​تهران- ایرنا- با توجه به گمانه زنی ها در مورد سفر احتمالی رئیس جمهوری فرانسه به ایران یک کارشناس مسائل بین الملل می‌گوید: اگر مکرون حامل طرح اقدام در برابر اقدام باشد می‌توان امیدوار بود که بهترین راهکار برای حل مشکل فعلی برجام است.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش‌های خبری ایرنا، روزنامه القدس العربی چاپ لندن ۲۳ تیر ماه از سفر «امانوئل مکرون»، رئیس جمهور فرانسه به تهران خبر داد و این در حالی است که سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان، این سفر را قطعی نمی‌داند.

این روزنامه عرب‌زبان با بیان اینکه سفر رئیس‌جمهور فرانسه به ایران به‌زودی انجام خواهد شد، نوشت: اگر واشنگتن به تحریم‌ها علیه ایران ادامه دهد، تهران بار دیگر به سیاست تنش‌زای واشنگتن پاسخ خواهد داد.

القدس‌العربی با تأکید بر این سفر، سفر و رایزنی‌های چندی پیش فرستاده ویژه و مشاور ارشد کاخ الیزه به تهران را مؤثر و مثبت ارزیابی کرد و افزود: این سفر باعث شد تا فضای گفت وگو با هدف نجات توافق هسته‌ای با ایران فراهم شود.

از سوی دیگر، «سیدعباس موسوی»، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان گفت سفر امانوئل مکرون به تهران معلوم نیست و چون قطعیت ندارد، برنامه رسمی برای انجام این سفر وضع نشده است.

با توجه به گمانه زنی در مورد سفر احتمالی مکرون به تهران پژوهشگر ایرنا با «حسن بهشتی‌پور» کارشناس مسائل بین الملل به گفت و گو پرداخت.

سفر احتمالی مکرون با هماهنگی آمریکا صورت می‌گیرد

بهشتی پور در ابتدای این گفت و گو اظهار داشت: در صورتی که این سفر انجام شود اولین سفر رئیس جمهور فرانسه به ایران می‌باشد و این سفر تأثیر مثبتی در سطح مناسبات و روابط دو کشور ایران و فرانسه دارد زیرا بعد از پیروزی انقلاب اسلامی اولین سفر یک مقام عالی رتبه فرانسه در حد رئیس جمهوری است که به ایران سفر می‌کند.

وی افزود: در میان طرح‌ها و بسته‌های پیشنهادی در مورد برجام و توقف غنی سازی طرحی وجود دارد که به صورت توقف در برابر توقف است این طرح به دنبال این است که ایران کلیه اقدامات را که در مورد کاهش تعهدات در برجام شروع کرده است را متوقف کند و آمریکا هم اقدامات و تحریم‌های اعمال شده علیه کشورمان را بیشتر نکند و به نظر می‌رسد این طرح نمی‌تواند موفقیتی در پی داشته باشد و اگر طرح در این حد باشد چندان چشمگیر نیست و نمی‌تواند راهگشا باشد.

این کارشناس مسائل بین الملل در ادامه بیان داشت: اگر طرح به این شکل باشد که اقدام در برابر اقدام باشد یعنی مجموعه اقداماتی که آمریکا بعد از اردیبهشت ۹۷ علیه ایران انجام داده است بخشی یا همه آن را متوقف کند و ایران هم متناسب با اقدامات آمریکا اقدامات خود را متوقف یا محدود کند، چنین طرح یا بسته پیشنهادی اگر در سفر احتمالی از طرف مکرون مطرح شود می‌توان امیدوار بود که تأثیراتی داشته باشد ولی اگر صرفاً مذاکره باشد چندان موفقیتی نمی‌تواند داشته باشد اگر مشاور ارشد مکرون در سفر به ایران به چارچوبی از توافقات دست پیدا کرده باشد و این سفر می‌تواند برای تکمیل سفر قبل، مشاور ارشد دولت فرانسه به ایران باشد.

وی گفت: نکته مهم این است که موضوعات توافق چیست؟ و چه چیزی قرار است متوقف شود و بعد از توقف چه اقداماتی باید انجام داد این موضوعاتی است که اول باید از آن اطلاعاتی داشته باشیم و بعد بتوانیم تحلیل درستی در مورد آن ار ائه دهیم.

بهشتی پور کارشناس مسائل بین الملل اظهار داشت: سفر پیشین «هایکو ماس» وزیر امور خارجه آلمان بیشتر برای اتمام حجت بود تا یک راهکار و در این سفر هیچ راهکاری را ارائه نداد و اگر سفر مکرون نیز همانند هایکو ماس برای اتمام حجت و رساندن حرف‌های اروپاییان به ایران باشد نتیجه‌ای در بر ندارد و اگر طرح یا پیشنهادی برای دو طرف مذاکره داشته باشد می‌توان این سفر را موفقیت آمیز دانست. به نظر می‌رسد طرحی که برای دوطرف مفید باشد اقدام در برابر اقدام است یعنی به موازات مثبتی که اروپاییان و آمریکایی‌ها انجام می‌دهند ایران هم انجام دهد و این اقدام در برابر اقدام قابل اجرا می‌باشد ولی توقف در برابر توقف معنا ندارد.

وی گفت: بعد از توقف چه اقداماتی باید انجام بگیرد و چارچوب اقدامات چیست؟ باید آینده نگری داشته باشیم راجع به اینکه طرح مکرون توقف در برابر توقف نباشد و اگر این طرح باشد معنای دقیقی را به مخاطب منتقل نمی‌کند طرح اقدام در برابر اقدام بهترین راهکار برای حل مشکل فعلی ایران است.

بهشتی پور بیان داشت: مکرون اگر صرفاً برای مذاکره به ایران سفر کند همان سرنوشت مذاکرات «شینزو آبه» را دارد ولی اگر قبل از مذاکره آمریکا اقداماتی را انجام دهد و در اردیبهشت ۹۷ یک تصمیم یک طرفه ای گرفته است که قطعنامه شورای امنیت که خود آمریکا به آن رأی داده است را نقض کرده است و عملاً دنیا را با این چالش روبه رو کرده است که نمی‌تواند کاری انجام دهد.

این کارشناس مسایل بین الملل در مورد تبعیت اروپا از سیاست‌های اتخاذ شده آمریکا، اظهار داشت: اتحادیه اروپا بدون از هماهنگی با آمریکا، هیچ گونه اقدامی را برای برجام انجام نمی‌دهد و حتی در صورت سفر مکرون به ایران با هماهنگی «دونالد ترامپ» انجام می‌شود اتحادیه اروپا مستقل از آمریکا نمی‌تواند اقدامی را انجام دهد و در این سال ثابت شده که اروپا بدون هماهنگی آمریکا هیچ اقدامی را انجام نمی‌دهد و در سیاست‌های منطقه بخصوص در مورد ایران، از امریکا تبعیت می‌کند و این یک سفر هماهنگ شده با دولت آمریکا می‌باشد.

بهشتی پور در پایان این گفت و گو بیان داشت: سفر احتمالی مکرون به تهران نقطه عطفی در روابط ایران و فرانسه محسوب می‌شود و از این فرصت‌ها در روابط دیپلماسی باید استفاده کرد و نگاه منفی نداشت اگر سفر مکرون طرح و برنامه داشته باشد احتمال موفقیت آمیز بودن سفرش زیاد است و اگر بحث توقف در برابر توقف را مطرح کند متضرر اصلی کشور ایران است زیرا تحریم‌ها اعمال شده علیه کشورمان مخصوصاً در مورد نفت که اقتصاد ما بر پایه آن استوار است ظالمانه بوده و می‌تواند اقتصاد ما را تحت تأثیر قرار دهد و اگر اروپاییان بخواهند در کاهش تنش در منطقه بخصوص در روابط تهران – واشنگتن نقش مثبتی را ایفا کنند باید با تأثیر گذاری بر دولت ترامپ از وی بخواهند که در تحریم‌های اعمال شده علیه کشورمان تجدید نظر کند و بخشی یا کل تحریم‌ها را منتفی کند و اگر اعتماد متقابل شکل بگیرد می‌توان امیدوار بود که سفر احتمالی مکرون نتیجه مثبتی در موضوع برجام داشته باشد.