ایده گفتگو ملی ابتدا از اردوگاه اصلاح طلبان مطرح شد اما یک اصولگرا آن را به اجرا درآورد و امروز مورد نقد هم اردوگاهی های خود قرار دارد.

باهنر: در زمین خاتمی بازی نمی‌کنم
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

محمدرضا باهنر ضمن دفاع از ایده گفتگوی ملی، این اتهام را که دارد در زمین محمد خاتمی بازی می کند را رد کرد.

قسمت نخست گفتگوی باهنر با نامه نیوز را در ادامه بخوانید.

*****

باهنر: همواره یک گروه شورای نگهبان را به جناحی‌بودن متهم می‌کند و ول کن هم نیست/ گفتگوی ملی اصلا تم ایده خاتمی را ندارد

*در مورد گفتگوی ملی نقدی را برخی به شما وارد می کنند و می گویند گفتگوی ملی که آقای باهنر بابش را باز کرده بازی در زمین محمد خاتمی است. قبول دارید؟

آقای خاتمی یک بحث دیگری را  به نام آشتی ملی مطرح کرد که در پاسخ گفته شد «ملت که با همدیگر قهر نیستند، اگر هم قهری است شما سیاسیون با همدیگر قهرید». ملت دارند با هم کار و زندگی می کنند. گفتگوی ملی اصلا آن تم را ندارد ما صحبتمان این است که اولا رقبایی که می گوییم همه را در چارچوب نظام می گیریم. موقعی که می گوییم گفتگوی ملی مقصودمان فتنه گران نیستند. مقصودمان انحرافی های این طرفی هم نیستند که یک موقع منتسب به اصولگرایی بودند. ما گفتگو را بین جریاناتی می دانیم که در چارچوب نظام هستند. نکته  دوم می گوییم اینها که در چارچوب نظام هستند، باید رقابت بکنند. رقابت هم نشاط و هم شادابی و هم جمعیت پای صندوق می آورد. این رقابت لابد است و اصلا انتخابات یعنی رقابت. اما ما در بسیاری از مسائل با همدیگر اختلاف موضع نداریم. جاهایی که با همدیگر اختلاف موضع نداریم باید با همدیگر همکاری کنیم. تجربه ای که از حدود 28 سال حضور در مجلس دارم، احصا نکردم ولی می خواهم بگویم از هر صد تصمیمی که ما در مجلس می گرفتیم، مخالفت یا موافقت می کردیم، قانون تصویب می کردیم، از هر صد تصمیم 5 تا سیاسی بود و 95 تا سیاسی نیست. می خواهیم رونق اقتصادی راه بیفتد. آیا الان در مملکت کسی هست که از نظر تئوری مخالف رونق اقتصادی باشد؟ ممکن است در مسیرها نظرهای متفاوتی داشته باشیم. مسئله معیشت مردم، مسئله بیکاری، مسئله فساد مالی یا محیط زیست. در بسیاری از مسائل با همدیگر تفاهم داریم. ما در جاهایی بیخودی با هم دعوا می کنیم، غیرضرور با هم دعوا می کنیم. بحثمان از گفتگوی ملی این است که اولا تریبونی با هم صحبت نکنیم، اگر به هم نقدی هم داریم سر میز بنشینیم و با هم نقد کنیم. برخی در مورد گفتگوی ملی می گفتند نکند که اینها می خواهند با همدیگر یک لیست ببندند! اصلا جالب است که مگر می توانید در انتخابات یک لیست داشته باشید؟ حتما باید دو یا سه تا لیست وجود داشته باشد. اصلا بحث ائتلاف در انتخابات نیست بلکه بحث در همکاری در موارد غیرسیاسی است که داریم این را دنبال می کنیم.

*آقای محمد دهقان که اخیرا برای عضو حقوقدان شورای نگهبان انتخاب شدند، برخی از اصلاح طلبان مثل تاجزاده و برخی اصولگرایان مانند آقای محمد مهاجری گفتند «این نشانه جناحی شدن شورای نگهبان است». نظر شما چیست؟

ببینید! همواره یک گروه شورای نگهبان را متهم می کردند که اینها جناحی هستند و ول کن هم نیستند. شورای نگهبان ممکن است در برداشتها یا ایراد گرفتن به قوانین قابل نقد باشد که حتما هم قابل نقد است اما معنایش این نیست که شش فقیه عالیقدری که در حوزه علمیه به فقاهت رسیده اند، بخواهند دینشان را به دنیای دیگران بفروشند. این یک حرف سبکی است. من باز هم تکرار می کنم شورای نگهبان بالاخره وحیانی یا قدسیانی که نشود به آنها نزدیک شوید، نیستند. ممکن است صد نفر صلاحیت شان رد شود که درباره پنج  نفرشان هم اشتباه شود. اینها را کسی تردید ندارد اما اینکه بخواهند اینطوری به جناح بندی تعریف کنند، نیست. مثلا آقای دهقان به شورای نگهبان رفته و شده جناحی در حالی که آقای اسماعیلی از این شورا بیرون رفته. یا دوستان دیگر بیرون رفته اند که هر شش سالی یکبار دوره شان تمام می شود و با معرفی رئیس قوه و رای مجلس حقوقدانان انتخاب می شوند.

باهنر: همواره یک گروه شورای نگهبان را به جناحی‌بودن متهم می‌کند و ول کن هم نیست/ گفتگوی ملی اصلا تم ایده خاتمی را ندارد

*آقای پمپئو پیشنهادی به صداوسیمای ایران داد و گفت «حاضر به گفتگوست». به نظرتان صداوسیما باید بپذیرند؟ چون آقای ظریف هم با رسانه های آمریکایی صحبت می کند. به نظر شما این اتفاق خوبی هست یا نیست؟

ببینید! اصل بحثمان با آقایان این است که شما اصلا قابل مذاکره نیستید. آدم هایی که عهدشکنی کرده اند و الان احدی در دنیا نیست که مدعی باشد دولت ترامپ به کمک پمپئو و گروه ب فقط دولت ایران را تحت فشار قرار داده درحالی که همه می دانند اینها ملت ایران را تحت فشار قرار داده اند. یعنی با تحریم های باصطلاح فلج کننده اقتصادی قصد به زانو درآوردن ملت ایران را دارند. می خواهند بیایند چه بگویند؟ بگویند که دولت تان بد است و ما به این دلیل این کارها را می کنیم! نکته دوم اینکه الان باز در دنیا هیچکس نیست که ایران را متهم کند که زیرقولش زده است. ما زیر قولمان نزدیم. ما قبل از اینکه سررسیدی هم وجود داشته باشد به تعهداتمان عمل کردیم. آنها زیر تعهدات شان زده اند و رفت و آمد و گفتگوکردن مشروط به این است که از این کار ضدحقوقی و ضدبشری که کردند، برگردند.

*یعنی حتی گفتگوی رسانه ای هم نداشته باشیم.

خیر.