​یک عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان این که دولت و صدا و سیما تعامل خوبی با یکدیگر ندارند، گفت که علی عسگری به عنوان نماینده صدا و سیما در دولت، قدرت کافی ندارد و تام‌الاختیار نیست.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

علی مطهری در گفت‌وگو با ایسنا درباره برخی حواشی مطرح شده در خصوص نحوه تخصیص بودجه صدا سیما و مشروط کردن تخصیص آن به تایید نمایندگان رییس‌جمهور در شورای نظارت بر صدا و سیما، گفت: من این موضوع را سوال کردم و گفتند در این باره قدری تاخیر شده است نه اینکه سازمان برنامه و بودجه نخواهد بودجه صدا و سیما را بدهد.

وی افزود: اگر این موضوع بخواهد به حالت گروکشی در بیاید کار خوبی نیست، ضمن این‌که اگر گفته می‌شود تخصیص بودجه صدا و سیما منوط به ارائه گزارش عملکرد این سازمان است در این صورت باید برای همه نهادها و سازمان‌ها چنین قیدی گذاشته شود در حالی که این طور نیست. لذا این شائبه را ایجاد می کند که این کار نوعی انتقام گیری است که به نظر من روش درستی نیست.

مطهری در عین حال تاکید کرد: براساس آنچه من سوال کردم، چنین تصمیمی اتخاذ نشده و تنها قدری تاخیر در تخصیص بودجه رخ داده است.

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه تعامل خوبی بین دولت و صدا و سیما برقرار نیست، اضافه کرد: آقای علی عسگری نماینده رسمی صدا و سیما در دولت است ولی من فکر می کنم ایشان قدرت کافی ندارد و نماینده تام‌الاختیار نیست که در جلسات دولت شرکت می کند. می‌دانیم که بخش سیاسی و خبر صدا و سیما از جای دیگری دستور می گیرد و شاید کاری هم از دست آقای علی عسکری برنمی‌آید.

مطهری در پایان بر ضرورت تقویت تعامل بین دولت و صداوسیما و حل اختلافات فی‌مابین تاکید کرد.

صداوسیما نباید درخواست پمپئو برای گفتگو را رد کند

چندی پیش نیز علی مطهری گفت: مصاحبه با پمپئو یک فرصت خوبی برای خود صداوسیما است که این کار را البته باید در هماهنگی با وزارت خارجه انجام دهد چون انتخاب مصاحبه کننده مهم است.

بخش های خبری صداوسیما خیلی تلاش دارند که از خود یک چهره حرفه ای نشان دهند، به همین خاطر معمولا سوژه های بی خطری را پیدا می کنند و در پیگیری آن موضوعات زمین و آسمان را به هم می دوزد تا ثابت کنند در کار اطلاع رسانی در داخل و خارج کشور رقیب ندارند.

حالا وزیر خارجه آمریکا صحبتی کرده که نوع واکنش صداوسیما به آن، می تواند معیار خوبی برای سنجش حرفه ای بودن بخش های خبری صداوسیما باشد.

علی مطهری معتقد است پیشنهاد پمپئو برای گفتگو با تلویزیون ایران یک فرصت است اما باید مصاحبه کننده کسی باشد که او را به چالش بشکد.

مشروح گفتگوی نامه نیوز با علی مطهری را در ادامه بخوانید.

*****

*آقای پمپئو وزیر امورخارجه آمریکا گفته «اگر تلویزیون ایران دعوتم کند می‌پذیرم»، آقای ظریف هم وقتی به آمریکا می رود با شبکه ها و رسانه های مختلف این کشور صحبت می کند، با توجه به اینکه آقای کامران نجف زاده خبرنگار اعزامی صداوسیما در نیویورک است، به نظر شما تلویزیون ایران چه واکنشی باید به این صحبت آقای پمپئو نشان دهد؟

-اگر یک خبرنگاری باشد که بتواند آقای پمپئو را به چالش بکشد و مصاحبه ساده ای برای وزیر خارجه آمریکا نشود، می تواند مفید باشد.

 

*ما چنین خبرنگاری که اشراف کاملی بر مباحث داشته باشد در صداوسیما داریم یا همان آقای کامران نجف زاده در نیویورک می تواند این کار را انجام دهد؟

-حالا شاید نیاز نباشد که خبرنگار حرفه ای باشد بلکه فردی مسلط به مسائل فی مابین ایران و آمریکا می تواند این مصاحبه را انجام دهد. در واقع مصاحبه کننده کسی باشد که ضمن طرح سئوال، بتواند پاسخ حرف های پمپئو را هم بدهد و او را به چالش بکشد. این اتفاق می تواند مفید باشد.

 

*شما به عنوان کسی که زمانی نماینده قوه مقننه در شورای نظارت بر صداوسیما بودید، به رسانه ملی این توصیه را می کنید که مصاحبه با آقای پمپئو را فرصت بداند؟

-بله، به نظرم فرصت خوبی است اما عرض کردم مصاحبه نباید یک طرفه باشد، به طوری که پمپئو حرفش را بزند و برود. مصاحبه‌کننده باید کاملا مسلط مسائل را مطرح کند که ضعف منطق آمریکا آشکار شود. چنین اتفاقی منطق ایران را به درستی به دنیا نشان می دهد.

 

*پس شما این پیشنهاد آقای پمپئو را قابل بررسی می دانید و معتقدید صداوسیما نباید در گام اول ردش کند؟

-بله.

 

*صداوسیما در برنامه های مختلف وقتی دیپلمات های ایران از مذاکرات برجام برگشتند آنها را به چالش کشید، آیا گفتگو با پمپئو نمی تواند آزمونی برای صداوسیما باشد؟

-بله، یک فرصت خوبی برای خود صداوسیما است که این کار را البته در هماهنگی با وزارت خارجه انجام دهد چون انتخاب مصاحبه کننده مهم است. در واقع مصاحبه باید شکل مناظره پیدا کند.

 

*به نظرتان چه فایده ای خواهد داشت اگر مناظره تلویزیون ایران با پمپئو به نفع ما تمام شود؟

-چون در مجموع منطق ایران قوی تر است این اقدام می تواند منطق ایران را به دنیا نشان دهد و به نفع دیپلماسی ما خواهد بود.