وزیر امور خارجه ایران در مصاحبه با خبرگزاری فرانس‌پرس گفت اگر ایران به این باور برسد که اروپا می‌تواند اجرای تعهدات خود در توافق هسته‌ای را آغاز کند، تهران نیز کاهش تعهدات برجامی خود را متوقف می‌کند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران روز جمعه گفت که پیشنهادات «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه درباره کاهش تنش‌ها درباره توافق هسته‌ای ایران در مسیر صحیحی به پیش می‌رود اما کار بیشتری باید انجام شود.

وی که پس از دیدار با ماکرون با فرانس پرس در پاریس صحبت می‌کرد، گفت: «رئیس جمهور ماکرون هفته پیش به رئیس جمهور (حسن) روحانی پیشنهاداتی داد و ما معتقدیم که آنها در مسیر صحیحی به پیش می‌روند اگر چه قطعا در آنجا قرار نداریم.»

وزیر امور خارجه ایران همچنین به مذاکرات روز جمعه خود با رئیس جمهور فرانسه نیز اشاره کرد و گفت:«ما مذاکرات خوبی امروز داشتیم.ما درباره احتمالات صحبت کردیم. وی (ماکرون) در حال حاضر به دنبال مذاکره با شرکای اروپایی و دیگر شرکا است تا ببیند ما از اینجا کجا می‌توانیم برویم.»

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که ماکرون روز شنبه میزبان سران گروه هفت کشور صنعتی است و موضوع برنامه هسته‌ای ایرانی یکی از محورهای گفت‌وگو با سران گروه هفت خواهد بود.

وزیر امور خارجه ایران در ادامه این مصاحبه گفت که ایران خواستار شاهد کاهش تحریم‌هایی است که فشار شدیدی را به مردم ایران وارد کرده است.

ظریف تاکید کرد:«آمریکا تمام کارت‌ها را در اختیار ندارد.»

وزیر امور خارجه ایران در مصاحبه خود با فرانس پرس گفت اگر تهران به این باور برسد که اروپا می‌تواند اجرای تعهدات خود در توافق هسته‌ای را آغاز کند، ایران نیز می‌تواند کاهش تعهدات برجامی خود را بازگرداند.

وی گفت:« زمانی که اروپایی‌ها تعهدات خود را آغاز کنند، ایران نیز آماده است تا تمام گام‌هایی را که اتخاذ کرده بازگرداند.»

ظریف اشاره‌ای به جزئیات این تعهدات نکرد اما گفت که اروپا باید راه‌هایی برای بهبود شرایط برای ایران حتی بدون حضور آمریکا در این توافق پیدا کند.

وزیر امور خارجه ایران گفت:«ما به دنبال راه‌هایی هستیم که اروپا بتواند در واقع تعهدات خود را اجرا کند تا ما بتوانیم گام‌هایی را که اتخاد کردیم به عقب بازگردانیم.»

وی افزود:«برای ما چیزی که مهم می‌باشد این است که قادر باشیم به تجارت با اتحادیه اروپا ادامه دهیم.»

ظریف گفت چیزی که مورد مذاکره قرار گرفت این است که چگونه رسیدن به این موضوع، «با آمریکا یا بدون آمریکا» ممکن خواهد بود.

وی در پیامی به اروپا گفت این ممکن است که موضوع را حتی بدون حضور آمریکا در توافق هسته‌ای حل کرد.

وزیر امور خارجه ایران اضافه کرد:«من معتقد نیستم که آمریکا تمامی کارت‌ها را در اختیار داشته باشد اگر اروپا و جامعه جهانی تصمیم بگیرند که آن را انجام دهند آنها در واقع قادر خواهند بود که اقدامات مورد نیاز برای حفظ توافق را اتخاد کنند.»