​عضو جامعه روحانیت مبارز گفت: ما در کشورمان تحزب و تشکل قوی نداریم و در نتیجه این افراد هستند که خود را به عنوان جریان‌ها مطرح می‌کنند، وگرنه واقعا جریان اصلاح طلب، اصولگرا و مستقلین وجود ندارد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

حجت الاسلام و المسلمین سیدرضا اکرمی در گفت‌وگو با ایسنا، در پاسخ به این پرسش که در شرایط فعلی احتمال شکل گیری جریان سوم در انتخابات مجلس آینده چقدر محمتل است؟ اظهار کرد: در همه جای دنیا تفاوت افکار و نظرات وجود دارد و این موضوع که افکار سیاسی و اجتماعی مختلف باشد یک امر طبیعی است، اما در کشور ما معیار و ملاک عمل قانون اساسی و تبعیت از نظرات رهبری به عنوان فصل الخطاب است.

وی ادامه داد: ما باید خود را با این دو اصل مهم تطابق دهیم، اما چون در کشور ما تحزب و تشکل قدرتمند نداریم افرادند که دور هم جمع می‌شوند.

این عضو جامعه روحانیت مبارز با بیان اینکه در ایران جریان‌ها نیستند که تصمیم می‌گیرند، بلکه افراد هستند که نام جریان بر خود می‌گذارند اظهار کرد: این افراد هستند که  دور هم جمع می‌شوند. یکی اسم خود را اصلاح طلب و دیگری اصول گرا می‌نامد و برخی هم معتقدند مستقل هستند. اما صرفا افراد هستند که در این زمینه تاثیرگذار عمل می‌کند و گرنه واقعا جریان اصلاح طلب، اصول گرا و مستقلین وجود ندارد.

اکرمی با اشاره در پیش رو بودن انتخابات اسفند 98 اظهار کرد: در انتخابات آتی هم اولا در کشور شهرهایی داریم که تک نماینده هستند و شهرهای بیش از دو نماینده ندارند که در این مناطق که عمده حوزه‌های انتخابیه را تشکیل می دهند جریان‌ها نیستند پیام‌های سیاسی چندان مطرح نیستند، بلکه رقابت بین اقوام و قومیت‌هاست.

وی تاکید کرد: بعد از آن می‌ماند شهرهای بزرگ که 5 تا 30 نماینده دارند که در آن مناطق نیز می‌توان از تاثیر جریان‌های سیاسی سخن گفت، اما قاطبه حوزه‌های انتخابیه در مجلس چون تک نماینده یا دارای دو نماینده است و بیشتر مسائل خود آن حوزه انتخابیه در گزینش افراد اهمیت دارد، نمی‌تواند جناح بندی‌های سیاسی را در آن جا خیلی جدی گرفت.

 

برگزاری انتخابات مجلس نیازمند یک تحول بزرگ است

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها با تاکید بر اینکه باید به سمت اصلاح مکانیزم انتخاباتی مجلس برویم، گفت: امروز نقش احزاب در انتخابات کم رنگ است اگر حزب نقش پررنگی داشته باشد خودش بهترین گزینه را انتخاب می کند و در قبال نماینده ای که به مجلس معرفی می کند مسئول است.

محمد جواد کولیوند در گفت‌وگو با ایسنا درباره آخرین وضعیت طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در این طرح، بخش استانی- شهرستانی برگزار شدن انتخابات مجلس هم مورد ایراد شورای نگهبان و هم مورد ایراد مجمع تشخیص قرار گرفت و ما مجبور شدیم برای رفع ایرادات شورای نگهبان بخش استانی شدن را حذف کنیم.

وی در ادامه اظهار کرد: اکنون ما در کمیسیون فرصت اصلاح بخش برگزاری انتخابات مجلس به صورت استانی را نداریم اما ما از طرح خود دفاع می کنیم. اگر قرار باشد تحولی در کشور رخ دهد به واسطه این طرح انجام خواهد شد. یا انتخابات باید به صورت استانی محض برگزار شود نظیر انتخابات خبرگان رهبری یا به صورت استانی – شهرستانی. راه حل دیگری وجود ندارد.

رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس تصریح کرد: اساس کار ما در برگزاری انتخابات به صورت استانی ارتقای جایگاه شوراها است. ما در انتخابات استانی به دنبال این بودیم که شوراها مدیریت شهر را به دست بگیرند. ما به دنبال این هستیم که مجلس را ملی و شوراها را منطقه‌ای و محلی ببینیم.

نماینده مردم کرج در ادامه تاکید کرد: ایراداتی را شورای نگهبان به بخش استانی- شهرستانی شدن انتخابات مجلس گرفته است و ما نیز پاسخ داده ایم و ایراداتی هم کمیسیون نظارت مجمع مطرح کرده است که بنده در دو جلسه پاسخ داده ام اما از آنجا که فرصت اصلاح وجود نداشت ما این بخش را حذف کردیم.

کولیوند در ادامه در پاسخ به این سوال که عده‌ای معتقد بودند که با برگزاری انتخابات به صورت استانی- شهرستانی پای دارندگان قدرت و ثروت به مجلس باز می شود، گفت: من این موضوع را رد می کنم. ما باید به دنبال درست کردن مکانیزم انتخاباتی باشیم. امروز نیز عده‌ای با قدرت و ثروت می توانند به مجلس راه یابند. راه نجات ما ایجاد یک تحول بزرگ در انتخابات مجلس است.

وی افزود: امروز نقش احزاب در انتخابات کم رنگ است اگر حزب نقش پررنگی داشته باشد خودش در گام اول بهترین گزینه را انتخاب می کند و در قبال نماینده ای که به مجلس معرفی می کند مسئول است و از سوی دیگر عواقب انتخاب خود را نیز بر عهده می گیرد. اما امروز اینگونه نیست. امروز یک حزبی در نزدیکی انتخابات شکل می گیرد و یک لیست انتخاباتی ارائه می دهد و سپس می رود تا چهار سال بعد. به عبارت دیگر احزاب ما روی کاغذ وجود دارند.