یک رسانه آمریکایی قبل از دیدار «محمد جواد ظریف»، وزیر خارجه ایران و «امانوئل ماکرون»، رئیس‌جمهور فرانسه جزئیاتی از بسته پیشنهادی که پاریس قرار است به تهران و واشنگتن ارائه کند منتشر کرده است.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

لارا روزن در المانیتور نوشت: پس از هفته ها مشورت با ایرانی ها و کاخ سفید، امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه انتظار می رود که ترامپ را برای اعطای مشوق های اقتصادی محدود به ایران در ازای بازگشت تهران به میز مذاکره و پایبندی کامل به برجام تحت فشار قرار دهد.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»؛، در ادامه این مطلب آمده است: اما در حالیکه ترامپ گفته است که اماده ی توافق جدید با ایران است، کاخ سفید نشانه های زیادی از خود در مورد پذیرش این ایده فرانسه بروز نداده است.

مکرون روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت: ما پیشنهاداتی برای کاهش تحریم ها یا مکانیزمی برای جبران تحریم ها در جهت فراهم کردن شرایط برای زندگی بهتر مردم ایران، ارائه کرده ایم.

دیپلمات ها و کارشناسان می گویند که فرانسه به دنبال اخذ چراغ سبز از ترامپ برای اعطای معافیت مالی به تعدادی از خریداران نفت ایران برای مدتی محدود در زمان مذاکرات است.

یک مقام اروپایی که خواستار افشای نامش نبود، این پیشنهاد فرانسه را به عنوان پیشنهادی برای مدتی کوتاه و مذاکراتی محدود همراه با مشوق های محدود برای آزمودن فضا توصیف کرده است.

او همچنین اضافه کرد که مقامات اروپایی بر این باورند که فشارها به ایران باعث تسلیم تهران نخواهد شد.

بخشی دیگر از پیشنهاد فرانسه به نظر می رسد بسته ای برای جبران تحریم ها از جمله ایجاد خط اعتباری است. مکرون در گفتگوی تلفنی 100 دقیقه ای با روحانی در سی ام جولای، ایده ی ایجاد خط اعتباری پانزده میلیون دلاری را مطرح کرده است.

 

چین: آماده همکاری با ایران برای برقراری ثبات در منطقه هستیم

سخنگوی دستگاه دیپلماسی چین در کنفرانس خبری روز جمعه آمادگی این کشور برای همکاری با ایران جهت برقراری صلح و ثبات در منطقه را اعلام کرد. 

«گنگ شوانگ»، سخنگوی وزارت خارجه چین در آغاز این کنفرانس خبری گفت به دعوت «وانگ یی»، وزیر امور خارجه چین، «محمد جواد ظریف»، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران از 25 تا 27 اوت سفری رسمی به چین خواهد داشت. 

شوانگ در پاسخ به سوالی درباره اینکه در جریان سفر ظریف به چین درباره چه موضوعاتی گفت‌‌وگو خواهد شد گفت: «چین و ایران دوستان سنتی هستند. در این 38 سال که روابط دیپلماتیک ما برقرار شد شاهد توسعه مداوم و پایدار آن بودیم.»

وی اضافه کرد: «در جریان سفر ظریف، وانگ یی با ایشان رایزنی خواهد کرد و درباره روابط دوجانبه و مسائل بین‌‌المللی و منطقه گفت‌وگو خواهیم کرد. چین آماده کار با ایران در راستای ایجاد پیشرفت‌های بیشتر در زمینه مشارکت راهبردی‌ ما و برای برقراری صلح و ثبات در منطقه خلیج [فارس] است.»

شوانگ درباره گزارش ارزیابی وزارت خارجه آمریکا از پایبندی کشورها به توافقنامه‌های کنترل تسلیحاتی که چین را به نقض تعهدات خود در زمینه آزمایش سلاح‌های هسته‌ای متهم می‌کند گفت: «هنگامی که بحث از کنترل تسلیحاتی و منع اشاعه مطرح است باید یادآوری کرد که خروج آمریکا از برجام و توافق موشکی با روسیه با مخالفت‌های جهانی و انتقادات همه‌جانبه جامعه بین‌الملل مواجه شد.»

وی اضافه کرد: «کاری که آمریکا باید در وهله اول انجام دهد این است که به جای داوری درباره دیگران درباره کارنامه خودش در پایبندی به تعهدات خودش تأمل کند.