یک نماینده اصلاح‌طلب مجلس به اقدامات اخیر اصولگرایان مبنی بر قراردادن عملکرد دولت تدبیر و امید به عنوان مبنایی برای انتقاد به جریان اصلاحات واکنش نشان داد و ضمن حمایت از اقدام اصلاح‌طلبان در حمایتشان از روحانی، مهمترین مشکل دولت را نداشتن زبان گویا دانست.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

الیاس حضرتی در گفت‌و‌گو با خبرنگار سیاسی ایلنا، در پاسخ به این سوال که چرا برخی وضعیت فعلی کشور را ناشی از عملکرد دولت یازدهم و دوازدهم می‌دانند و چرا اصولگرایان، جریان اصلاحات را بر این اساس به باد انتقاد می‌گیرند؟، گفت: اصولگراها حق دارند، چراکه آن‌ها باید مطالبی داشته باشند و چیزی بگویند.

تصویر کاملا واضح و روشنی از هشت سال دولت آقای خاتمی وجود دارد

نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران با اشاره اقدام اصوگرایان در نقد رقیب، گفت:  زیاد نمی‌توانند اصلاح‌طلبان را به‌خاطر هشت سال دولت آقای خاتمی نقد کنند چراکه نه بهانه‌ای دارند که بگویند در آن دولت خلافی صورت گرفت، نه بهانه‌ای دارند که بگویند مشکلات اقتصادی ایجاد شد؛ چون در کل تاریخ ایران یک تصویر کاملا واضح و روشن در هشت سال دولت آقای خاتمی وجود داشت.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: در هشت سال دولت اصلاحات، هم رشد اقتصادی بالا و هم مناسبات بین‌المللی خوب وجود داشت، عزت و اعتبار ملت ایران در سطح عالی بود و روحیه و اعتماد ملت و امید مردم به آینده خیلی بالا بود.

حاضریم به خاطر حمایت از روحانی مورد لعن و نفرین دوستان اصولگرا واقع شویم

قائم مقام حزب اعتماد ملی خاطرنشان کرد: حالا چون اصلاح‌طلبان از آقای روحانی حمایت کردند حاضرند به خاطر همین حمایتشان مورد لعن و نفرین دوستان اصولگرا واقع شوند و ما هم هیچ ایرادی به آن‌ها نمی‌گیریم و اشکالی ندارد ولی این دولت مهم‌ترین و بدترین مشکلش این است که زبان گویایی ندارد.

این عضو فراکسیون امید مجلس با تاکید بر اینکه من جزو منتقدان دولت هستم، گفت: این دولت کارهای زیادی انجام داده، ما نیز از روز اول حمایت کردیم و پای حمایت خود هم تا آخر هستیم، آدمی نیستیم که وسط راه چیزی را رها کنیم. اگر ما از کسی حمایت کنیم، تا آخر با او هستیم.

دولت زبان گویایی ندارد

حضرتی با بیان اینکه انتقداتی هم از دولت داریم، گفت:‌ یک انتقاد این است که دولت زبان گویایی ندارد. این دولت برجام را به نتیجه رسانده است. برجام به لحاظ قراردادهای بین‌المللی در دنیا جزو بهترین و قوی‌ترین قراردادها است. این قرارداد بین ایران و چند قدرت خارجی منعقد شد، این وسط طبیعی است که برای ما جنبه برد برد قضیه مهم بود، چیزهایی را از دست دادیم و چیزهای خیلی زیادی هم به دست آوردیم و این امر برای طرف‌های ما هم وجود دارد. معنی قرارداد این است که در یک نقطه حداقل به همدیگر می‌رسیم.

این نماینده مردم تهران یادآور شد: ایران بعد از برجام و در زمان این دولت هم به لحاظ سیاست خارجی در یک موقعیت بسیار عالی قرار گرفت و هم توانست آمریکا را منزوی کند. آمریکایی‌ها در زمان اوباما هر زمان که می‌خواستند یک محکومیت یا قطع‌نامه و بیانیه‌ای علیه ایران بگیرند از هرکدام از مجامع که اقدام می‌کردند موفق می‌شدند، اما آقای ترامپ با همه ادعایش نتوانست در آژانس کاری از پیش ببرد.

کسی نمی‌تواند بگوید این دولت به دلیل اعتقاد به مسائل دیپلماتیک برای حرکت‌های مقاومت کم مایه گذاشت

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد: ترامپ چندین بار تلاش کرد و نتوانست قطع‌نامه‌ای در شورای امنیت علیه ما بگیرد و یک بار توانست آرای شورای امنیت را بگیرد که توسط روسیه به خاطر یمن وتو شد. او سپس اقداماتی را در لهستان راه انداخت که یک ایران‌گیت جدید برای دولت در سایه تشکیل دهد که باز هم موفق نشد و همه این‌ها در صحنه بین‌الملل معنا و مفهوم دارد.

قائم مقام حزب اعتماد ملی اظهار داشت: به لحاظ سرزمینی هم نفوذ ما در زمان دولت آقای روحانی تا مدیترانه ادامه یافت و این نفوذ روز به روز در سوریه و لبنان و یمن بیشتر شد و چیزی از آن کم نشد که بگویند این دولت چون به سیاست و مسائل دیپلماتیک بیشتر اعتقاد دارد برای حرکت‌های مقاومت کم مایه گذاشته است. این دولت در ارتباط با برخورد با آمریکایی‌ها و کشورهای همسایه و مسائل میدان عمل هم توفیقات بسیار ارزنده‌ای داشت.

به سمت تحمل همدیگر برویم

وی با اشاره به دستاوردهای اقتصادی دولت روحانی گفت: این دولت در حوزه اقتصاد از یک رشد منهای ۶ درصد به رشد مثبت ۱۰ درصد رسید و توانست تولیدات نفت را تا دو میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه برساند و این کار هم در سایه برجام انجام شد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه ما باید مقاومت کرده و همبستگی خود را حفظ کنیم، گفت: بدترین و زهرآلودترین معضل این است که ما به خاطر موضوعات روز و مسائل انتخابات و مباحث هیات رئیسه و... به جان هم بیافتیم. الان بنده در این دوره به جای آقای پورابراهیمی رفته‌ام و در هرجلسه ابتدا از ایشان تعریف و از زحماتش تشکر می‌کنم اما اینکه بخواهم ایشان را بکوبم یا بگویم که خرابه‌ای را تحویل گرفتم با عقل و تدبیر سیاسی و کشورداری همخوانی ندارد.

این عضو فراکسیون امید مجلس گفت: ما باید به سمت برخورد عقلایی و صبورانه و به سمت تحمل همدیگر برویم. باید در کنار هم باشیم، با دوستان مروت با دشمنان مدارا.

لازم است تغییر رویکرد سیاسی هم، در داخل و حتی خارج داشته باشیم

حضرتی با تاکید بر ضرورت تغییر رویکرد اقتصادی در اداره مملکت گفت: رویکرد خود را باید حتما عوض کنیم، بخشی از این تغییر رویکرد در این برنامه ساختار اقتصادی منعکس می‌شود و به نظر من لازم است تغییر رویکرد سیاسی هم، در داخل و حتی خارج داشته باشیم، اما این اصلاح ساختار بودجه اقدام بسیار خوبی است.