معاون وزیر خارجه روسیه در دیدار با سرپرست نمایندگی اتحادیه اروپا در مسکو، اوضاع کنونی پیرامون برجام و برخی ابعاد مسئله کنترل تسلیحات با توجه به توقف اجرای پیمان نابودی موشک‌ها را مورد بررسی قرار داد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «تاس»، "سرگئی ریابکوف" معاون وزیر امور خارجه روسیه و "مارکوس ادِرر" سرپرست نمایندگی سیاسی اتحادیه اروپا در مسکو، در نشستی اوضاع پیرامون برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و برخی ابعاد مسئله کنترل تسلیحات در جهان را مورد بررسی قرار دادند.

بر اساس اطلاعات منتشره از سوی وزارت امور خارجه روسیه، در این دیدار که روز دوشنبه انجام گرفت، وضعیت پیرامون برخی ابعاد موضوع کنترل تسلیحاتی با توجه به توقف اجرای پیمان نابودی موشک‌های برد کوتاه و متوسط به ابتکارعمل آمریکا و همچنین مسئله تلاش بین المللی برای ادامه اجرای پایدار برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) درباره برنامه هسته‌ای ایران مورد بررسی طرفین قرار گرفت.

جزییات بیشتری درباره این دیدار  و مذاکرات دو طرف منتشر نشده است.

معاون وزیر خارجه روسیه پیش از این نیز اوضاع کنونی پیرامون برجام را در نشستی  با سفرای انگلیس، فرانسه و آلمان در مسکو مورد بررسی قرار داده و بر مواضع روسیه در این باره تأکید کرده بود.

ریابکوف در این نشست تاکید کرده بود که ضروری است تا تلاش‌های جمعی همه شرکت کنندگان در برجام از جملهسه کشور اروپایی در جهت حفظ توافقات و تامین ادامه تحقق کامل برجام و اجرای تعهدات همه طرفین با توجه به اصل تقابل که از ابتدای امر پایه و اساس توافق هسته‌ای بوده، فعال‌تر از گذشته شود.

 

شکست سفر ضد ایرانی بولتون؛ انگلیس از برجام حمایت کرد

 

خبرگزاری ایرنا : بولتون گفت‌وگو با انگلیس درباره ایران را به بعد موکول کرد.پیشتر گفته می‌شد ترغیب انگلیس برای سخت‌گیری بیشتر علیه ایران یکی از اهداف بولتون در سفر به لندن است. قبل از دیدار او با «بوریس جانسون» نخست وزیر جدید بریتانیا، سخنگوی دفتر نخست وزیری گفته بود که موضع لندن در قبال توافق هسته‌ای ایران (برجام) تغییر نکرده و همچنان پایبند به این توافق است.

جان بولتون برخلاف درخواست اولیه اش از انگلیس در خصوص اتخاذ مواضع سخت‌گیرانه در قبال ایران و همچنین پرهیز از همکاری با هوآوی، گفته است که ممکن است رایزنی درباره ایران و چین به بعد موکول شود.

خبرگزاری رویترز دوشنبه شب گزارش داد: مشاور امنیت ملی کاخ سفید به مقام‌های بریتانیا گفته؛ شاید بهتر باشد گفت‌وگوها درباره مسائلی مانند ایران، چین و شرکت هوآوی به زمانی دیگر موکول شود، زیرا در زمان حاضر اولویت بریتانیا تمرکز بر خروج از اتحادیه اروپا در روز ۳۱ اکتبر 2019 (9 آبان 1398) است.

رویترز افزود؛ پیشتر گفته می‌شد ترغیب انگلیس برای سخت‌گیری بیشتر علیه ایران یکی از اهداف بولتون در سفر به لندن است. قبل از دیدار او با «بوریس جانسون» نخست وزیر جدید بریتانیا، سخنگوی دفتر نخست وزیری گفته بود که موضع لندن در قبال توافق هسته‌ای ایران (برجام) تغییر نکرده و همچنان پایبند به این توافق است.

روزنامه «ساندی اکسپرس» پیشتر گزارش داده بود که آمریکا دو کمپین فشار حداکثری همراه با تحریم ایران و جلوگیری از گسترش شرکت هوآوی چین را دنبال می‌کند و خواستار همکاری ائتلافی بریتانیاست.

یک منبع آگاه به این روزنامه گفته بود که بولتون همچنین تلاش خواهد کرد تا لندن را  به اعلام «مرگ» توافق هسته‌ای ایران، موسوم به برجام قانع کند؛ سپس فشار بیشتری را بر ایران - که بتازگی یک نفتکش که با پرچم بریتانیا در حرکت بود را به بهانه ارتکاب تخلفات کشتیرانی توقیف کرده است- وارد کند.

بولتون که از دیروز (یکشنبه) به لندن سفر کرده، قرار است روز سه شنبه نیز دیدارهای مختلفی با مقامات انگلیس از جمله وزیر دفاع این کشور داشته باشد.