وزیرپیشین انرژی آمریکا تحریم ظریف را یکی از عجیب ترین اقدامات ترامپ دانست

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

"ارنست مونیز" وزیر پیشین انرژی آمریکا در مصاحبه با شبکه تلویزیونی سی ان ان گفت که اقدام دولت ترامپ در تحریم وزیر خارجه ایران عملی عجیب و نامانوس بوده و درصورت از دست رفتن توافق هسته ای، دسترسی های بالقوه ای که به برنامه هسته ای این کشور وجود داشت از دست خواهد رفت.

سی ان ان روز پنجشنبه در مصاحبه اختصاصی از مونیز پرسید، شما از افرادی بودید که به شدت درگیر توافق هسته ای ایران بوده و در کنار "جان کری" (وزیرخارجه وقت آمریکا) ملاقات هایی با محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران داشتید، از آنجایی که به داشتن یک کانال ارتباطی با ایران تاکید دارید، نظر شما درباره تحریم چنین دیپلماتی چیست؟

وزیر پیشین انرژی آمریکا(2013-2017 میلادی) در پاسخ به ا ین پرسش گفت: تصور می کنم که تحریم کردن چنین وزیر خارجه ای (ظریف) یکی از نامانوس ترین و عجیب ترین اقدامات دولت ترامپ بوده است.

وی اظهار داشت: چرا که رئیس جمهوری آمریکا خواستار مذاکره با ایران است و از گفت و گوی بدون پیش شرط با طرف ایرانی سخن می گوید، انجام چنین کاری که ایران را پیشتر با تحریم ها قفل ساخته اید، بسیار دشوار است.

این مقام سابق آمریکایی ادامه داد: از سوی دیگر ترامپ بطور موازی تلاش برای مذاکره با کره شمالی و حتی روسیه دارد؛ ترامپ به نوعی "دیپلماسی شخصی" را در سطح رهبری کشور دنبال می کند، اما مشکل آنجا است، زمانی که سطح مذاکرات به لایه های پائین تر و فنی و کارشناسی منتقل شود، مانند آنچه ما برای توافق هسته ای 2015 ایران انجام دادیم، مشکلات عیان می شوند.

مونیز افزود: در مورد ایران، اگر توافق هسته ای را بطور کامل از دست بدهیم، که البته آمریکا از آن خارج شده و دیگر طرف های اروپایی را نیز تهدید می کنیم، آنگاه نه تنها امکان محدود ساختن مستقیم برنامه هسته ای ایران را از دست خواهیم داد بلکه در دراز مدت  قابلیت های بی سابقه ای که در زمینه شفاف سازی، راست آزمایی و حقوق بازرسی در اختیار داشتیم نیز از دست خواهیم داد که این موضوع می تواند تمامی دسترسی های لازم برای آنکه اطمینان یابیم ایران فعالیت های هسته ای پنهانی ندارد و این امر ممکن است  به از سرگیری برنامه هسته ای ایران منجر شود را نیز از دست میدهیم.

صحبت های وزیر پیشین انرژی آمریکا در حالی مطرح می شود که آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکنون در 15 گزارش خود پایبندی ایران به توافق هسته ای و عدم انحراف در این برنامه را مورد تایید قرار داده است.

محمد جواد ظریف وزیرخارجه ایران روز  9 مرداد ماه (31جولای) از سوی آمریکا تحریم شد.دفتر کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا دلیل تحریم وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران را تبعیت مستقیم یاغیر مستقیم وی از رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران اعلام کرده است.

ظریف پیشتر (اوایل تیر) که احتمال تحریم او را مطرح کرده بودند، در مصاحبه با روزنامه نیویورک‌تایمز گفته بود: «هر کس که من را می‌شناسد می‌داند که من یا خانواده‌ام ملکی در خارج از ایران نداریم. من شخصاً حتی حساب بانکی هم در خارج از ایران ندارم. ایران کل زندگی و تنها تعهد من است بنابراین، من هیچ مشکل شخصی با تحریم‌های احتمالی ندارم.»

 حسن روحانی رئیس جمهوری ایران روز  سه شنبه (15 امردادماه)  در دیدار وزیر، معاونان و مدیران ارشد وزارت امور خارجه گفت: سیاست خارجی مربوط به کل ملت ایران است و وزارت خارجه و شخص وزیر خارجه وقتی در سیاست بیرونی ما و خارجی ما حرف می زند  به عنوان نماینده کل ملت ایران است .

سرلشگر قاسم سلیمانی نیز در دیدار صبح همانروز  با محمد جواد ظریف تاکید کرد: اقدام آمریکا در تحریم شما ثابت کرد که جنابعالی بعنوان مسئول سیاست خارجی کشور، تاثیری عمیق بر افکار عمومی و بویژه مردم آمریکا نسبت به جهالت رهبران این کشور دارید.