جمهوری اسلامی ایران به توانمندی ساخت و بکارگیری توپ‌های جدیدی که از لیزرهای با توان بالا استفاده می‌کنند دست پیدا کرده است.

معاون وزیر دفاع: مراکز حساس کشور با سامانه‌های لیزری محافظت می‌شوند
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:
جمهوری اسلامی ایران به توانمندی ساخت و بکارگیری توپ‌های جدیدی که از لیزرهای با توان بالا استفاده می‌کنند دست پیدا کرده و این تسلیحات را برای حفاظت از برخی مراکز حساس کشور بکار گرفته است.

امیر شاهرخ شهرام معاون وزیر دفاع و رئیس شرکت صنایع الکترونیک (صاایران) در این باره اظهار داشت: استفاده از لیزر در سامانه های توپخانه‌ای با دو هدف صورت می گیرد که می تواند به افزایش حجم آتش، تحرک و دقت کمک کند.

رئیس صاایران افزود: یکی از جاهایی که ما از لیزر الان هم استفاده می کنیم، برای آماده سازی سامانه‌های توپخانه‌ای و روانه سازی توپ و رادار است تا سامانه بتواند هدف را با دقت بالا ردگیری کرده و مورد اصابت قرار دهد.

وی افزود: در موضوع کُشندگی نیز دستاوردهای خوبی داشتیم که همه آنها تولید داخل هستند. برای مثال در دنیا متداول است که پرنده های رادارگریز خود را از لایه های کامپوزیتی می‌سازند تا هم رادار گریز باشد، هم سبک باشد و هم به تداوم پرازی آن در هوا کمک کند. این بدنه کامپوزیتی در برابر لیزرهای پرتوان آسیب‌پذیر است و ما با استفاده از این لیزرها که در اختیار داریم می توانیم آنها را منهدم کنیم.

دستیابی ایران به سلاح توپ‌ لیزری/ مراکز حساس کشور با سامانه‌های لیزری محافظت می‌شوند

امیر شهرام با بیان اینکه از این سامانه های لیزری در مناطق حساس و حیاتی کشور نیز استفاده می‌شود، گفت: امروز لبه تکنولوژی دنیا در حوزه لیزری در دستان متخصصان نیروهای مسلح ما قرار دارد.