ایرنا: سخنان وانگ یی بیانگر حمایت چین از فرانسه در برابر سخنان تازه دونالد ترامپ علیه اقدامات پاریس است.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

وزیر امور خارجه چین در تماسی تلفنی با رئیس‌جمهوری فرانسه بر اهمیت حفظ برجام و ضرورت کاهش تنش‌ها درباره توافق هسته‌ای ایران تأکید کرد.

خبرگزاری شینهوا گزارش داد: وانگ یی در تماسی تلفنی با امانوئل ماکرون بر تمایل پکن برای همکاری با پاریس به منظور کاهش تنش‌های ایجاد شده پیرامون مسائل هسته‌ای ایران تأکید کرد.

وانگ یی همچنین از میانجیگری فرانسه در خصوص مسائل هسته‌ای ایران حمایت و اظهار کرد: پایبندی به برجام به منزله حفاظت از چندجانبه‌گرایی، انصاف، عدالت و صلح و ثبات منطقه ای است.

سخنان وانگ یی بیانگر حمایت چین از فرانسه در برابر سخنان تازه دونالد ترامپ علیه اقدامات پاریس است.     

ترامپ روز جمعه در توئیتی نوشت: می دانم که مکرون نیت خوبی دارد؛ مثل بقیه، ولی هیچ کس از طرف واشنگتن حرف نمی‌زند؛ جز خود آمریکا. هیچ کس به هیچ شکل و نوعی حق نمایندگی از طرف ما را ندارد.

ژان ایو لودریان وزیر امور خارجه فرانسه نیز در واکنش به سخنان ترامپ در مورد ایران، گفت: ابراز مواضع سیاسی از سوی پاریس، مستقل  با توجه به علاقه و تعهد فرانسه به صلح و امنیت در منطقه و تلاش برای جلوگیری از تشدید تنش ها در غرب آسیاست.

همچنین وزارت خارجه فرانسه با انتشار بیانیه ای در واکنش به سخنان ترامپ، تأکید کرد؛ «تعهد پاریس برای کاهش تنش‌ها به هیچ مجوزی نیاز ندارد.»

این بیانیه اضافه کرد: «فرانسه به توافق وین (برجام) که مانعی در مقابل اشاعه هسته‌ای بوده، پایبند و همانند دیگر اعضای این توافق به جز آمریکا، به امضای خود احترام می گذارد.