سردبیر روزنامه الشروق مصر در یادادشتی بر ضرورت مذاکره مستقیم عرب‌ها با ایران برای نجات منطقه از منفعت طلبی‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی و فیصله یافتن باج گیری‌های ترامپ از کشورهای عربی تاکید کرد.

الشروق: عربستان مانند امارات هیئتی به ایران می فرستد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

  «عماد الدین حسین»، سردبیر روزنامه الشروق مصر در یادداشتی با عنوان «چرا عرب‌ها و ایران مستقیم با هم مذاکره نمی‌کنند؟، عرب‌ها را به جای باج‌دهی به آمریکا به رفع اختلافاتشان با تهران از طریق گفت‌وگوی مستقیم دعوت کرد.

در این یادداشت آمده است: وقتی ایالات متحده تحت رهبری دونالد ترامپ می‌خواهد بهای هر کاری را که انجام می‌دهد از قبل به دست بیاورد، چرا عربستان و امارات از یک طرف و ایران از طرف دیگر مستقیماً مذاکره نمی‌کنند تا به بیک توافق دائمی مبتنی بر حسن همسایگی برسند؟ به جای اینکه دو طرف و همه منطقه در دام باج خواهی آمریکا قرار گیرند که فقط به نفع اسرائیل و همه دشمنان منطقه است؟!

حسین تصریح کرد: من این پیشنهاد را می‌نویسم و می‌دانم اجرای آن عملا دشوار است بخصوص پس از اینکه دولت آمریکا موفق شده است کشورهای عربی را متقاعد کند که واشنگتن منطقه را از تهدید ایران محافظت می‌کند.

وی با بیان اینکه سعی در تبرئه کردن ایران ندارد، افزود: اغلب کشورهای عربی خلیج فارس برای مقابله با تهدید ایران گاهی اوقات به قدرت آمریکا متوسل می شوند و گاهی دیگر خود را به اسرائیل نزدیک می‌کنند.

نویسنده با طرح این سوال که آیا کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و ایران این روزها آماده مذاکره با یکدیگرند، گفت: پاسخ منفی است، اما به نفع طرفین است که به جای اینکه خود را تسلیم باج گیری واشنگتن و تل آویو کنند با ایران وارد مذاکره شوند تا به راه حلی میانه برای مشکلاتشان دست یابند.

الشروق نوشت: منطقه در مقطع اخیر شاهد تنش بوده است. اتفاقاتی اعم از حمله به کشتی‌های اماراتی و عربستانی در آب‌های خلیج (فارس)، تشدید حملات جنبش الحوثی به مواضع و تاسیسات سعودی تا توقیف کشتی‌های انگلیس و ایران و پهپاد آمریکایی که توسط ایران بر فراز تنگه هرمز سرنگون شد.

این روزنامه ادامه داد: ایالات متحده به زبان ترامپ صریحاً گفته است که برای تأمین منابع نفت خلیج (فارس) با ایران جنگ نخواهد کرد، بلکه برای اسرائیل می‌جنگد. ترامپ لحظه‌ای از تحقیر کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و گروکشی از آنها دست برنمی‌دارد و در صورت محافظت از عرب‌ها در برابر ایران از آنها چیزی طلب می‌کند.

به باور نویسنده منافع آمریکایی‌ها مستلزم ادامه درگیری با ایران برای تضمین موجودیت آنها در منطقه است ، بنابراین باید تصور کنیم که این منافع آمریکایی و به تبع آن اسرائیلی ممکن است به حدی پیشرفت کند که آتش جنگ هر چند محدود میان ایران و کشورهای عربی حاشیه خلیج (فارس) را شعله ور کند تا دستیابی واشنگتن به بهای آن تضمین شود و چیزی هم عاید عرب‌ها نشود.

الشروق نوشت: این سؤال دوباره مطرح است که وقتی آمریکا و متحد آن اسرائیل فقط منافع خود را می‌خواهند، چه چیزی باعث می شود عربستان، امارات، بحرین و ایران از نشستن و مذاکره در مورد یک توافق جامع برای حفظ ثروت و ظرفیت‌های همه طرف‌ها به دور از باج خواهی غربی امتناع کنند؟ باز هم مسئله آنقدر ساده نیست که ما در مورد آن صحبت می‌کنیم، اما با این وجود فقط باید تلاش کنیم و امیدوار باشیم.

نویسنده با اشاره به ادعای عرب‌ها درباره تلاش ایران برای تسلط بر منطقه گفت: ایران این موضوع را رد می‌کند و می‌گوید که خواهان حسن همسایگی است، اما مهم عمل و نه حرف است.

وی افزود: سوال اینجاست که وقتی ایران و عرب‌های خلیج (فارس) متوجهند که برای حمایت یا مداخله بین المللی باید هزینه سنگینی را پرداخت کنند، چرا مذاکرات مستقیم را برای دستیابی به یک توافق جامع پیاده نمی‌کنند.

الشروق به خبر چهار روز پیش یک رسانه وابسته به رژیم صهیونیستی اشاره کرد و گفت: پایگاه خبری صهیونیستی دبکا، نزدیک به نهادهای اطلاعاتی رژیم صهیونیستی به نقل از منابع ویژه خود مدعی شد که عربستان و امارات تماس‌هایی مخفیانه در رابطه با امنیت کشتیرانی در خلیج (فارس) با ایران برقرار کرده‌اند.

این پایگاه افزود: امارات و عربستان به این نتیجه رسیده‌اند که اهداف دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در رابطه با ایران با اهداف ریاض و ابوظبی تطابق ندارد و احتمال دارد عربستان هم مثل امارات هیئتی را به ایران اعزام کند.

نویسنده تصریح کرد: از صمیم قلبم آرزو می‌کنم خبر دبکا درست باشد. اگرچه درباره همه اخبار این رسانه تردید دارم. این به نفع اسرائیل نیست که کشورهای عربی حاشیه خلیج (فارس) با ایران به هرگونه تفاهمی دست یابند و خلاف این قضیه درست است تل آویو آروز می‌کند روزی بیاید که آتش بزرگ (جنگ) بین عرب‌ها و ایران و اهل تسنن و شیعیان شعله ور شود.

وی افزود: وقوع این اتفاق بدان معنی است که اعراب خلیج فارس از تل آویو درخواست کمک خواهند کرد و اسرائیل این درخواست را فرصتی برای نابود کردن توانمندی‌های ایران در همه زمینه‌ها ، نه تنها انرژی هسته‌ای بلکه لبنان و غزه می‌بیند و ایالات متحده هم آخرین موجودی صندوق‌های عرب را بالا می‌کشد.

در پایان آمده است: نتیجه نهایی از بروز آتش جنگ این است که عرب‌ها و ایران صدها سال به عقب بر می‌گردند و اسرائیل روی ویرانه‌های عربی و اسلامی پادشاهی می‌کند.

منبع: فارس