سه کشور اروپایی آلمان، فرانسه و انگلیس در بیانیه مشترکی بار دیگر با تعهد خود به برجام، توقف تنش‌ها در خلیج فارس و از سرگیری گفت‌وگوها تاکید کردند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

در بیانیه مشترکی که روز یکشنبه در تارنمای دولت انگلیس منتشر شد، آمده است: ما سران کشورهای فرانسه، آلمان و انگلیس در مورد منافع مشترک امنیتی خصوصاً حفظ رژیم عدم اشاعه هسته‌ای هم نظر هستیم و بر ادامه تعهد خود به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) که چهار سال در ۱۴ ژوئیه ۲۰۱۵ با ایران بر سر آن توافق شد، تاکید می‌کنیم.

این بیانیه افزود: از سال ۲۰۰۳ ما سه کشور اروپایی که بعداً ایالات متحده، روسیه و چین نیز به ما محلق شدند، در قبال ایران که عضو پیمان ان. پی. تی است یک سیاست پایدار و مصمم در مقابل ایران داشته‌ایم و هدف ما آن بوده تا با حسن نیت به تعهدات خود پایبند بوده و هرگز سلاح هسته‌ای را توسعه نداده و یا به آن دست پیدا نکند.

سه کشور اروپایی در بیانیه خود اعلام کردند: با وجودی که ایران به تعهدات خود در توافق پایبند بوده و آژانس بین المللی انرژی اتمی تا ماه گذشته این پایبندی را همواره تایید کرد، آمریکا تصمیم گرفت از برجام خارج شده و تحریم‌ها علیه ایران را بازگرداند. ما پس از آن در تاریخ هشتم ماه می ۲۰۱۸ تاسف و نگرانی خود را بدون هیچ ابهامی بیان کردیم.

آلمان، فرانسه و انگلیس افزودند: سه کشور ما از ماه می ۲۰۱۸ به بعد با سایر طرف‌های باقیمانده در توافق تمام تلاش خود را به کار بستند تا اطمینان حاصل شود که مردم ایران می‌تواند به بهرمندی از مزایای اقتصادی مشروع که در برجام ارائه شده است، ادامه دهند.

ما امروز بابت خطر فروپاشی بیشتر توافق در پی فشار تحریم‌های ایالات متحده و پس از تصمیم ایران برای اجرا نکردن برخی از بندهای محوری توافق، نگران هستیم.

تروئیکای اروپایی اعلام کردند: ما به شدت بابت تصمیم ایران برای ذخیره کردن و غنی‌سازی اورانیوم بیش از حد مجاز، نگران هستیم. علاوه بر این، سه کشور ما نسبت به وخامت امنیت منطقه و حملاتی که در خلیج فارس و ورای آن شاهد بوده‌ایم، عمیقاً نگران هستیم.

سه کشور اروپایی همچنین گفتند: ما معتقدیم که زمان آن فرا رسیده است تا مسئولانه عمل کرده و به دنبال راهی برای متوقف کردن تنش‌ها و از سرگیری گفت‌وگو باشیم. خطرها به نحوی است که لازم می‌نماید تا همه طرف‌ها درنگی کرده تبعات احتمالی اقدامات خود را مدنظر قرار دهند.

سران برلین، پاریس و لندن گفتند: کشورهای ما اخیراً چند ابتکار دیپلماتیک را برای کمک به تنش‌زدایی و گفت‌وگو را انجام داده‌ایم که به نشانه‌های حسن نیت همه طرف‌ها نیاز فوری دارد. در عین آنکه به حمایت از برجام ادامه می‌دهیم، تدوام آن منوط به پایبندی کامل ایران است و ما قویاً از ایران می‌خواهیم تا تصمیم‌های اخیر خود در این رابطه را لغو کند. ما همچنان به یافتن راه‌های گفت‌وگو که در توافق برای پرداختن به پایبندی ایران از جمله از طریق کمیسیون اقدام مشترک برجام پیش‌بینی شده است، ادامه می‌دهیم.

آنان در پایان بیانیه مشترک خود تاکید کردن: ما در جستجوی خود برای یافتن راه‌حل به مشارکت فعالانه با همه طرف‌های ذینفع ادامه خواهیم داد تا صلح و امنیت بین‌المللی حفظ شود.