دبیر عالی جامعه روحانیت مبارز گفت:‌ تلاش ما برای پی‌ریزی یک روند معتبر برای تحقق وفاق حداکثری میان اصولگرایان است و می‌خواهیم ساختار و فعالیت ما در انتخابات مجلس قاعده‌مند و هدفمند باشد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

دبیر عالی جامعه روحانیت مبارز گفت:‌ تلاش ما برای پی‌ریزی یک روند معتبر برای تحقق وفاق حداکثری میان اصولگرایان است و می‌خواهیم ساختار و فعالیت ما در انتخابات مجلس قاعده‌مند و هدفمند باشد.

حجت‌الاسلام و المسلمین مصطفی پورمحمدی امروز (پنجشنبه - سوم مرداد) طی سخنانی در ابتدای ششمین نشست هم‌اندیشی جامعه روحانیت مبارز با احزاب و تشکل‌های اصولگرا با بیان اینکه امیدواریم گفت‌وگوها میان نیروها و تشکل‌های ولایی و ارزشی موجب خیر و مصلحت جمعی باشد، گفت: ما در جامعه روحانیت به دنبال قاعده‌مندکردن فعالیت‌ها و ائتلاف جریان ارزشی هستیم و این نشست‌ها را مدار همگرایی نیروهای انقلابی می‌دانیم.

وی افزود: تلاش ما برای پی‌ریزی یک روند معتبر برای تحقق وفاق حداکثری است و می‌خواهیم ساختار و فعالیت جریان ارزشی و ولایی در انتخابات مجلس قاعده‌مند و هدفمند باشد.

در ادامه این نشست آیت‌الله محسن مجتهدشبستری عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت، با تبیین اهمیت وحدت کلمه در میان نیروهای انقلاب اظهار کرد: دشمنان همواره در تلاش‌اند تا مردم و امت را از حول نقطه مرکزی انقلاب یعنی ولایت فقیه متفرق سازند بنابراین ضرورت وحدت و وفاق حول کانون مرکزی نظام اسلامی بیش از هر زمان‌دیگری احساس می‌شود.

عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت افزود: ما انتظار داریم که نیروهای انقلابی و ارزشی زمینه امیدبخشی به جامعه را دنبال کنند و در عرصه رقابت انتخابات مجلس شورای اسلامی ورودی هوشمندانه داشته باشند و از حرکت‌های تفرقه‌افکن و گریز از مرکز تبری جویند.

در بخش دیگری از این نشست حجت الاسلام محمدحسین موسی‌پور مسئول کمیته تشکیلات جامعه روحانیت با اشاره به تصویب طرح تشکیل کمیته دعوت برای فراخوان حداکثری از همه گروه‌ها و تشکل‌های اصولگرا، افزود: تلاش جامعه روحانیت مبارز برای انتخابات پیش‌رو انسجام‌بخشی، هماهنگی و هم‌افزایی حداکثری ظرفیت جریان انقلابی و ارزشی است؛ البته در کنار این موضوع، تمرکز ما بر قوام‌بخشی به ساختار جدید و تقویت تشکیلات جامعه روحانیت است.

پورمحمدی افزود: ما برای حضور همه اضلاع و مجموعه‌های جریان ارزشی و انقلابی دغدغه‌ خاطر داریم و برگزاری نشست‌های ‌هم‌اندیشی و زمینه‌سازی برای دستیابی به وفاق و وحدت حداکثری در همین راستاست. در صورتی که اقدامات گروه‌های مختلف جریان ارزشی به وفاق و وحدت بینجامد از حمایت جامعه روحانیت برخوردار خواهد بود.

به گزارش مثلث، جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی گرچه هیچ گاه  خبر سیاسی  رسمی اعلام انحلال نکرد اما این روزها خبرها حکایت از آن دارد که درون  شورای وحدت اصولگرایان  هضم شده است. این شورا قصد دارد  مکانیزم انتخاباتی اصولگرایان  را طراحی کند و به اجرا درآورد. مقدمات کار هم تا حدی دنبال شده است.

البته  شورای وحدت اصولگرایان  در جمعی محدود از ابتدای سال 97 جلساتی را برگزار می کرد و وقتی مباحثش به جمع بندی رسید و ترکیب نهایی خود را مشخص کرد، با تعداد اعضای بیشتری وارد فاز اصلی انتخابات شد.

ترکیب  شورای وحدت اصولگرایان  از شخصیت های حقیقی و حقوقی تشکیل می شود اما کسی نماینده یک شخصیت حقیقی نخواهد بود و فقط احزاب رسمی می توانند نماینده از جانب خود معرفی کنند. همچنین کسانی که خودشان نامزد انتخابات مجلس هستند در ترکیب شورا حضور نخواهد داشت.

مکانیزم  شورای وحدت اصولگرایان  برای انتخاب نامزد اینگونه است که در شهرستان ها و استان ها شورای نیروهای اصولگرا با ساماندهی جدیدی کاندیداهای هر حوزه انتخابیه را شناسایی می کنند، سپس روند بررسی کاندیداها از شهرستان ها شروع و بعد در استان ها جمع بندی می شود. در نهایت استان ها نام نامزدها را به مرکز می فرستند که پس از تأیید مرکز، نام آنها در لیست سراسری قرار می گیرد.

به نظر می رسد فراخوان انتخاباتی قالیباف واکنشی به تعریف چنین مکانیزمی برای انتخاب نامزدها در شورای وحدت باشد. او با این فراخوان عملا خواست که در مقام اصلاح مکانیزم برآید و روال کار را در مسیر درست قرار دهد.

فراخوان قالیباف منافاتی با همگرایی ندارند

حجت الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم درباره آغاز فعالیت رسمی  شورای وحدت اصولگرایان  با هدف تلاش برای همگرایی میان نیروهای اصولگرا گفت: اصل همگرایی در جریان اصولگرایی مطلوب است و من اظهارات اخیر آقای قالیباف را منافاتی با مسئله همگرایی نمی بینم.

الان نشانه‌هایی از همگرایی در اردوگاه اصولگرایان به چشم نمی‌خورد

وی با بیان اینکه محمدباقر قالیباف در جلسات شورای وحدت شرکت می کند افزود: مهم همگرایی حداکثری از سوی همه احزاب، شخصیت ها و گروه های سیاسی تأثیرگذار است، اگر این اتفاق بیفتد، می تواند نتیجه خوبی را برای جریان اصولگرایی رقم بزند اما اگر خدایی نکرده واگرایی باشد، یعنی برخی احزاب نیایند، به این مجموعه نپیوندند و قصد ائتلاف با دیگران را نداشته باشند و بخواهند در تهران و سایر کلانشهرها لیست جداگانه بدهند؛ فکر نمی کنم انتخابات مجلس برای اردوگاه نیروهای انقلابی و ارزشی نتیجه خوبی را به همراه داشته باشد.

این فعال سیاسی اصولگرا یادآور شد: من بسیار علاقه‌مندم که حالت اول اتفاق بیفتد. یعنی همگرایی به یک ائتلاف حداکثری و حتی 100 درصدی منتهی شود اما نشانه های این اتفاق را الان نمی بینم. معتقدم الان نشانه های روشنی از همگرایی در این اردوگاه وجود ندارد.

جامعه مدرسین در انتخابات مجلس ورود نمی‌کند

وی درباره رایزنی جامعه روحانیت با جمعه مدرسین برای ورود به انتخابات مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: خبرهایی که ما از گذشته داریم این است که جامعه مدرسین در انتخابات خبرگان و ریاست جمهوری ورود می کند اما در انتخابات مجلس شورای اسلامی ورود نمی کند بنابراین پاسخ به این سئوال موضوعا منتفی است.

جامعه روحانیت تابستان وارد فعالیت انتخاباتی می شود

سخنگوی جامعه روحانیت درباره ورود این تشکل روحانی به انتخابات مجلس شورای اسلامی توضیح داد: مطمئنا جامعه روحانیت مبارز ورود خواهد کرد.

وی درباره نقل این جمله از خود که از قول او اعلام شده بود «اگر شورای وحدت فعالیت کند، جامعه روحانیت ورودی به انتخابات نمی کند»، گفت: من هیچ وقت چنین سخنی نگفتم. انشاءالله امیدواریم در همین تابستان فعالیت انتخاباتی جامعه روحانیت را کلید بزنیم.