مذاکره کننده ارشد روسیه در نشست کمیسیون برجام در وین گفت که ایران قصد دارد مرحله جدید کاهش تعهدات برجامی خود را آغاز کند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 سرگئی ریابکوف نماینده ارشد روسیه در کمیسیون مشترک برجام بعد از پایان دیدار چندساعته این کمیسیون در مصاحبه با خبرگزاری اینترفکس تاکید کرد که ایران قصد دارد دور تازه کاهش تعهدات خود در چارچوب برجام را آغاز کند.

 وی درباره نشست وزرای خارجه ایران و گروه 1+4 نیز گفت که این نشست قرار است به زودی انجام شود و زمان آن بستگی توافقات کاری در این زمینه دارد.

توافق در نشست وین

مذاکره کننده ارشد روسیه در بخش دیگر از اظهارات خود افزود: شرکت کنندگان در نشست وین توافق کردند که تلاشهای لازم برای بهره مندی ایران از مزایای اقتصادی(در چارچوب برجام) را به کار گیرند.

وی با بیان اینکه درباره شرایط مربوط به توقیف کشتی حامل نفت ایران در جبل طارق نیز بحث و گفت‌وگو شد اضافه کرد، اما ایران و بریتانیا نتوانستند به یک درک مشترکی در این زمینه دست یابند.

ریابکوف همچنین بر لزوم تکمیل پروژه های اراک، فردو و دیگر پروژه های قید شده در برجام علیرغم تحریمهای آمریکا تاکید کرد.

ایران تا کنون در دو مرحاه برخی از تعهدات خود در برجام را از جمله در زمینه غنی سازی 3.67 درصدی و همچنین تولید آب سنگین کاهش داده است و تهدید کرده است در صورت قصور بیشتر ظرفهای دیگر برجام در انجام تعهدات خود باز هم گامهای دیگر در این مسیر بردارد. تهران 60 روز دیگر به اعضای امضا کننده برجام مهلت داده است.

خبرگزاری تاس پیش از این به نقل ریابکوف گزارش داد، «نشست روز  یک شنبه شامل دو بخش بود. بخش اول، که چندین مورد دستور کاری را در برداشت، عمدتا به گام‌های ایران در کاهش تعهدات (برجامی) و واکنش احتمالی طرف‌های دیگر مرتبط بود.»

«جنبه دیگر، نه احیای مزایای [برجام]، بلکه احیای همان منافع اقتصادی بود که پیش از سیاست فشار حداکثری و بسته دوم تحریم‌های ایالات متحده از جمله در زمینه ممنوعیت فروش نفت، ایران از آن برخوردار بود. به طور کلی، همه‌چیز در جهت صحیح پیش می‌رود، از جمله راه‌اندازی ساز و کار اینستکس.»

عباس عراقچی مذاکره کننده ارشد ایران در نشست کمیسیون برجام در وین نیز مذاکرات روز یکشنبه را «سازنده» خوانده است.

بیانیه اشمید درباره نشست کمیسیون مشترک برجام

رئیس کمیسیون مشترک برجام پس از نشست ۲۸ ژوئیه (۶ مرداد) بیانیه‌ای درباره این نشست منتشر کرده است.

«نشست فوق‌العاده کمیسیون مشترک برجام در تاریخ ۶ مردادماه ۱۳۹۸ به درخواست فرانسه، آلمان و انگلیس و جمهوری اسلامی ایران در شهر وین اتریش برگزار شد. این نشست به منظور بحث در مورد ضرورت اجرای کامل و موثر برجام در تمام جوانب آن برگزار شد. 

کمیسیون مشترک به ریاست خانم هلگا اشمید به نیابت از خانم فدریکا موگرینی، نماینده عالی اتحادیه اروپا، و با حضور اعضای E۳+۲ (شامل چین، فرانسه، آلمان، روسیه و انگلیس) و ایران در سطح معاونان و مدیران سیاسی وزرای خارجه برگزار شد. 

بر اساس مفاد برجام، کمیسیون مشترک مسئولیت نظارت بر اجرای توافق هسته ای را بر عهده دارد. 

شرکت‌کنندگان بر تدوام تعهدشان به حفظ برجام تاکید کردند. آنها یادآوری کردند که تعهدات هسته‌ای و رفع تحریم‌ها دو بخش اساسی توافق هستند. همچنین بر مفاد تعهدات مندرج در بیانیه‌های رئیس، متعاقب نشست‌های قبلی کمیسیون مشترک تاکید مجدد داشتند و به طور خاص تداوم گفتگوها در سطح کارشناسی در خصوص موضوعات مرتبط با رفع تحریم‌ها و موضوعات هسته‌ای مورد تاکید مجدد قرار گرفت.

  شرکت‌کنندگان بر حمایت قاطع و مسئولیت جمعی اعضا برای تداوم پروژه‌های هسته‌ای (به‌طور خاص پروژه اراک و فردو) که بخشی اصلی از برجام به‌منظور حصول اطمینان از ماهیت کاملاً صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران است، تاکید داشتند.

  برگزاری نشست کمیسیون مشترک در سطح وزرای خارجه در آینده نزدیک مورد توافق واقع شد.