​بر اساس اسناد تازه منتشر شده سازمان اطلاعات آمریکا (سیا)، این کشور پس از حادثه حمله به هواپیمای مسافربری ایران بر فراز خلیج فارس، عملیات جاسوسی گسترده‌ای را علیه ایرانیان آغاز کرده است.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش خبرگزاری مهر، اسنادی از سازمان سیا در آمریکا به تازگی از طبقه بندی محرمانه خارج شده‌اند که در آن‌ها به عملیات جاسوسی گسترده این سازمان از شهروندان ایرانی اشاره دارد.

بر اساس این اسناد، جاسوسی گسترده سیا از شهروندان ایرانی بلافاصله پس از حمله آمریکا به هواپیمای مسافربری ایران بر فراز آب‌های خلیج فارس آغاز شده و نام این عملیات «کمپین زمستان» بوده است.

گروه‌های هدف این عملیات به طور عمده شهروندان ایرانی ساکن آمریکا و در مراحل بعد بیشتر مسلمانان ساکن آمریکا بوده است.

گفته شده عملیات جاسوسی مذکور به دلیل نگرانی آمریکا از اقدام ایران پس از حمله به هواپیمای مسافربری ایرانی و جهت جلوگیری از عملیات تلافی‌جویانه ایران دنبال شده است.

ناو یواس‌اس وینسنس متعلق به نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا در خلیج فارس در تاریخ ۱۲ تیرماه ۱۳۶۷ هواپیمای مسافربری تهران به مقصد دبی را هدف قرار داد و عملیات جاسوسی مذکور یک روز پس از این حادثه آغاز شده است.

در نتیجه حمله آمریکا تمام ۲۹۰ سرنشین این هواپیمای مسافربری جان خود را از دست دادند و بعدها در سال ۱۹۹۰ جورج هربرت واکر بوش، رئیس‌جمهور وقت آمریکا، به تمام سربازان ناو جنگی وینسنس مدال افتخار مبارزه داد.