجرای تعهداتشان انجام بدهند اقدامات ما قابل بازگشت است؛ اما اگر اقدامات لازم را انجام ندهند ما بر اساس بند ۳۶ برجام این حق را از سال گذشته داشته‌ایم که اقدامات خودمان را انجام دهیم.