منابع مطلع به «المانیتور» گفته‌اند که دیپلمات‌های اروپایی اخیرا برای بحث در مورد معافیت‌های تحریمی دو پروژه رآکتور اراک و سایت «فردو»، با مقام‌های آمریکایی دیدار کرده‌اند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

پایگاه «المانیتور» روز دوشنبه به نقل از منابع مطلع از رایزنی کشورهای اروپایی با آمریکا در مورد معافیت‌های تحریمی همکاری‌های هسته‌ای صلح‌آمیز ذیل برجام، خبر داده است.

بر اساس توافق هسته‌ای، قرار است رآکتور آب سنگین اراک در پروژه‌ای مشترک با مشارکت انگلیس و چین ارتقاء یابد. مرکز غنی‌سازی فردو نیز قرار است با همکاری روسیه، به یک مرکز تولید ایزوتوپ‌های پایدار تبدیل شود. از همین رو، آمریکا این دو پروژه را از تحریم‌های اعمال‌شده بر برنامه هسته‌ای ایران معاف کرده است. معافیت تحریمی این دو پروژه روز پنج‌شنبه به پایان می‌رسد.

به نوشته المانیتور، دیپلمات‌های سه کشور اروپایی شریک در برجام (آلمان، انگلیس و فرانسه) برای بحث در مورد این معافیت‌ها، اخیرا با مقام‌های شورای امنیت ملی و وزارت خارجه آمریکا دیدار کرده‌اند. 

بنا بر این گزارش، مقام‌های اروپایی می‌گویند در این رایزنی‌ها پاسخ‌های متناقضی دریافت کرده‌اند. به گفته آن‌ها، در حالی که شورای امنیت ملی آمریکا عموما با تمدید این معافیت‌ها مخالف است، اما مقام‌های وزارت خارجه آمریکا گفته‌اند که اروپایی‌ها احتمالا در این مورد خبرهای خوبی بشنوند.

شورای امنیت ملی و وزارت خارجه آمریکا از اظهار نظر در این رابطه خودداری کرده‌اند.

دولت آمریکا اردیبهشت ماه سال گذشته رسما از توافق هسته‌ای با ایران خارج شد و تحریم‌های گسترده‌ای علیه مردم ایران وضع کرد. وزارت خارجه آمریکا همچنین چند ماه پیش شماری از معافیت‌های هسته‌ای از جمله در زمینه صادرات اورانیوم غنی‌شده و آب سنگین را نیز به امید توقف تولید این فرآورده‌ها در ایران، لغو کرد.

جمهوری اسلامی ایران، در پاسخ به این اقدامات، اردیبهشت ماه امسال پایبندی به سقف‌های ذخایر برجامی اورانیوم غنی‌شده و آب سنگین را متوقف کرد و تیر ماه هم در گام دوم، سطح غنی‌سازی را افزایش داد. تهران پس از گام دوم، به کشورهای اروپایی ۶۰ روز فرصت داد تا تبعات تحریم‌های اقتصادی آمریکا را جبران کنند، در غیراینصورت، ایران گام سوم کاهش تعهد به برجام را نیز برمی‌دارد.

المانیتور در بخش دیگری از گزارش خود، به موضع دولت جدید انگلیس در قبال توافق هسته‌ای با ایران پرداخته و نوشته است که دولت «بوریس جانسون» مانند دولت «ترزا می» همچنان از توافق هسته‌ای با ایران حمایت می‌کند.

روز یکشنبه، «کارولین هورندال» رئیس اداره ایران و عراق وزارت خارجه انگلیس با انتشار تصویری از حضورش در نشست فوق‌العاده کمیسیون مشترک برجام در وین، در توییتر نوشت: «از حضور در این نشست که با هدف پیشبرد لزوم اجرای کامل برجام برگزار شده، خرسندم. انگلستان همچنان به این توافق متعهد است.»

پس از آنکه جانسون هفته گذشته سکان دولت انگلیس را بر عهده گرفت، کادر اصلی وزارت خارجه این کشور تغییر کرد. این تغییر و تحول و همچنین رابطه نزدیک جانسون با «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا موجب شد تا برخی این گمانه را مطرح کنند که ممکن است لندن نیز از توافق هسته‌ای با ایران خارج شود.

با این وجود، به نوشته المانیتور، مقام‌های دولت جدید انگلیس می‌گویند همچنان از این توافق حمایت کرده و اجرای کامل آن را خواستار هستند.