​ یک هفته پس از برگزاری کنفرانس ضد ایرانی بحرین درباره آنچه تامین امنیت دریانوردی در منطقه خلیج فارس ادعا شد، «بوریس جانسون» نخست وزیر انگلیس در گفت وگوی تلفنی با «حمد بن عیسی آل خلیفه» شاه بحرین تصریح کرد که دولت این کشور به توافق هسته ای ایران پایبند است.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

یک سخنگوی دفتر نخست وزیری عنوان کرد جانسون درباره ضرورت کاهش تنش ها در منطقه خلیج فارس هم تاکید کرده است.

دولت انگلیس پس از ناکامی در ایجاد ائتلاف دریایی اروپایی در منطقه خلیج فارس در کنفرانس هفته گذشته بحرین، موافقت خود را برای پیوستن به یک ماموریت بین المللی دریایی با ادعای حفاظت از کشتی های تجاری درتنگه هرمز اعلام کرده که «عمدتا مبتنی بر امکانات نظامی موجود در منطقه خواهد بود».

وزیر امور خارجه انگلیس پیشنهاد داده تا رهبری یکی از گروه های بین المللی اقدام دریایی برای همراهی کشتی های تجاری را به عهده بگیرد.

این گروه با هدف ارتقاء همکاری بین کشورها در مورد مسایل دریانوردی تشکیل شده و به نظر می رسد انگلیس که به شدت از ضعف قوای نظامی دریایی رنج می برد و در حالی که طرح ائتلاف دریایی اروپایی این کشور شکست خورده است، برای آنچه که «اطمینان از امنیت کشتی های تجاری در تنگه هرمز» ادعا می کند، با نیروهای آمریکایی همکاری خواهد کرد.

با این حال در این ماموریت اشاره ای به ائتلاف نظامی به رهبری آمریکا موسوم به عملیات «سنتینل» که کشورهای اروپایی با پیوستن به آن مخالف هستند، اشاره ای نشده است.

«دامینیک راب» وزیر امور خارجه انگلیس می گوید:‌ هدف ما این است که بتوانیم گسترده ترین حمایت بین المللی را برای تامین آزادی تردد در منطقه آن‌ طور که تحت قوانین بین المللی از این اصل پاسداری می شود تامین کنیم.

وی افزود: رویکرد ما نسبت به ایران تغییر نکرده است، ما نسبت به همکاری با ایران و شرکای بین المللی مان برای عادی سازی موقعیت و نیز حفظ قرارداد هسته ای متعهد هستیم.

«راب مکر» سفیر انگلیس درتهران هم ضمن بازنشر بیانیه دولت این کشور، در توییتر نوشت وزیر خارجه انگلیس تاکید کرده که رویکرد لندن نسبت به ایران تغییری نکرده و برای کاهش تنش و پشتیبانی از برجام با ایران «همکاری خواهد کرد».

همچنین بر اساس گزارش دفتر نخست وزیری انگلیس، جانسون در گفت وگوی تلفنی با شماری از رهبران کشورهایی که پیروزی وی در انتخابات انگلیس را تبریک گفتند، اهمیت برجام را مورد تاکید قرار داده است.