خبرگزایر ایرنا : «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا روز دوشنبه با اشاره به توقیف یک کشتی انگلیسی در خلیج فارس گفت که واشنگتن به دنبال جنگ با ایران نیست و خود انگلیس باید از کشتی هایش مراقبت کند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

وی در گفت و گو با فاکس نیوز رسانه نزدیک به رئیس جمهوری آمریکا، در ارتباط با نفتکش توقیف شده انگلیس در تنگه هرمز افزود که وظیفه لندن است از کشتی هایش مراقبت کند.

عصر جمعه ۲۸ تیرماه یک فروند نفتکش انگلیسی با نام «استنا ایمپرو» هنگام عبور از تنگه هرمز به علت رعایت نکردن قوانین و مقررات بین‌المللی دریایی بنا به درخواست سازمان بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، از سوی یگان شناوری منطقه یکم نیروی دریایی سپاه توقیف شد.

پمپئو همچنین خبر مربوط به بازداشت ۱۷ جاسوس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) از سوی ایران و محکومیت شان را رد کرد و مدعی شد که "ایران تاریخ دیرینه ای در دروغگویی دارد و وی به هر گونه ادعای تهران در مورد اقدامات اتخاذ شده با شک و شبهه می نگرد. "

وی از اظهارنظر در مورد موارد خاص خودداری کرد و افزود: فهرست بزرگی از آمریکایی ها وجود دارد که ما برای آوردن شان به خانه از ایران اقدام می کنیم.

مدیرکل ضد جاسوسی وزارت اطلاعات ایران صبح روز دوشنبه از شناسایی ۱۷ جاسوس وابسته به سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) خبر داد.

وی در نشست خبری گفت: جاسوس‌های شناسایی شده شامل شاغلین مراکز حساس و حیاتی و همچنین بخش خصوصی مرتبط با این مراکز هستند که به عنوان پیمانکار یا مشاور در حال فعالیت بودند.

این مقام امنیتی با بیان اینکه این مراکز حساس و حیاتی شامل حوزه‌های اقتصادی، هسته‌ای، نظامی و سایبری کشور است، اظهار داشت: تعداد کل جاسوس‌های شناسایی شده ۱۷ نفر است که به صورت سلولی در ایران فعالیت می‌کرده و هیچکدام از این افراد با دیگری ارتباطی ندارند.

وی درباره سرنوشت جاسوس‌ها افزود: افرادی که آگاهانه و عامدانه به کشور خیانت کرده و حاضر به جبران مافات نشدند، تحویل دستگاه قضائی شدند. آن دسته از کسانی که هم با صداقت کامل با دستگاه امنیتی کشور تعامل کرده و ندامت شان نیز ثابت شد، بر علیه آمریکائی‌ها مورد مدیریت اطلاعاتی قرار گرفتند.

۹۱ وی با بیان اینکه مراجعات مستقیم افسران سیا تحت عناوین دیپلماتیک به شهروندان ایرانی در حاشیه کنفرانس‌های علمی در کشورهای اروپائی، آفریقایی و آسیائی یکی دیگر از روش‌های تعرض اطلاعاتی بوده است، خاطرنشان کرد: گاهی اوقات مشاهده شده است افسران سیا با معرفی خود به عنوان یک مامور اطلاعاتی آمریکایی، همچنین با ارسال ایمیل یا پیام از طریق شبکه‌های اجتماعی، از اعضای این شبکه دعوت به همکاری اطلاعاتی کرده است.

این مقام امنیتی درباره وعده‌های فریبنده آمریکا به جاسوسان ابراز داشت: متهمین حین گذراندن دوران محکومیت در زندان با اشاره به وعده‌های وسوسه‌انگیز افسران سیا از جمله: مهاجرت به آمریکا، شغل مناسب در ایالات متحده و پول، از بدعهدی طرف آمریکائی یاد می‌کنند. حتی وعده مساعدت‌های درمانی در خارج از کشور نیز به برخی از جاسوس‌ها ارائه شده بود که هیچیک عملی نشد.‌ ۰