​دبیر ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی(س) گفت: نباید انتظار داشته باشیم که همه آحاد جامعه متکثر ما کلیه آثار امام را خوانده باشد، بلکه به همین اندازه که عامه مردم اقناع شوند امام دنبال حق بود کافی است.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش ایسنا، حجت الاسلام و المسلمین محمدعلی انصاری در نشست مسئولان و دست‌اندرکاران ستاد مرکزی سی امین سالگرد بزرگداشت امام خمینی(س)، گفت: برکت ماه رمضان باعث شد که علاقه‌مندان به امام با انگیزه و شور و شوق معنوی بیشتری وارد این عرصه شوند. البته جاذبه شخصیت امام نیز هر روز پر فروغ‌تر می‌شود. مقام معظم رهبری نیز در مراسم سالگرد به آن اشاره فرمودند که ما عظمت امام را در این مراسم مشاهده می کنیم که با گذشت ۳۰ سال از رحلت او، مردم با زبان روزه و در هوای گرم این مراسم با شکوه را بر پا می کنند.

دبیر ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی در بیان علت ماندگاری و عظمت شخصیت امام اظهار داشت: هرکدام از تحلیلگران، گویندگان و نویسندگان راز و رمز عظمت امام را در ویژگی ها و صفات اخلاقی، علمی، سیاسی و دینی امام بیان می کنند؛ که واقعی و ستودنی است. اما جا دارد که ما به امام از منظر بالاتری نگاه کنیم و امام را در یک برآیند و نتیجه کلی از آثار وجودی او ببینیم. چرا که از نگاه دینی و توحیدی  و قرآنی تمامی نیّات و آثار و اعمال انسان ها یا در دایره و نهاد و مغناطیس حق و یا بر مدار باطل هستند.

وی با اشاره به اینکه پیروی از حق اساس تکالیف ما است، ادامه داد: جهان و هستی نیز بر همین پایه تفسیر می شوند. ما با قدرت و یقین قلبی و متکی به شواهد و مستندات بی شمار می گوییم همه زندگی امام بر مدار حق طلبی و حق گویی است. فلسفه بعثت همه انبیاء و راه و رسم ائمه هدی علیهم السلام بر اثبات دین حق و اظهار و غلبه حق بر باطل استوار است.

انصاری افزود: بزرگترین دلیل ماندگاری مکتب تمام انبیاء و ائمه هدی در میان جوامع این است که لباس حق بر وجود آنان جاودانه مانده است و به تعبیر قرآن، علی رغم ظهور و بروز باطل در طول تاریخ بشریت، پایان و نهایت سرنوشت عالم و همه انسان ها حق است. جاء الحق و زهق الباطل. خوش بختی و سعادت بشری در زیر چتر حق رقم می خورد و قبل از آن به هر مقدار و در هر زمان که جامعه بشری توانست زیر پرچم حق حرکت کند آن جامعه سعادتمند است. و الّا از دید قرآن همه انسان ها در معرض خسارت و زیان هستند؛ مگر حق جویان و توصیه کنندگان به حق.

وی تأکید کرد: احقاق حق به معنای وسیع کلمه آن است که هیچ نیت و فعل و قولی نباید اتفاق بیفتد مگر اینکه بر پایه حق باشد و این رسالت بسیار مهمی است و بر این مبنا معیار خوب و بد در اختیار خود انسان ها است و به راحتی می توانند قضاوت کنند که حرف ها و اعمال خود یا دیگران با حق سازگار هستند یا خیر.

دبیر ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی افزود: در مقابل، پیروی از باطل اساس همه بدبختی ها و فسادها است. خداوند در قرآن کریم می فرماید اگر حق از هواهای انسان های باطل صفت تبعیت نماید آسمان ها و زمین فاسد می شوند. نکته قابل تأمل اینجا است که ما فساد زمین در پیروی انسان ها از هواها و باطل را به خوبی مشاهده می کنیم؛ اما فساد در آسمان ها چگونه اتفاق می افتد؟ تصور این معنا مبتنی بر درک حوزه نفوذ انسان بر اجزاء عالم است.

وی ادامه داد: از نگاه قرآن کریم همه آسمان ها و زمین در تسخیر انسان هستند. اما شرط آن کسب ابزار تسلط و نفوذ است. در گذشته نه چندان دور انسان ها به میزان اندکی می توانستند از سطح زمین بالا بروند و به واسطه نداشتن ابزار لازم یا سقوط می کردند و یا نفس هایشان به شماره می افتاد و خفه می شدند. در اعماق زمین هم چنین بود. اما امروز انسان ها برای نفوذ در اعماق زمین و آسمان کم کم ابزار تسلط را به دست آوردند و رؤیای فرود در کرات دیگر و نفوذ در اعماق دست یافتنی است. پس تعجب آور نخواهد بود که روزی انسان به زوایای خورشید نیز مسلط گردد. در این صورت و با فرض تسلط انسان های پیرو باطل به کرات و آسمان ها، آنجا نیز به فساد و تباهی کشیده می شود.

انصاری با یادآوری اینکه قرآن همه انسان ها به جز دعوت کنندگان به حق را در معرض خسارت توصیف می کند، گفت: اگر بخواهیم دچار خسران نشویم باید پیرو حق باشیم و بدانیم که همه آرزو و آرمان و حرکت و مجاهدت امام و تشکیل جمهوری اسلامی برای احقاق حق بود. پس نظام مقدس جمهوری اسلامی و ارکان آن حق هستند و ما باید مواظب کمینگاه های باطل باشیم تا حق آمیخته به باطل نشود. این گونه نیست که من چون ۴۰ سال در راه حق گام برداشته ام همیشه حق هستم. حق و باطل همیشه قابل سرایت هستند.

وی ادامه داد: خوشا به حال آنان که در تمام مراحل زندگی به امام که مظهر حق بود اقتدا کرده اند و همه چیز را از امام آموخته اند. اما ما نباید انتظار داشته باشیم که همه آحاد جامعه متکثر ما کلیه آثار امام یا ۲۲ جلد صحیفه امام را دیده یا خوانده باشد. به همین اندازه که عامه مردم اقتاع شوند که امام دنبال حق بود و به جز احقاق حق به چیز دیگری نمی اندیشید، کافی است. این سرآغاز هواداری امام است و به لطف الهی این اتفاق افتاده است.

دبیر ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی ادامه داد: امام در سراسر دنیا و در میان ملت ها و پیروان ادیان الهی هواداران بی شماری دارد و دلیل عمده آن اعتقاد قلبی آنان به حق طلبی است. یکی از عوامل مهمی که مردم را از بدو انقلاب تا امروز پای پرچم امام آورده و نگه داشته این است که باور دارند امام دنبال حق بوده است. لذا مردم ما با همه مشکلات و سختی ها وقتی به وجدان خود مراجعه می کنند راه و مکتب سیاسی امام، اساس جمهوری اسلامی، ولایت و ارکان نظام را منبعث از حق می یابند و به آن عشق می ورزند.

وی اظهار داشت: اگر ما امام را مروج حقیقت معرفی کنیم چندان ضروری نیست که نظرات و اعمال امام را با برداشت های خود توجیه و تفسیر کنیم؛ باور به حقانیت کار را آسان می کند. کما اینکه باور به حقانیت ائمه هدی علیهم السلام فلسفه جنگ و صلح و سکوت و فریاد آنان را پذیرفتنی و گوارا ساخته است. حرف ها و بعضی از تحلیل ها که در خصوص تصمیمات امام در مقاطع مختلف انقلاب و پیروزی، دوران دفاع مقدس و پس از آن از قبیل خوراندن جام زهر به امام مطرح می شود، چه بسا ناشی از عدم باور آنان به این مسأله است که شالوده تفکر و تصمیمات امام بر حق مداری بوده است.

انصاری افزود: در مکتب سیاسی امام اثبات باطل بودن تفکر استعمارگران موجب فاصله انسان ها از قدرت های سلطه گر می گردد. از منظر امام همه شکوه و عظمت ما مرهون حقانیت است. اگر حقانیت از بین برود همه شکوه و عظمت ما از بین می رود. پس باید حقانیت را حفظ کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برگزاری با شکوه مراسم سی امین سالگرد بزرگداشت امام خمینی(س) گفت: ما باید خودمان را برای سال های بعد آماده کنیم. تجربه سال های قبل یک سری تکلیف را برای ما ایجاد می کند. ولی دستورالعمل مهم برای ما همان چیزی است که رهبری معظم در ملاقات با یادگار امام تأکید داشته اند که مراسم سال آینده دقیقا مانند سال های گذشته و با همان شکوه برگزار شود و هیچ مسأله ای نباید بر برگزاری و شکوه مراسم بزرگداشتامام تأثیر داشته باشد.

دبیر ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی با تأکید بر تقویت حضور جوانان، اساتید دانشگاه و فرهنگیان در مراسم بزرگداشت امام خمینی، خطاب به اعضای ستاد مرکزی بزرگداشت امام اظهار داشت: ان شاء الله از همین امروز کار بزرگداشت امام در سال آینده را شروع کنید. تأکید رهبری این است که باید با قدرت و امکانات کامل به سراغ برگزاری این مراسم برویم. ما به اتکای عزم شما انتظار داریم این کار به خوبی انجام شود. ان شاء الله راه امام و مراسم بزرگداشت امام هیچ وقت کمرنگ نخواهد شد.