سخنگوی وزارت امور خارجه اعلام کرد در پی اقدامات ایران برای ایجاد توازن بین حقوق و تعهداتش در برجام، کشورهایی دیگر عضو برجام و کشورهایی خارج از برجام اخیراً تلاش‌هایی را برای حفظ این توافق آغاز کرده‌اند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش تسنیم، سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان درباره جدیدترین اخبار حوزه برجام گفت: بعد از اقداماتی که جمهوری اسلامی ایران برای تعادل­‌بخشی به حقوق و تکالیفش در برجام انجام داده،  اقدامات و کوشش­‌هایی از طرف کشورهایی که عضو برجام بودند یا خارج از برجام بودند، شروع شده و رفت و آمدهای دیپلماتیکی در حال انجام است که بتوانند این توافق را حفظ و زنده نگه دارند.

وی با اشاره به حضور مشاور دیپلماتیک رئیس جمهور فرانسه در تهران و دیدار وی برای مقامات ایرانی در روز چهارشنبه گفت: در این دیدار  گفت وگوهایی با مقامات ایرانی داشتند و مقامات کشورمان هم نقطه­‌نظراتِ خود را هم به صورت علنی و هم به صورت خصوصی بیان کردند. ما از این تلاش ها استقبال می­ کنیم به شرط اینکه با گام­های عملی برای اجرای تعهدات­شان همراه باشد.

 موسوی در پاسخ به اینکه در خبرها آمده است که اتحادیه اروپا خواستارِ تشکیل جلسۀ فوریِ کشورهای عضو گروه مذاکره‌­کننده 1+5 شده است و درواقع خواستار یک کمیسیون مشترک برجام تشکیل شده است، طبیعتاً ایران هم چون عضو این کمیسیون است، احتمالاً نامه­‌ای یا پیامی، تماسی با تهران داشتند که اطلاع بدهند آن جلسه چه زمانی است و جمهوری اسلامی در آن شرکت می­‌کند یا خیر، گفت: بله بعد از کمیسیونِ مشترکِ قبلی که دو هفته پیش در سطح معاونینِ وزرای خارجه برگزار شد، همان زمان توافق شد که کمیسیونِ مشترک بعدی در سطح وزیران تشکیل شود.

 وی ادامه داد: این تلاش­هایی است که در چارچوب و دلِ برجام دیده شده و جمهوری اسلامی ایران هم اگرچه کمی تردید دارد که این تلاش­ها بتواند گامِ موثر و عملی باشد.  اما درِ دیپلماسی را نبستیم و همواره هم آماده بودیم که در چارچوبِ برجام کارها را پیش ببریم، بنابراین در این کمیسیون مشترک جمهوری اسلامی ایران هم شرکت خواهد کرد. البته هنوز تاریخ آن قطعی نشده است و به محض اینکه قطعی بشود اطلاع‌­رسانی می ­کنیم.

 موسوی درباره اینکه چه کسی در این کمیسیون شرکت می کنند گفت:اگر تصمیم نهایی گرفته شود که همۀ وزرا شرکت کنند،آقای دکتر ظریف درآن شرکت خواهند کرد ولی هنوز تاریخش قطعی نیست.

 سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان درباره پاسخ به اینکه برای گام سوم مانند فرصتِ 60 روزه زمانی مشخص نکردیم، ولی در آن کنفرانسی که دکتر عراقچی سخنگوی دولت و سخنگوی سازمان انرژی اتمی بودند، فقط اعلام شد که برای گام بعدی روی غنی­سازیِ 20 درصد نظر داریم، به عبارتی ضرب­‌الاجل برای اروپایی­‌ها تعیین نکردیم، آیا این رویه درست است؟ گفت: فکر می­‌کنم اینطوری نباشد یعنی گامِ بعدی ما هم در یک فرصتِ دو ماهه­ای که باز به اروپایی­‌ها دادیم طراحی شده و اجرا خواهد شد.

 وی ادمه داد: هم آنها می دانند و هم ما می دانیم دیگر خبری از این 60 روزها نیست، اگر قرار است کاری انجام شود در همین مدت که فرصت است باید انجام شود.

 وی ادامه داد: اعلام هم کردیم که هر وقت آنها به تعهدات­شان برگردند، اقداماتِ کاهش تعهدات ما هم قابل بازگشت است اگر هم خدایی نکرده به سمتِ اقدامات دیگری بروند و اقداماتِ نسنجیده­‌ای انجام بدهند که اصلاً کار به فرصتِ 60 روز هم نخواهد کشید و جمهوری اسلامی ایران قدم­های نهایی خودش را برخواهد داشت.

موسوی گفت: ما به طرح های های عجیب و غریبی که این طرف و آن طرف گفته می شود اعتنا نداریم و دل نمی‌بندیم، راه ما مشخص است. اجرای برجام و اجرای تعهدات طرف های باقی مانده در برجام، راه اصلی ما است. این موضوع پیچیده نیست، خیلی هم نیاز به طراحی ندارد و مشخص است ضمن اینکه بعد از خروج آمریکا از برجام طی نشست­هایی که در کمیسیون مشترک و جاهای مختلف بوده، آنها تعهداتی را پذیرفتند، حدود 10، 11 تعهد است که اگر به آن تعهدات هم عمل بکنند این شرایط از این وضعیت درخواهد آمد.

 وی درباره نفت کش توقیف شده در کشورمان گفت: از همان روزِ اول ما اقداماتِ سیاسی ـ حقوقی و دیپلماتیکِ خودمان را شروع کردیم، سفیرِ انگلیس را دو بار به وزارت خارجه احضار کردیم، چندین بار هم حضور پیدا کرد که توضیح بدهد، با ارائه اسناد و مدارکِ غیرقانونی، چندین بار به انگلیسی­ها گفتیم و گوشزد کردیم که این اقدام آنها اقدامِ تنش‌­آفرین است و همسو با سیاست­‌های خصمانۀ آمریکا است.این کار با کوشش­‌هایی که می­‌شود تا تنش­‌ها را کاهش دهند، همخوانی ندارد.

 وی ادامه داد: وکیلی هم در این زمینه گرفته شده که در حالِ انجامِ کارهای حقوقی و قضاییِ این کار است، ما امیدوار هستیم که این کار نتیجه بدهد و هر چه سریعتر موضوع از طریق روش­های مسالمت­‌آمیزِ حل اختلافات حل و فصل شود و کشتیِ محمولۀ نفتِ جمهوری اسلامی ایران، به راه خودش و به مقصدی که داشته، ادامه بدهد. وکیلِ بین­‌المللی در خارج از ایران است.

 وی با بیان اینکه قرار است پرونده را به لحاظ حقوقی پیگیری کنیم گفت: چون در دادگاهی در آن منطقۀ جبل­‌الطارق، حکمی صادر کرده اند و آنها کسری ادعاهای این تیپی داشتند، ما اسناد و مدارک محموله و بار را و مقاصد همه را به ایشان دادیم که بتوانند دفاع بکنند و این کشتی را از این طریق بتوانند پیگیری کنند.

موسوی در پاسخ به اینکه برخی می گوید، مقصد این محمولۀ نفتی ایران سوریه بوده، برخی دیگر می گویند،  اروپا مقصدِ نهایی این نفت­کش بوده، ممکن است شفاف­‌سازی بفرمایید،گفت: من اعلام کردم چون کشتیِ سوپرتانکر است هیچ بندری در سوریه ،گنجایش پهلوگیریِ چنین سوپرتانکرهایی را ندارد و هر جا مقصدش باشد، نه جمهوری اسلامی ایران الان تحتِ تحریمِ اتحادیه اروپاست و نه سوریه تحت تحریم اتحادیه اروپاست. آنها می خواهند تحریم­‌های خودشان را به سایر کشورهایی که با سوریه در حال انجامِ کار تجاری هستند، گسترش بدهد، بنابراین از دو جهت این اقدام عجیب و بدعتِ خطرناک است، ما از همین منظر هم گفتیم خیلی این اقدام و این ادعای آنها وجهی ندارد، جز اینکه بخواهند با سیاست­‌های خصمانۀ آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران همراهی کنند.

 وی در پاسخ به اینکه سیاست جمهوری اسلامی ایران در قبال نفکش هایی که از تنگه هرمز می گذرد چیست، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری که در حاشیه خلیج فارس است و آبراه مهم و استراتژیکِ تنگۀ هرمز در منطقۀ آن قرار دارد، مسئولِ حفظ امنیتِ کشتیرانی است و این کار را خواهد کرد، بنابراین اگر کشتی­هایی که مشکل قانونی نداشته باشند و مجوزهای لازم را داشته باشند و در هماهنگی با نیروهای مستقر در منطقه مقررات را رعایت کردند، می­‌توانند به راهِ خودشان ادامه بدهند.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در پاسخ به اینکه  در مورد سریال گاندو، روایت­هایی وجود دارد. برخی می گویند آن یک میلیارد و چند صد میلیون دلاری که به ایران منتقل شد، نتیجۀ مذاکرات بود و در پی برجام این مبلغ به شکل نقدی به داخل ایران منتقل شد، برخی می­‌گویند این در مبادله­ای که بین برخی جاسوسان مانند جیسون رضائیان اتفاق افتاد، منتقل شد، نظر شما در این مورد چیست؟ گفت: برجام توافقی بوده که زنجیر­­هایی که به دست و پای جمهوری اسلامی ایران بسته بود و امنیتی‌­سازیِ که از ما کرده بودند و موانعی که در راهِ توسعۀ کشور و موارد دیگر مانند حضور ایران در صحنۀ بین­‌الملل ایجاد شده بود را برداشت و باعث شد که جمهوری اسلامی ایران آزادانه‌­تر و با فراغ بالِ بیشتری به کوشش‌­ها و سیاست­‌های خودش در منطقه و جهان بپردازد.

 وی ادامه داد: این موضوع در راستای حفظ صلح و ثباتِ منطقه و جهان هم است و همه اذعان دارند که همۀ سیاست­‌های ما سازنده بوده  و خدشه‌ای به این سیاست‌ها وارد نیست؛ طبیعی است وقتی که چنین توافقی است بقیۀ امور بتواند یک مقدار تسهیل شود و کارهایش انجام شود اگر برجام نبود احتمالِ اینکه چنین توافقی صورت بگیرد و چنین مبادله­ای انجام شود و چنین پولی وارد کشور شود، نمی­‌گویم غیرممکن بود اما به شدت سخت بود.

وی در پاسخ به اینکه آیا برجام تبادلِ این جاسوس­ها را تسهیل کرد و این پولِ نقد در پی آن وارد کشور شد؛ گفت: بله نه تنها این مورد بلکه موارد بسیار زیادی که حتی در طول مذاکرات، پول­هایی که وارد کشور شد یا کارهایی که انجام شد و فرصتی برای جمهوری اسلامی ایران ایجاد شد، فرصتی بود که از طریق همین مکانیزم در کشور ایجاد شده بود.

 وی در پاسخ به اینکه دلیل واکنش­ها و انتقادات وزارت امورخارجه به ویژه شما به سریال گاندو چیست؟ گفت: هر کسی به این موضوع به یک شکلی نگاه می­‌کند حالا این سریال با هر انگیزه­ای که ساخته شده ولی آن قسمتی که بیشتر به ما مربوط است و اینکه ما مثلاً اینکه از وزارت خارجه شخص وزیر یک چهرۀ منفعلِ، بی‌­عمل و کمی تعابیرِ دیگری نشان داده شود واقعاً نمی‌­پسندیم و واقعاً 180 درجه با آن چیزی که واقعیت دارد تفاوت دارد.

 موسوی که در برنامه پارک شهر رادیو جوان سخن می ‌گفت، اظهار داشت: استحضار دارید و ملت ایران هم می ­دانند که مقام معظم رهبری تیم مذاکره‌­کننده را که فعلاً مسئولین وزارت خارجه در کشور هستند را امین، شجاع، مدیر، متدین خطاب کرده و این سرمایۀ کمی برای این تیم نیست. ضمن اینکه خودِ بنده در مذاکراتِ مختلف حضور دارم و هم دوستانِ دیگری شاهد هستند که وقتی آقای دکتر ظریف پای میزِ مذاکره ­ای می‌­نشیند و با یک مقامِ خارجی دیداری دارد واقعاً از صلابت و اقتداری که شایستۀ ملت ایران است برخوردار است و برای ایشان هم مهم نیست که طرفِ مقابلش چه کسی است، قدرتِ جهانی باشد یا قدرت میانی باشد.

 وی گفت: آقای ظریف اقتدار و صلابتی که لازمۀ وزیر امور خارجه و وزارت خارجه ایران است را در همۀ عرصه­‌های سیاست خارجی چه در داخل و چه در خارج داشته است و می­‌بینیم؛ از این باب بود که کمی گله­‌مند شدیم که این چه تصویرسازی­‌هایی است که از دیپلمات­‌های زحمت­کشِ کشورِ ما دارند نشان می‌­دهند؟!