نور الدین اسکندر در المیادین نوشت: بازی بین ایالات متحده و ایران در خلیج فارس، به سرعت در حال اوج گیری است. در این میان، بازیگران منطقه ای هر یک به شکل متفاوتی در این بازی شرکت دارند؛ در حالی که قدرتهای اروپایی نقش ها را تقسیم کرده اند و سعی دارند ایران را وادار به تغییر رفتار و پایان دادن به دشمنی 40 ساله با اسرائیل، کنند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش «انتخاب»؛ در ادامه این مطلب آمده است: اقدامات اخیر آمریکا در مورد قرار دادن سیاستمداران عالی رتبه ایران، نظیر محمد جواد ظریف، در لیست تحریم، به نظر، با کارزار ترامپ علیه تهران و اعمال استراتژی «حداکثرِ فشار»، کاملا هماهنگ است.

اما در ساعتهای گذشته، شاهد اتفاقات جدیدی بوده ایم که به نفع ایران است؛ بویژه آنکه تمام طرفها روی فاکتور زمان حساب باز کرده اند. یکی از این اتفاقات، تنشی است که توسط رسانه ها منتشر شده و حکایت از ناخشنودی شدید عربستان از عقب نشینی امارات از ائتلاف این دو در یمن و موضع گیری مخالف ابوظبی در مورد مقابله با تهران و در واقع، بی طرفی در جریان درگیری میان ریاض و تهران است.

این تحول، از این جهت اهمیت زیادی دارد که امارات یک کشور مهم در منطقه محسوب می شود. موضع گیری جدید این کشور، به نوعی به توانایی های دفاعی ایران و قدرت آن برای مقابله منطقه ای، در صورت وقوع مقابله بین ایران، غرب و هم پیمانان آن، اشاره دارد.

اما در مورد تحریمهای آمریکا علیه مسئولان ایرانی که اخرین انها مربوط به ظریف است؛ نشان دهنده هدف گرفته شدن دیپلماسی ایران است که آمریکایی ها بوضوح اثرگذاری و خطر آن برای سیاستهای خود را درک کرده اند و یکی از ثمرات دیپلماسی قدرتمند ایران را عقب نشینی امارات از ائتلاف جنگی علیه یمن می دانند. علاوه بر اینکه موضع گیری پادشاهی عمان، که نزدیک به موضع ایران و منطق آن در بررسی امنیت خلیج فارس است نیز از نتایج همین دیپلماسی ایرانی در منطقه است.

چه بسا آنچه احساس آمریکایی ها در مورد خطر دیپلماسی ایران در مرحله فعلی را تایید می کند، صحبت یکی از مسئولان این دولت در این مورد است که ظریف به اجرای برنامه های مقامات عالیه ایران کمک می کند.

در خصوص موضع اروپا باید گفت که همچنان در حال تبعیت از اراده آمریکاست؛ همانطور که بوریس جانسون، پس از انتخاب بعنوان نخست وزیری بریتانیا، با فشارهای ترامپ علیه ایران، همراه شد.

اما عقب نشینی امارات، مثال محکمی برای بازی ایران با فاکتوری به نام زمان است؛ چرا که پایداری تهران، در ماههای آینده می تواند منجر به نوسان در تصمیم گیری در اروپا هم شده و آغازی باشد بر اندیشیدن دولتهای غربی به امنیت ملی خود، به دور از سرکشی های سران آمریکا و بریتانیا. در این شرایط، ممکن است دومینو، به نفع ایران و همراهانش جا به جا شود.

 

نشریه عمانی:گفت و گو با تهران تنها راه تامین امنیت منطقه است

تهران – ایرنا – روزنامه الوطن عمان نوشت که گفت و گو، همکاری سیاسی، نظامی و هماهنگی مشترک کشورهای منطقه با تهران تنها راه تامین امنیت منطقه است.

روزنامه الوطن چاپ مسقط در گزارشی نوشته "خمیس بن عبید القطیطی" افزود: حوادث اخیر در منطقه میان آمریکا، انگلیس و هم پیمان های آن ها از یک طرف و جمهوری اسلامی ایران از طرف دیگر نتایج مهمی در بر داشت که برجسته ترین آن وجود قدرتی منطقه ای است که می تواند سیاست های خود را با قدرت اجرا کند و آن جمهوری اسلامی ایران است.

الوطن یادآورشد که دشمنان ایران با توجه به نتایج به دست آمده فقط می توانند دو راه را در پیش گیرند، یا باید تهران را به عنوان یک قدرت بین المللی که سیاست های خود را به صورت عادلانه در منطقه اجرا می کند پذیرند و یا اینکه مسیر دیگری که به شکست کشاندن این قدرت و از بین بردن منابع و مصادر قدرت آن است در پیش گیرند که باید گفت همه قدرت های بین المللی دشمن ایران در طول چهار دهه گذشته از اجرای گزینه دوم ناتوان بوده اند.

نشریه عمانی نوشت که بدون شک ناکامی قدرت های جهانی در رویارویی با ایران در بحران اخیر، نشان می دهد که این کشورها خطرات ورود به یک رویارویی نظامی با ایران را درک می کنند زیرا آن ها پیشرفت و جایگاه ایران در معادله قدرت جهانی را به آشکارا مشاهده می کنند.

روزنامه الوطن ادامه داد که حتی اگر پیشرفت ایران را به ضرر منافع خود در آینده بدانند نمی توانند به یک اقدام نظامی و حتی سیاسی علیه تهران اقدام کنند و با سخنان نرم با جمهوری اسلامی سخن می گویند و این نیز از دیگر نشانه های پیروزی و دست برتر ایران در بحران اخیر بود.

از دیگر نتایج این لحن، این است که تکیه کشورهای خلیج فارس بر قدرت های جهانی در پرونده های مختلف، نتایج تضمین شده ای در بر ندارد.

نشریه عمانی تصریح کرد :شاید برخی گمان کنند که عقب نشینی آمریکا و انگلیس برای یافتن زمان مناسب به منظور پایان دادن به درگیری با ایران و یا انتظارفرا رسیدن زمان مناسب برای نبرد و از بین بردن عناصر قدرت تهران است ولی باید گفت که زمان به ضرر آن ها خواهد گذشت زیرا نشانه های تغییرات جغرافیایی – سیاسی در منطقه از هم اکنون آشکار است که یکی از ستوان های اصلی آن ایران است.  

روزنامه الوطن یادآورشد:مشکلی که برخی از کشورهای مخالف ایران دارند این است که فرصت مانور در روابط بین الملل را از خود سلب کرده اند و همه تخم مرغ های خود را در سبد آمریکا گذاشته و با تمام توان بر هم پیمان آمریکایی تکیه کرده اند و این امر هزینه های بسیاری را از نظر مادی و معنوی و حاکمیتی بر آن ها تحمیل کرده است.

نشریه عمانی افزود:پس از اطلاع از نتایج این رقابت و منتفی شدن موضوع رویارویی با ایران و پذیرفتن ایران به عنوان یک قدرت منطقه ای و بین المللی که نسبت به قدرت هایی که از پشت دریا آمده اند از امتیاز در اختیار داشتن برگ برنده موقعیت جغرافیایی برخوردار است، کشورهای منطقه باید سیاست حکیمانه تری را در آینده در پیش بگیرند و برای ایجاد پل های گفت و گو و شراکت امنیتی، سیاسی و نظامی و هماهنگی مشترک با تهران به منظور تامین امنیت منطقه تلاش کنند.

روزنامه الوطن عمان ادامه داد :این مهم از طریق دوری از ایران و توصیف این کشور با صفاتی که به تاریخ پیوسته امکان پذیر نیست بلکه باید این کشور را شریک سیاسی، اقتصادی و امنیتی خود در منطقه به شمار آورند.

باید از سیاست هایی که ایران را دشمن به شمار می آورد دوری کرد و اگر به سیاست های پیش از بحران اخیر ادامه دهیم به این معناست که تاریخ را خوب نخوانده ایم و براین اساس آینده را به طور صحیح نخواهیم دید و باید مسئول نتایج این نگرش باشیم.

به عقیده نشریه عمانی،گفت و گوی اخیر امارات و ایران درباره امنیت مرزهای دریایی می تواند مقدمه و زمینه ساز گفت و گوهای عمیق تر باشد و شاید در آینده اقدام مشابه ازسوی عربستان، ضمانت بیشتر و قوی تری را برای امنیت منطقه فراهم کند.