در همین حال، مقام‌های دولت ترامپ و ظاهرا گراهام نیز، فعالانه به منظور تدوین طرح‌هایی برای یک توافق هسته‌ای جدید با ایران کار می‌کنند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 تارنمای «دیلی بیست» روز پنجشنبه به نقل «چهار منبع آگاه» نوشت: دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا از سناتور جمهوریخواه «لیندسی گراهام» خواسته است تا به یافتن جایگزینی برای توافق هسته‌ای با ایران کمک کند.

این تارنما افزود: ترامپ خواهان یک توافق جدید با ایران به جای توافقی است که از آن خارج شد. او برای کمک گرفتن در این کار به یکی از  معتمدانش روی آورده است.

گراهام سناتور جمهوریخواه ایالت کارولینای جنوبی است. چهار منبع آگاه به دیلی بیست گفته‌اند: او با مقام‌های ارشد دولت ترامپ که به دنبال یافتن جایگزینی برای توافق دولت اوباما با ایران هستند، همکاری نزدیکی را شروع کرده است.

نقش فزاینده گراهام در راهبرد دولت ترامپ در قبال ایران درحالی است که وزارتخانه‌های خارجه و دفاع آمریکا و سایر آژانس‌های دولتی این کشور تلاش می‌کنند تا مناسبات حساس واشنگتن و تهران را مدیریت کنند.

به نوشته تارنمای دیلی بیست، کارشناسان مسائل ایران که برخی از آنها با دولت اوباما همکاری داشتند، می‌گویند : ایران وارد مذاکره برای بازنگری در توافق هسته‌ای نخواهد شد، مگر اینکه آمریکا از دستکم بخشی از تحریم‌های خود عقب‌نشینی کند. به گفته منابع آگاهی که این تارنما با آنها گفت‌وگو کرده، با توجه به تحریم‌های اخیر وزارت خزانه‌داری آمریکا علیه «محمدجواد ظریف» وزیر خارجه ایران امکان حرکت به سمت مذاکره غیرمحتمل به نظر می‌رسد.

در همین حال، مقام‌های دولت ترامپ و ظاهرا گراهام نیز، فعالانه به منظور تدوین طرح‌هایی برای یک توافق هسته‌ای جدید با ایران کار می‌کنند.

به نظر می‌رسد که گراهام اینک مشتاق است توافق جدیدی تدوین شود که آمریکا بتواند سر میز مذاکره بیاورد.

هنوز مشخص نیست که این گروه تا چه اندازه در تدوین پیشنهاد خود پیشرفت کرده است اما گراهام ماه جاری به سرزمین‌ های اشغالی سفر کرد تا در رابطه با تحولات مربوط به ایران با مقام‌های صهیونیستی دیدار کند.

گراهام روز چهارشنبه به دیلی بیست گفت که چند مرتبه در خصوص دیدگاه‌هایش در مورد توافق هسته‌ای جدید با ایران صحبت کرده و رئیس جمهوری درباره آنها فکر می‌کند.

این سناتور اظهار داشت : آمریکا باید از ایران بخواهد با توافقنامه موسوم به «توافقنامه 123» موافقت کند. این توافقنامه کشورهای دارای قرارداد هسته‌ای با آمریکا را ملزم می‌کند که استانداردهای عدم اشاعه هسته‌ای را رعایت کنند. آمریکا با بیش از چهل کشور چنین توافقی دارد.

گراهام افزود: به رئیس جمهوری گفتم توافقنامه 123 را روی میز مذاکره با ایرانی‌ها بگذار. کاری کن که آنها بگویند، نه. به نظرم ایرانی‌ها خواهند گفت، نه. فکر می‌کنم این کار، اروپایی‌ها را وادار به اقدام می‌کند.

گراهام گفت : آمریکا باید ایران را ملزم کند تا به آنچه که وی «استاندارد طلایی» می‌خواند متعهد شود. استاندارد طلایی یعنی غنی نکردن اورانیوم و فرآوری نکردن سوخت هسته‌ای.

این سناتور اظهار داشت: اگر کشوری خواهان داشتن صنعت هسته‌ای خاص خود است، بسیار خوب. من مخالفتی ندارم. اما کشورها وقتی می‌توانند این کار را بکنند که غنی‌سازی و فرآوری نکرده و خودشان سوخت تولید نکنند.

وی افزود: مساله دولت ترامپ این است که چطور می‌تواند یک توافق ناقص را بهتر کند؟ ما باید توافق جدیدی ارائه دهیم که در آینده تحریف نشود. اگر وزارت خارجه طرح بهتری دارد، چه خوب.

گراهام گفت : همه کشورهای خاورمیانه باید هم با توافقنامه 123 و هم با استاندارد طلایی موافقت کنند. وی افزود: این کار برای کل منطقه، معقول است، به جز اسرائیل. من درباره اسرائیل حرف نمی‌زنم. آنها در مقوله خاص خودشان قرار دارند.

 گراهام اوایل ماه جاری میلادی (ژوئیه) مقاله مشترکی با ژنرال «جک کین» در روزنامه وال‌ استریت ژورنال منتشر کرد. جک کین از اعضای شرکت IP3 است. این شرکت با مشاوران ترامپ روی انتقال فناوری هسته‌ای آمریکا به عربستان کار می‌کند.

گراهام گفت به این دلیل با کین یادداشت مشترک منتشر کرد که هر دوی آنها درباره ایده مربوط به توافقنامه 123 صحبت کرده بودند.

یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای درباره همکاری گراهام و دولت ترامپ نوشت: آمریکا به دنبال توافق جامعی است که به رفتار بی‌ثبات‌کننده ایران، نه فقط برنامه هسته‌ای بلکه برنامه موشکی، حمایت آن از گروه‌های نیابتی و رفتار مخرب منطقه‌ای آن بپردازد. ما می‌خواهیم ایران مانند یک کشور عادی رفتار کند.

همکاری گراهام در حالی است که سناتور «رند پال» نیز در پشت صحنه در حال تلاش برای تاثیرگذاری روی سیاست دولت آمریکا در قبال ایران است.

تارنمای پولیتیکو ماه گذشته گزارش داد : این سناتور جمهوریخواه ایالت کنتاکی پیشنهاد داده بود تا واسطه‌ای ارتباط دیپلماتیک با ایران باشد و ترامپ نیز از ماموریت وی حمایت کرده است. پال وقتی که با ترامپ در باشگاه گلف ترامپ در «استرلینگ» ایالت ویرجینیا بازی می‌کرد این پیشنهاد را داده بود.

یک سخنگوی پال گفت که این سناتور جمهوریخواه طی هفته‌های اخیر «چندین بار در خصوص این موضوع با مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا گفت‌وگو کرده است.»

وقتی ترامپ و پال در زمین بازی گلف در مورد ایران و دیپلماسی صحبت می‌کردند گراهام نیز آنجا بود. اما این دو متحد ترامپ یعنی گراهام و پال رویکردهای بسیار متفاوتی در مورد منطقه خاورمیانه داشتند.

منابع آگاهی که درباره این سناتورها با ترامپ صحبت کرده‌اند می‌گویند رئیس جمهوری آمریکا بارها درباره همه کشورهایی که گراهام خواهان حمله نظامی آمریکا به آنهاست، به طنز و شوخی صحبت کرده است. او همچنین در جلسات خصوصی از سناتور پال به عنوان فردی که «اجازه نخواهد داد آمریکا جنگ جهانی سوم را شروع کند» تمجید کرده است.

هنوز مشخص نیست که آیا ترامپ سعی خواهد کرد این دو سناتور را در مورد ایران وادار به همکاری کند یا نه. وقتی دیلی بیست از سناتور گراهام پرسید آیا با سناتور پال درباره این موضوع هماهنگی خواهد داشت یا نه، خندید و گفت: نه.

وی پس از مکثی طولانی افزود: مطمئن نیستم که او دارد چه کار می‌کند.