ایرنا- «باربارا لی» نماینده حزب دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا بامداد چهارشنبه گفت: برخی از نمایندگان به همراه وی به دنبال بازگشت ترامپ به برجام و کاهش تنش با ایران هستند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

لی در پیامی توییتری نوشت: زمانی که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا به طور یکجانبه تصمیم به خروج از توافق هسته ای با ایران " برچام " گرفت، در حقیقت یک توافق بین المللی نقض کرد که سرانجام آن به انزوای آمریکا و شرکایش منتهی شد.

وی افزود: امروز چهارشنبه من به همراه دیگر نمایندگان حزب دموکرات از جمله «دیوید پرایس» و «جان شاکوسکی» قطعنامه ای را تدوین کرده ایم که به بازگشت ترامپ به توافق هسته ای با ایران تاکید می کند.

‌به نوشته خانم لی، در طول ۱۸ سال گذشته آمریکا باعث آغاز جنگ های بی پایان بوده است و ما هرگز نخواهیم گذاشت تا ترامپ با سیاست های جنگ طلبانه خود بار دیگر آمریکا را به یک جنگ خطرناک و بیهوده دیگر در خاورمیانه وارد کند.

وی تاکید کرد: زمان آن فرا رسیده تا همگان خواسته «نه به جنگ های بی پایان» را اعلام کنند و از مواضع کنگره در ایجاد صلح و مقابله با جنگ حمایت کنیم.

خانم باربارا لی نمایندهٔ حوزه انتخابیه سیزدهم کالیفرنیا از حزب دموکرات در مجلس نمایندگان آمریکا است که برای نخستین‌بار در ۷ آوریل ۱۹۹۸ میلادی به‌عضویت این مجلس درآمد.

لی رئیس فراکسیون سیاه کنگره و یکی از رؤسای مشترک فراکسیون ترقیخواه کنگره بوده است. او به دلیل اینکه تنها نماینده کنگره بود که پس از حملات ۱۱ سپتامبر علیه مجوز استفاده از نیروی نظامی علیه تروریست‌ها رأی داد، شناخته شده است. این رأی او را به قهرمانی در جنبش ضد جنگ تبدیل کرد.

وی از منتقدین صریح جنگ عراق بوده و از طرحی مبنی بر ایجاد وزارت صلح حمایت می‌کند.

دولت ترامپ ۱۸ اردیبهشت‌ماه سال گذشته به طور یکجانبه آمریکا را از برجام خارج و تحریم‌های لغو شده به موجب این توافق را علیه ایران احیا کرد. این تحریم‌ها از مردادماه و آبان‌ماه سال گذشته اجرایی شده‌اند.

واشنگتن بعد از خروج از برجام در راستای سیاستی موسوم به «فشار حداکثری» به اقداماتی تحریک‌آمیز مانند قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست تحریم، اعزم یک ناوگروه، چند بمب‌افکن بی -۵۲ و چند جنگنده اف -۲۲ به منطقه رو آورده است.

جمهوری اسلامی ایران بعد از خروج آمریکا از برجام یک سال «صبر راهبردی» را در دستور کار قرار داد و به طرف‌های توافق هسته‌ای بویژه کشورهای اروپایی که وعده جبران خروج آمریکا را می‌دادند، مهلت داد به تعهدات خود ذیل توافق هسته‌ای عمل کنند.

با گذشت یک سال و محقق نشدن وعده‌های اروپا، شورای عالی امنیت ملی ایران در بیانیه‌ای روز ۱۸ اردیبهشت‌ماه به طرف‌های توافق ضرب الاجل ۶۰ روز برای اچرای تعهدات خود در برجام داد و سرانجام به تعهدات خود در زمینه‌های نفتی و بانکی عمل نکنند ایران طبق مفاد برجام، از تعهدات خود ذیل این توافق خواهد کاست.