سخنگوی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که این پیمان از تلاش‌های دیپلماتیک برای حل تنش میان انگلیس و ایران حمایت می‌کند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

«اوآنا لونگسکو» بامداد یکشنبه در بیانیه خود با اشاره توقیف کشتی انگلیسی در تنگه هرمز، گفت: انگلیس تصریح کرده که اولویتش برای حل این وضعیت، گفت‌وگو و دیپلماسی است. ناتو از همه تلاش‌های دیپلماتیک برای حل این مساله حمایت می‌کند.

وی با طرح این ادعا که ایران دو کشتی را توقیف کرده است، افزود: ما از ایران می‌خواهیم که این کشتی‌ها و خدمه آنها را آزاد کند.

لونگسکو در ادامه با طرح ادعاهای واهی اظهار داشت: همه متحدان از فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران نگران هستند.

روابط عمومی نیروی دریایی سپاه جمعه (۲۸ تیر) اعلام کرد که عصر امروز یک فروند نفتکش انگلیسی با نام «استنا ایمپرو - stena impero» هنگام عبور از تنگه هرمز به علت رعایت نکردن قوانین و مقررات بین المللی دریایی بنا به درخواست سازمان بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، توسط یگان شناوری منطقه یکم نیروی دریایی سپاه توقیف شد.

این اطلاعیه می‌افزاید: نفتکش مذکور پس از توقیف، به ساحل هدایت و برای سیر مراحل قانونی و بررسی‌های لازم تحویل سازمان بنادر و دریانوردی شد.

شرکت «استنا ایمپرو» نیز با تأیید توقیف نفتکش این شرکت در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که نفتکش مذکور به همراه ۲۳ خدمه آن توسط سپاه توقیف شده است.

اقدامات تنش‌زای انگلیس زمانی شدت گرفت که تفنگداران این کشور و نیروهای محلی جبل‌الطارق پنجشنبه ۱۳ تیر ماه یک نفتکش حامل نفت ایران را توقیف کردند. جبل‌الطارق منطقه‌ای خودمختار در جنوب اسپانیاست که مادرید و لندن ادعای حاکمیت بر آن را دارند.

انگلیس مدعی شده که نفتکش توقیف شده حامل نفت ایران عازم سوریه بوده و این کشتی در راستای اجرای تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه توقیف شده است.