ایرنا : "عبدالباری عطوان" تحلیلگر مسائل منطقه و سردبیر روزنامه رای الیوم نوشت: آزادسازی نفتکش ایرانی نه تنها یک پیروزی بزرگ برای ایران بلکه شکست بزرگ و خفت باری برای آمریکا بود.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

عطوان در سرمقاله روزنامه رای الیوم نوشت: مسئولان ایرانی، بحران نفتکش ها را با قدرت و هوشمندی مدیریت کردند.

وی اضافه کرد: درخواست آمریکایی ها برای مصادره این نفتکش از طرف نزدیکترین هم پیمان ها با تحقیر روبرو شد.

جان بولتون مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری آمریکا سه روز پیش به لندن سفر و با نخست وزیر انگلیس دیدار کرد و برای حفظ آبروی دولت و رئیس خود فشار زیادی برای جلوگیری از آزادسازی کشتی ایرانی وارد کرد ولی همه این تلاش ها با شکست روبرو شد زیرا دولت انگلیس می خواست خود را از سیاست های احمقانه آمریکا کنار بکشد و به فکر منافع خود در منطقه و تسریع آزادسازی کشتی توقیف شده خود در بندرعباس باشد.

توقیف نفتکش ایرانی با تشویق دولت ترامپ و با دلایل تحریک آمیز غیر قانع کننده، اشتباه بزرگی بود که انگلیس مرتکب شد زیرا فکر می کردند که ایرانی ها تسلیم می شوند و عذرخواهی می کنند.

از ابتدا و بویژه از زمانی که ایت الله  علی خامنه ای رهبر انقلاب اسلامی به انگلیس هشدار داد، روشن بود که ادامه توقیف نفتکش ایرانی با مقابله به مثل ایران و یا اقدامی بزرگتر روبرو خواهد شد.

پس از گذشت دو هفته که به این هشدارها توجهی نشد، رهبر انقلاب اسلامی ثابت کرد که به گفته خود عمل می کند و نیروهای سپاه پاسداران، یک کشتی انگلیسی را مانند گوسفند از میان چهار ناو جنگی آمریکایی بیرون کشیدند و تصاویر این عملیات را نیز ثبت و ضبط کردند.

مسئولان انگلیسی در این موضوع دو بار اشتباه کردند، ابتدا زمانی که به درخواست آمریکایی ها، نفتکش ایرانی را توقیف کردند و دوم زمانی که تهدیدها و هشدارهای ایران را جدی نگرفتند ولی توانست اشتباه خود را به سرعت جبران و از پذیرش درخواست جان بولتون درباره مصادره نفتکش خودداری و تا حدودی استقلال خود را حفظ کنند، برخلاف دولت آمریکا که مانند عروسکی در دست لابی های صهیونیستی است.

بارها گفتیم و تکرار کردیم که ایران در وضعیت و حالتی استشهادی است که می توان این وضعیت را از سرنگون کردن پهپاد آمریکا بر فراز تنگه هرمز، کاهش تعهدات و بازگشت به غنی سازی اورانیوم و فعال سازی راکتور اب سنگین اراک در پایان مهلت دو ماهه به اروپایی ها مشاهده کرد.

ترامپ اشتباه کرد زمانی که فکر کرد ایران نیز مانند هم پیمانان عرب وی عمل خواهد کرد که مقابل درخواست هایش تسلیم می شوند و درهای خزانه خود را بدون هیچ اعتراضی به رویش می گشایند.

از امروز به بعد نفتکش های ایرانی در همه تنگه های جهان از جمله جبل الطارق با آزادی کامل عبور خواهند کرد و هیچ کشوری از جمله آمریکا، جرات توقیف آن ها را نخواهد داشت زیرا می داند که پاسخ آن ها آماده است، مانند آنچه برای انگلیس و برزیل اتفاق افتاد.

یادآوری این نکته لازم است که برزیل تلاش کرد به درخواست آمریکا به کشتی های ایرانی و عزت ملی این کشور تعرض کند و از ارایه سوخت به کشتی های ایرانی پس از تخلیه محموله های آن ها خودداری کرد که با پاسخ قاطع ایران مبنی بر ممنوعیت کامل واردات گوشت از این کشور روبرو شد.

دولت ترامپ نخستین بخش از جنگ در خلیج را از نظر نظامی و معنوی باخت و خود را از پاسخ به سرنگونی پهپاد خود ناتوان یافت و در مرحله بعد اعتبار خود را با ادعای دروغ سرنگونی پهپاد ایرانی از دست داد.

ترامپ درحالی مدعی سرنگون کردن پهپاد ایرانی شد و اعلام کرد که فیلم آن را منتشر می کند که ما یک ماه است منتظر این فیلم هستیم و چنان که مشخص است این انتظار به طول خواهد انجامید.

سیاست چشم در برابر چشم و نفتکش در برابر نفتکش تنها زبانی است که دولت ترامپ و هم پیمان های آن می فهمند و ایرانی ها کسانی نیستند که تسلیم شوند و از گرسنگی بمیرند، آن ها از حق قانونی خود در زندگی عزتمند و کسب عوامل قدرت برای دفاع از خود کوتاه نمی آیند.

انگلیس هشدارهای ایران را جدی گرفت و تسلیم شد و نفتکش ایرانی را آزاد کرد و ما اطمینان داریم که دولت ترامپ نیز در پایان تسلیم خواهد شد و به توافق هسته ای بازخواهد گشت و تحریم های ظالمانه ایران را لغو خواهد کرد زیرا دیگر گزینه ها برای وی و هم پیمان هایش در منطقه و جهان گران تمام خواهد شد.

ترامپ چیزی از عزت ملی نمی داند و نمی داند ملت ها و در راس آن ها ملت ایران و هم پیمان های آن در محور مقاومت هستند که خون و جان خود را فدای این عزت و کرامت می کنند.

پیروزی ایران در موضوع توقیف و آزادی نفتکش گریس ۱ پیام هایی برای رژیم صهیونیستی و هم پیمان های جدید عرب آن دارد که امیدواریم این پیام را با تمام جزییات آن ها درک کنند.

این یک پیروزی برای محور مقاومت و آغاز فجر جدیدی برای امت اسلامی و آغاز عصر شکست هیمنه آمریکا و رژیم صهیونیستی است.