​ استاد حقوق و روابط بین‌الملل دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات تاکید کرد: طنز است که بریان هوک بخواهد برای ایران، منطقه و جامعه بین‌المللی نسخه جدیدی بپیچد و تاریخ بنویسد. محمدجواد ظریف هم مورخ نیست بلکه او یک دیپلمات است و اظهارنظرهایش را براساس تحلیل‌های دانشمندان و پژوهشگران علوم سیاسی و یافته‌های مورخان مطرح می‌کند اما هوک که فردی فاقد مطالعه است، بدون منبع اظهارنظر کرده است.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

مهدی ذاکریان در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا، به سخنان اخیر برایان هوک رئیس کارگروه اقدام ایران در وزارت امور خارجه آمریکا در مورد عدم نقش‌آفرینی سازمان اطلاعات جاسوسی آمریکا (سیا) در کودتای ۲۸ مرداد اظهارداشت: تاریخ را نه برایان هوک می‌نویسد و نه محمدجواد ظریف. تاریخ براساس اتفاقات رخ داده نوشته می‌شود. تاریخ پدیده‌ای است که با مشاهدات و رویت اتفاقات و رخدادها به ثبت رسیده و به صفحه آمده است.

وی ادامه داد: آنچه مورخان داخلی و خارجی – که از قضا اکثرشان هم آمریکایی هستند – از کودتای ۲۸ مرداد دیده‌اند و همچنین اسنادی که در این رابطه منتشر شده است، نشان می‌دهد عوامل متعددی در کودتای ۲۸ مرداد در کنارهم قرار گرفتند تا دولت منتخب مصدق برکنار شده و شاه مجددا به قدرت بازگردد.

این تحلیلگر ارشد مسائل سیاست خارجی با بیان اینکه یکی از عوامل اصلی در کودتای ۲۸ مرداد، نقش‌آفرینی بیگانگان بودند، اظهار داشت: بیگانگان در کودتای ۲۸ مرداد، نقش طراحی کودتا و گردهم آوردن عوامل داخلی را برعهده داشتند یعنی نه تنها باید نقش و حضور مستقیم عوامل خارجی را در کودتای ۲۸ مرداد مدنظر داشته باشیم بلکه نقش آنان را در تحریک و گردهم آمدن عوامل داخلی نباید نادیده بگیریم.

ذاکریان افزود: آنطور که مورخان گفته اند نیروهای بیگانه در انجام کودتای ۲۸ مرداد، هزینه مادی نیز کرده‌اند و پول نیز خرج کرده‌اند بنابراین بی‌تردید بیگانگان در حاکمیت ملی ایران دخالت کرده‌اند.

انگلیس طراح و آمریکا مجری کودتای ۲۸ مرداد بود

وی با بیان اینکه  انگلیس و ایالات متحده آمریکا در کودتای ۲۸ مرداد نقش پررنگی را ایفا کردند، تصریح کرد: انگلیس طراح و آمریکا مجری کودتای ۲۸ مرداد بود. دلیل اینکه انگلیسی‌ها نقش مجری اصلی کودتا را برعهده نداشتند، به خاطر آن است که روابط تهران و لندن در آن زمان قطع شده بود و سفارتخانه این کشور در ایران تعطیل بود و به همین خاطر، ‌ سخت بود که آنها بتوانند نقش مجری اصلی کودتا را ایفا کنند.  

این استاد دانشگاه با بیان اینکه اسناد و خاطرات کرمیت روزولت درباره نقش آمریکا و انگلیس در کودتای ۲۸ مرداد موجود است، خاطرنشان کرد: طنز است که برایان هوک بخواهد برای ایران، منطقه و جامعه بین‌المللی نسخه جدیدی بپیچد و تاریخ بنویسد. محمدجواد ظریف هم مورخ نیست بلکه او یک دیپلمات است و اظهارنظرهایش را براساس تحلیل‌های دانشمندان و پژوهشگران علوم سیاسی و یافته‌های مورخان مطرح می‌کند اما هوک که فردی فاقد مطالعه است، بدون منبع اظهارنظر کرده است.

ذاکریان با اشاره به اذعان چندین مقام بلندپایه آمریکایی مبنی بر نقش دادن ایالات متحده در انجام کودتای ۲۸ مرداد و سقوط دولت مصدق ابراز داشت: چندین مقام بلندپایه آمریکایی به صورت رسمی به نقش آمریکا در کودتای ۲۸ مرداد اقرار و از نقش‌آفرینی کشورشان در این مسئله ابراز تاسف کرده‌اند.

وی در عین حال گفت: هوک در برهه‌ای قرار گرفته که کلیه عملیات‌های ضدایرانی «تیم بی» شامل تروریسم اقتصادی، قطع صادرات دارو و غذا به ایران و اعمال شدیدترین فشارهای ضدانسانی در تاریخ روابط بین‌الملل با مقاومت ملت ایران با شکست روبه‌رو شده و نظام بین‌المللی رفتار ایالات متحده را تقبیح می‌کند، در چنین شرایطی هوک و دارودسته آقای ترامپ برای کسب وجهه و فرافکنی شکست‌هایشان سعی می‌کنند با انتصاب کودتا به چند گروه که نقش مستقلی و اثرگذاری در آن نداشتند، برای آمریکا وجهه ای کسب کرده و از فشارها رهایی یابند.

این کارشناس ارشد مسائل آمریکا اضافه کرد: آمریکایی‌ها در مرحله دشواری قرار گرفته‌اند چون ملت ایران در برابر فشارهای «تیم بی» مقاومت کرده است.   «تیم بی» که فکر می‌کرد با این فشارها اعتراضات وسیعی در داخل کشور رخ داده و آنها بدون هیچ هزینه‌ای موفق به تغییر نظام می‌شود، تیرشان به سنگ خورده است.

ذاکریان درباره منبع سخنان هوک هم یادآور شد: هم «تیم بی» و هم تیم امنیت ملی آمریکا، تیم علم و اهل مطالعه‌ نیستند و افراد مطلع و آگاهی نیز به آنها مشاوره نمی‌دهند. آنها حتی اطلاعاتشان نسبت به مسائل روز نیز ناقص و کانالیزه است چه برسد به آنکه بخواهند درخصوص مسائل تاریخی و پیچیده مطالعه کرده و اظهارنظر کنند.

دولتمردان ترامپ نه مورخ اند و نه اهل مطالعه 

وی با بیان اینکه سخنان مطرح شده از جانب هوک و همچنین بخش اعظمی از اظهارات اعضای دولت ترامپ ساخته و پرداخته بخشی از اپوزیسیون خارج‌نشین مقیم آمریکا است، عنوان کرد: اپوزیسیون خارج‌نشین مقیم آمریکا تلاش می‌کند از تضاد موجود در روابط ایران و رژیم ترامپ استفاده کرده و از طریق «تیم بی» و افرادی چون پمپئو و هوک به قدرت دست پیدا کند بنابراین چنین سخنانی را به عنوان خبر و تحلیل در اختیار مقامات آمریکایی می‌دهد وگرنه دولتمردان ترامپ نه مورخند و نه اهل مطالعه.

استاد حقوق و روابط بین‌الملل با بیان اینکه تیمی که چنین اطلاعاتی را به مقامات آمریکایی می‌دهد فاصله جدی با درک ایرانیان و جغرافیای ایران دارند، گفت: این تیم برای رسیدن به قدرت انتخاب‌های نادرستی دارد و اعضای آن فاقد شناخت درست و تحلیل مبتنی بر واقعیات از شرایط هستند و این گونه رفتارها، بیش از آنکه به آنها کمک کند، موجب دوری بیشتر مردم از آنها می‌شود.

رفتارهای غلط برخی از مخالفان به جمهوری اسلامی کمک کرده تا قوی‌تر شود

ذاکریان ادامه داد: ابزارهای قدرت سخت هر چند، ابراز مهمی است و می‌تواند منجر به دستیابی به قدرت شود ولی موقتی است و عدم همراهی مردم موجب می‌شود به مرور زمان، آن قدرت تضعیف شده و فروبپاشد اما نظام‌های سیاسی مبتنی به رای و پشتیبانی مردمی، ابزارشان با گذشت زمان قوی‌تر می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه رفتارهای غلط برخی از مخالفان نظام به جمهوری اسلامی کمک کرده تا قوی‌تر شود، اظهار داشت: در مورد حمله مجاهدین خلق به مناطق مختلف کشور در سال ۶۷ از مردم سوال کنید. هیچ کسی با جنایت‌های رخ داده در آن تجاوز همدلی نمی‌کند و ضمن حمایت از برخورد نظام با آنها، حمله مجاهدین خلق از خاک کشور بیگانه و دشمن به کشور را محکوم می‌کند.

هیچ شهروندی صحبت‌های هوک را نمی‌پذیرد

این تحلیلگر ارشد مسائل سیاست خارجی افزود: اکنون هم وضعیت به همین شکل است. تروریسم اقتصادی آمریکا، تنها قربانی‌اش مردم ایران هستند. این تحریم‌ها هیچ ربط مستقیمی به مسئولان ندارد و تنها موجب می‌شود دارو به مردم نرسد و شرایط اقتصادی ‌سخت‌تر شود که این مسائل موجب همبستگی بیشتر مردم و حمایت بیشتر آنها از دولت می‌شود چراکه آنها مشاهده می‌کنند این دولت با حسن نیت وارد تعامل با جامعه جهانی شده اما این آمریکا بوده است که تعامل را برهم زده است.

ذاکریان با بیان اینکه آمریکایی‌ها براساس تحلیل غلطی که به آنها داده می‌شود، ظریف را مانع تعامل و مذاکره با ایران می‌دانند و به همین خاطر وی را تحریم کرده‌اند، تصریح کرد: آمریکا برای آنکه با ملت و دولت ایران وارد گفت‌وگو کند و ما را بفهمد، باید دست از عمل به توصیه‌های معارضین بردارد و به توصیه‌های ظریف گوش فرا دهد. اگر آنها این کار انجام دهند، به نتیجه می‌رسند ولی اگر همچنان به تحلیل‌های معارضین اکتفا کند، مانند گذشته شکست خواهند خورد.

وی با تاکید بر اینکه طرح مسئله کودتای ۲۸ مرداد یک برگه غلطی بود که از معارضین به دولت ترامپ داده شد، خاطرنشان کرد: اگر در میان مردم، حتی آنهایی که همدلی با نظام ندارند پرسیده شود که تا چقدر صحبت‌های برایان هوک را قبول دارید، هیچ فردی این مسئله را قبول نخواهد کرد.